Ik ben al telefonisch in gesprek geweest met de Odido klantenservice en zij hebben mij naar dit forum verwezen, omdat hier meer medewerkers met verstand van zaken zouden zitten (apart).
Ik heb het probleem dat mij Ubiquiti Cloud Key geen IP-adres krijgt van de Zyxel T-56 bij glasvezelinternet van Odido. Dit ligt 100% aan het modem. De cloud key is nieuw en nooit eerder aangesloten geweest. Ik heb alles al geprobeerd en uitgesloten:
Ik heb de cloud key aangesloten middels een UTP-kabel. In eerste instantie via een switch, later direct op het modem. Als ik de Cloud key inplug en ik de setup start, gaat de setup als eerste verbinden met internet. Dit lukt niet. Het apparaat krijgt geen IP van de Zyxel en valt terug op zijn standaard fall back IP.
Ik heb al andere kabels geprobeerd, via de switch, direct in het modem, andere UTP-poorten in het modem, factory reset van het modem, factory reset van de cloud key. Ik heb firewalls compleet uit gezet (hoewel ik niet verwacht had dat dit zou helpen). Geprobeerd met een ip-bereik van 192.168.0.x en 192.168.1.x.
Ik heb een RMA van de cloud key gehad, zij pluggen de cloud key in en het heeft meteen internetverbinding. Ik heb met hun support alle mogelijke andere opties die ik aan kan passen binnen de cloud key geprobeerd, geen enkele heeft het probleem opgelost. Het probleem blijft.
Ik heb de cloud key meegenomen naar mijn ouders om het daar in het netwerk te pluggen, direct verbinding zonder problemen. Ik heb vervolgens een statisch IP-adres ingesteld voor het apparaat en ditzelfde statische IP-adres binnen mijn eigen netwerk ook gebruikt voor de cloud key, in de hoop dat dit zou werken. Nee dus.
Ik ben nu al 3 weken met allerlei oplossingen bezig om mijn cloud key te laten verbinden, met verschillende support sites, maar tot op heden nog geen oplossing gevonden. Support aan de telefoon was ook om te huilen. Eerste persoon die ik sprak bleef maar doorgaan over wifi-instellingen, ondanks dat ik al 3x had gezegd dat de cloud key aan de UTP-kabel zat. Hij wilde niet luisteren en heeft van afstand een wifi-instelling in de router veranderd wat zou moeten helpen, ondanks dat ik uitlegde dat dit niet zou helpen. Als het niet hielp, moest ik maar terugbellen.
Uiteraard hing ik de volgende dag weer aan de telefoon. Toen een dame gesproken die ten minste wel de moeite heeft genomen het probleem op te lossen en niet kon begrijpen dat haar collega wifi-instellingen had veranderd, omdat dit het probleem niet zou oplossen.
Lang verhaal kort: zij kon het probleem ook niet oplossen, ondanks dat ze wel moeite heeft gedaan. Ik heb uitgelegd dat ik graag een nieuw modem wilde van een ander merk, omdat dit probleem specifiek is voor Zyxel. Er zijn online meerdere meldingen van dergelijke problemen bij het Zyxel modem. Ook met andere merken apparatuur. Zyyxel kan ik niet benaderen voor support, als ik daar een ticket in wil dienen, moet ik het serienummer invullen en krijg ik de melding dat ik bij hen geen ticket in kan dienen en dat ik bij mijn ISP moet zijn. Tot zover de support van een bedrijf dat gewoon gebruikers met problemen zou moeten helpen….
Volgens de dame van support zijn er geen andere opties voor een ander modem. Zij zag online ook dat dit modem problemen geeft. Toen ik zei dat ik dit raar vond dat Odido een product levert dat niet functioneert, zei ze dat alles wel goed werkt en dat dit een extra service is. Nee, het werkt niet. Het modem hoort apparaten binnen het netwerk een IP te geven zodat deze met internet kunnen verbinden. Dat dit modem dat met sommige apparaten wel doet, betekent niet dat dit werkt. Bij sommige apparaten doet het modem dat niet. Het werkt dus niet. Daarnaast wordt er ook nog eens een modem geleverd zonder bridge-modus. Anders had ik er gewoon een router achter kunnen hangen om het probleem op te lossen, maar om de een of andere vage reden, kan dit ook niet. Ook dat is een keuze van Odido zelf geweest.
Uiteindelijk moest ik mij hier maar melden, in de hoop dat hier iemand het probleem kan oplossen. Hopelijk is het probleem oplosbaar. Graag hulp hierbij
Zo niet, zie ik nog maar 3 opties: Odido levert een nieuw wifi6-modem van een ander merk (wat volgens support niet kan), Odido vergoed de aankoop van een nieuw modem, ontbinding van het contract omdat verwachte service niet geleverd kan worden.