Ubiquiti Amplifi Mesh router

  • 31 October 2023
  • 7 reacties
  • 173 Bekeken

Hallo,

Vandaag is de installateur de Nokia ONT en Zyxel T-56 modem komen installeren.

We hadden zelf al een Ubiquiti Amplifi mesh router, en deze kunnen blijven gebruiken was een grote voorwaarde voor mij om voor Odido te kiezen. Volgens deze community moet het mogelijk zijn om de Zyxel modem niet te gebruiken. 

Echter heeft de installateur de Zyxel wel opgehangen en tussen de Amplifi en de ONT gehangen. Van het ondersteunen in gebruik van eigen router wist hij niks.

Gevolg hiervan is dat ik 2 WiFi netwerken in huis heb zweven (die van de Zyxel is ongewenst), en wanneer ik via mijn Amplifi de snelheid test, geraak ik niet aan de 400 Mbps die ik heb besteld. Ik tik hooguit 180 aan.

De Zyxel haalt die snelheid (volgens de installateur) wel.

Omdat ik niet specifiek in dit forum kan terugvinden wat ik moet doen met mijn router en ONT om de Zyxel te omzeilen, vraag ik via deze weg advies.

Ik ben op zich wel handig met dit soort dingen, maar het lijkt me het beste dat iemand even de vinger op de zere plek legt.

Alvast bedankt!

soepkip67 5 maanden geleden

Hallo @Niftrik ,

Heb wel twee topics voor je, daar staat aardig wat informatie in.
 

 

Zelf ben ik geen expert, maar mogelijk kan je hier wat mee.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Niftrik ,

Heb wel twee topics voor je, daar staat aardig wat informatie in.
 

 

Zelf ben ik geen expert, maar mogelijk kan je hier wat mee.

Dank voor de reactie, deze topics heb ik al bekeken, maar ik kan er niet uit afleiden of mijn router überhaupt wel rechtstreeks aan de Nokia ONT geschakeld kan worden.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Niftrik 

Als het goed is stel je hem in via de app.

In de settings bij internet kies je voor DHCP als verbindingstype en het schuifje bij VLAN ID zet je aan en je vult er 300 in. Werkt het dan na een herstart van de mediaconverter?

Yes, dankjewel! Ik had hier eerst 100 ingevuld, maar dat werkte niet.

Nu er 300 staat, doet ie het wel. 

Het enige puntje nu is dat mijn snelheid nog steeds rond de 180 Mbps zit. 

Reputatie 7
Badge +15

@Niftrik 

Omdat je hem ook met je oude provider gebruikte kan je hem misschien voorzien van een fabrieksreset en opnieuw instellen.

Yes, dankjewel! Ik had hier eerst 100 ingevuld, maar dat werkte niet.

Nu er 300 staat, doet ie het wel. 

Het enige puntje nu is dat mijn snelheid nog steeds rond de 180 Mbps zit. 

Heb je al sneller internet? Ik heb ook een Amplifi HD en vroeg me af of je je instellingen van Amplifi kan delen.

Na wat googlen ben ik erachter gekomen dat de ingebouwde snelheidstest van de Amplifi niet betrouwbaar is.

Ik heb een aantal online tests gedaan en die gaven een snelheid van 400 aan. Of het werkelijk zo is weet ik niet, maar ik kan ook niet zeggen dat mijn internet thuis traag is. 😉

Reageer