Beantwoord

Ubiquiti Unifi Dream Machine SE

  • 5 May 2023
  • 6 reacties
  • 1217 Bekeken

Na een periode experimenteren met de standaard TMH Router (Zygel DX5401-B0). Aan het overwegen om over te stappen op de Ubiquiti Unifi Dream Machine Pro of SE model. Heeft iemand hier al wat ervaring mee op een TMH-glasvezel aansluiting?

De reden voor Ubiquiti is vooral mijn AP’s die zijn allemaal ook Ubiquiti en integreren erg goed met de Dream Machine.

Alle ervaringen positief/ negatief zijn welkom.  

icon

Beste antwoord door Favna 6 May 2023, 00:05

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo  @Flyboy 

Er zijn in ieder geval genoeg mensen die hebben werkend hebben ipv de Zyxel met de volgende instellingen :

 

Hallo  @Flyboy 

Er zijn in ieder geval genoeg mensen die hebben werkend hebben ipv de Zyxel met de volgende instellingen :

 

Dank hiervoor, nog verschil tussen het UDM Pro en het SE model qua instellingen?

Reputatie 7
Badge +15

@Flyboy 

Ben zelf niet zo bekend met de UDM, hopelijk kan iemand zijn ervaring delen.

Disclaimer: Ik heb (nog) geen glasvezel, ik zit (nog) op DSL. Dat gezegd hebbende, ik denk dat onderstaande bericht nog steeds van toepassing zal zijn.

 

Ik gebruik zelf een UDM (Niet Pro of SE, maar de normale UDM: https://store.ui.com/products/udm-us) achter een Zyxel router. Een Zyxel router kan niet in Bridge Mode gezet worden dus je moet het subnet ervan aanpassen zodat die niet conflicteerd met de UDM. 

 

Onder Zyxel clients:

 

 

Zyxel LAN instellingen:

 

Zo kan ik via IP 10.0.0.1 nog bij de Zyxel instelling, al heb ik daar niks te zoeken, en via 192.168.1.1 bij de UDM. Op de Zyxel staat natuurlijk WiFi ook uit!

UDM heb ik instellingen gezet zoals:

  • WiFi, obviously
  • Netwerk:

     

  • En andere relevante instellingen

 

 Wat ik vooral wil meegeven is dat de UDM Pro en UDM SE rack mounted zijn. Je hebt dus een server cabinet nodig. Als je dit hebt, cool. Als je het niet hebt, ga het niet aanschaffen alleen hiervoor en neem gewoon de normale UDM. De apparaten zijn in grote lijnen hetzelfde alleen heeft een UDM Pro een paar switch poortjes meer en een 3.5” HDD drive voor Ubiquiti videocamera beelden (al wil je daar op den duur een Ubiquiti Video Recorder Pro voor duus…..). Ook belangrijk is dat UDM Pro / SE eigenlijk niet echt voor consumers zoals ons zijn maar meer voor bedrijven… of voor diehard tinkerers zoals Linus van LinusTechTips maarja dan ben je ook 1 in een miljard.

Ik begrijp dat jij de UDM gebruikt via DSL achter de Zygel. Voor mij zijn vooral de PoE poorten op de SE wel erg handig, Alle drie mijn AP's (Unifi) kunnen dan direct op de PoE poorten. Het nadeel is zeker de rack mount, de UDM gaat gewoon de meterkast in. Even zoeken naar een nette oplossing hiervoor. Hiervoor heb ik een Draytek 2925 gebruikt via XS4ALL.

Waar het mij vooral omgaat hoe is de stabiliteit en snelheid van de UDM (Pro of SE) via het TMH netwerk? Met mijn huidige Zygel DX5401 op glasvezel haal ik wel de beloofde snelheid (5/393/374) Abo 400 maar de verbinding lijkt nogal eens weg te vallen. Hoe is de stabiliteit bij jouw? Valt de verbinding wel eens weg?

 

Bij mij heb ik nooit problemen met stabiliteit, zowel bedraad als draadloos. Om even een idee te geven, ik heb een 5 kamer appartement van 94 m2, de UDM staat in de woonkamer en ik heb een Unifi AP-AC Pro in een kamer aan de andere kant van de woning. Ik heb overal 2.4 GHz en 5 Ghz dekking op deze manier.

 

Qua interne snelheid als ik van mijn PC naar Home Server / NAS kopieer bereik ik ook de volledige gigabit snelheid.

 

Qua externe snelheid (uh naar buiten dus) heb ik een beloofde snelheid van 100/30 mbit, en op speedtest.net krijg ik dit als resultaat, en dat is ongeveer wel wat ik altijd krijg:

 

 

Ik snap helemaal waarom je de PoE poorten wil ja. Ik heb dat AP van mij aangesloten met de single-device PoE adapter van Ubiquiti (https://eu.store.ui.com/collections/unifi-accessories/products/unifi-poe-adapters?variant=41875524649142) die met het apparaat kwam maar ik snap dat dat wat chaotisch kan worden met meerdere APs. Wat je ook kan overwegen is een dedicated PoE switch, dat hebben mijn ouders ook en die hebben ook meerdere Ubiquiti APs. Dan heb je 1 Ethernet kabel van Router (UDM) naar de PoE switch, en vanaf de PoE switch ga je naar al je APs. Als je in het Ubiquiti ecosystem wil blijven heb je dan bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pricewatch/1596210/ubiquiti-unifi-switch-lite-8-poe.html, maar je kan ook een stuk goedkoper, bijvoorbeeld deze van Hikvision: https://tweakers.net/pricewatch/1595194/hikvision-4-port-gigabit-unmanaged-poe-switch.html

 

Overigens kan ik ook niet op enigzins kortere termijn je info over glasvezel geven, blijkbaar zal Open Dutch Fiber pas rond September klaar zijn om het verdere proces over te dragen aan T-Mobile bij mij. 

Reageer