Beantwoord

Uitval netwerk sinds installatie

  • 2 November 2023
  • 3 reacties
  • 36 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Beste Community,

Sinds 27 oktober ben ik trots eigenaar van een glasvezelverbinding. Sinds dag 1 is het diverse keren voorgekomen dat het internet plots uitvalt. (N.B. Het gaat hier om een bedrade verbinding van router tot en met randapparatuur.)

Medio dag 2 heb ik de logging functie aangezet op het router om te achterhalen wat er gaande is. Hieruit volgde dat er mogelijk twee oorzaken zijn voor het uitvallen van de verbinding. Enerzijds word mijn externe IP diverse keren per dag aangevallen door een poort-scan aanval. De (primitieve) oplossing van het router is dan om zichzelf uit te schakelen en opnieuw op te starten.

Anderzijds is er een nog voor mij onbekende reden waardoor het router besluit plotseling opnieuw op te starten. De logging-tool van het router lijkt niet 100% te werken, dus voor nu schaar ik dit onder een niet geregistreerde netwerkaanval. (Tot verdere informatie anders uitwijst.)

 

Over het bovenstaande heb ik getracht te bellen met de Odido support, echter werd ik naar deze community doorverwezen. Wellicht dat iemand hier mij verder kan helpen?

 

Ik wacht reacties af.

Met vriendelijke groet,

Schaaj.

 

P.S. Gedurende de week heb ik een aantal router logs opgeslagen. Indien gewenst kan ik deze delen.

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 2 November 2023, 14:01

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Schaaj 

De meldingen in je log over aanvallen veroorzaken geen problemen, alle pogingen van buitenaf om je netwerk binnen te komen worden geblokkeerd en daar zie je een melding van.

Waar bestaat het randapparatuur uit? Kun je eens kijken of het beter gaat wanneer je tijdelijk alles even loskoppelt en alleen de Odido router gebruikt?

Je kunt hem misschien ook van een fabrieksreset voorzien.

Hallo @Schaaj 

De meldingen in je log over aanvallen veroorzaken geen problemen, alle pogingen van buitenaf om je netwerk binnen te komen worden geblokkeerd en daar zie je een melding van.

Waar bestaat het randapparatuur uit? Kun je eens kijken of het beter gaat wanneer je tijdelijk alles even loskoppelt en alleen de Odido router gebruikt?

Je kunt hem misschien ook van een fabrieksreset voorzien.

Dank voor je reactie Waqqas.

Reset is al uitgevoerd eerder deze week. De beschreven problemen bleven aanhouden.

De randappatuur is een smartTV en een aantal computers (3x wired). Uitval van netwerk lijkt te gebeuren ongeacht van het aantal ingeschakelde apparaten. (SmartTV direct op Zyxel aangesloten via kabel.)

Voor de 3x wired computers heb ik een eigen subnet d.m.v. router met DD-WRT. Deze heb ik voor het testen uit het netwerk gehaald en de 3 computers met wire aangesloten direct op de Zyxel. Dit maakte ook geen verschil in de uitval verschijnselen.

Ondanks dat de “pogingen van buitenaf" geen problemen horen te veroorzaken, vind ik het wel typisch dat bij elk van deze pogingen het modem powercycled (en dus een uitval van het netwerk wordt gerealiseerd).

 

Met vriendelijke groet,

Schaaj.

Reputatie 7
Badge +15

@Schaaj 

Hier staat de log er ook vol mee maar de verbinding is goed. Kun je eens een fabrieksreset van de router uitvoeren?

Reageer