Beantwoord

TP-link Deco M4 mesh aansluiten achter Zyxel T56

  • 11 December 2023
  • 7 reacties
  • 1436 Bekeken

Ik heb mijn TP-link Deco M4 mesh netwerk achter de Zyxel T56 gezet, het werkt allemaal prima maar ik vind het nogal vaag.

 

1) Ik las dat een Deco rechtstreeks op de glasconverter aangesloten kan worden en dat zo de Zyxel niet nodig is, hoe moet ik de Deco dan configureren? Het lijkt mij als WiFi-Router, maar dit werkt niet.

2) Ik heb de Deco nu als WiFi-Router geconfigureerd staan gekoppeld achter de Zyxel, dit werkt prima alleen vind ik het erg vreemd dat ik nu 2 DHCP-servers in mijn netwerk heb wat ook nog werkt zonder foutmeldingen?? Zodra ik de DHCP server op de Zyxel (192.168.1.xxx) uitzet werkt het niet meer terwijl deze uitsluitend een aantal bedrade apparaten voorziet van een IP-adres (waaronder één van de Deco’s). De draadloze en rest van de bedrade apparaten krijgen een IP-adres van de Deco DHCP server (192.168.68.xxx).

3) Stel ik de Deco in als Access Point gekoppeld achter de Zyxel dan werkt het niet (terwijl dit wel zo werkte achter de router van Ziggo), moet ik hiervoor wat aanpassen op de Zyxel?

icon

Beste antwoord door Waqqas 11 December 2023, 20:30

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Evbroeck 

Optie 1 lijkt mij de beste optie, je hebt de Zyxel dan niet nodig en hebt de complete controle over je thuisnetwerk.

Sluit een Deco aan op de mediaconverter als router en via de app ga je naar more > advanced > schakel IPTV/VLAN in > mode custom/aangepast > internet VLAN 300 > prioriteit 0. Sla dit op en herstart de mediaconverter, internet zou dan moeten werken.

Hallo @Evbroeck 

Optie 1 lijkt mij de beste optie, je hebt de Zyxel dan niet nodig en hebt de complete controle over je thuisnetwerk.

Sluit een Deco aan op de mediaconverter als router en via de app ga je naar more > advanced > schakel IPTV/VLAN in > mode custom/aangepast > internet VLAN 300 > prioriteit 0. Sla dit op en herstart de mediaconverter, internet zou dan moeten werken.

Bedankt voor de supersnelle reactie 👍🏼, ik ga dit morgen gelijk proberen (mijn kinderen zijn nu aan het gamen en anders heb ik ruzie in huis ). Ik zag in de Deco-app alle genoemde instellingen dus dat moet goed gaan. Ik zag nog wel een extra instelling over IPTV, ik neem aan dat ik die uit moet laten staan? Ik heb overigens wel TV van Odido (1x via de app op een smart TV en 1x via een TV-box).

Reputatie 7
Badge +15

@Evbroeck 

Met IPTV VLAN hoef je niks te doen, met internet VLAN 300 werkt internet en tv.

@Waqqas 

Helemaal geweldig! 

Ik had hier eerder moeten komen, had mij een aanzienlijk gezelliger weekend opgeleverd 😂

@Waqqas 

Het werkt allemaal prima, enorm bedankt voor de tips!

@Waqqas

Het werkt allemaal prima, enorm bedankt voor de tips!

Klinkt als plug and play...was het dat ook? Ik wil zelf mijn TP Link Deco XE200 als vervanger inzz van de Zyxel, maar dat zou dan op een zelfde manier moeten neem ik aan?

Hallo @Evbroeck 

Optie 1 lijkt mij de beste optie, je hebt de Zyxel dan niet nodig en hebt de complete controle over je thuisnetwerk.

Sluit een Deco aan op de mediaconverter als router en via de app ga je naar more > advanced > schakel IPTV/VLAN in > mode custom/aangepast > internet VLAN 300 > prioriteit 0. Sla dit op en herstart de mediaconverter, internet zou dan moeten werken.

Hallo ik vroeg dat aan de monteur die de t56 aan kwam sluiten om die in bridge te zetten zodat ik de deco x60 als router kan gebruiken ,zoal bij Ziggo .

Ik heb nu de deco x60 achter de t56 staan die ontzettend staat te knipperen (internet en Lan ) werkt best goed maar idd erg vaag 2 routers . 

Ik wil ook optie 1 proberen  ,ik zie in de Deco app bij advanced  etc nog een opmerking staan :” als u deze functie  wilt configureren, moet uw apparaat eerst verbinding maken met het wifi netwerk van Deco .Open vervolgens de Deco app opnieuw “ .

dus eigenlijk opnieuw aanmelden bij e deco x60 ? 

alvast bedankt  bedankt 

 

Reageer