Verbinding tussen NT en ZyXel T-54 met Cat6 mogelijk?

  • 27 July 2023
  • 6 reacties
  • 112 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Hi,

Ik wil graag een CAT6 kabel tussen de NT (OMT) en mijn modem (ZyXtel T-54) laten trekken. Standaard wordt een CAT5 geïnstalleerd begreep ik. De NT staat dan in mijn meterkast en het modem in de woonkamer. De afstand tussen de woonkamer en de meterkast is 10 meter. Ik wil graag een CAT6 door de ouder telefoonleiding laten trekken. Het idee is dat technologische ontwikkelingen niet stil staan en ik dan voorbereid ben.

Op het punt waar de oude telefoonkabel uit komt zit nu nog een telefoonverbinding wandcontactdoos. Die wil ik vervangen door een UTP wandcontactdoos. Ik heb nog een oude liggen. Hier staat echter CAT3 op, maar het oogt voor mij hetzelfde als een andere wandcontactdoos uitgang(RJ45?).

Lang verhaal kort. Toch een nieuwe WCD kopen met een CAT6 UTP of kan ik deze kosten besparen?

Alvast bedankt!

peter-keetfm 9 maanden geleden

Hoi @Inezke 

Een netwerkkabel vanaf cat5e is prima te gebruiken tussen glasvezel kastje en modem/router (Zyxel).

 

Bekijk origineel

6 reacties

Hoi @Inezke 

Een netwerkkabel vanaf cat5e is prima te gebruiken tussen glasvezel kastje en modem/router (Zyxel).

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Inezke , 

Ik zou de wandcontactdoos wel vervangen voor een nieuwe. Cat3 gaat maar tot 10Mbit, dat wordt dan de beperkende factor voor je snelheid. 

Bedankt voor jullie reacties!. Wat denken jullie? Zelf de CAT6 bestellen of zou de installateur die bij zich hebben?

Hi @Inezke , 

Ik zou de wandcontactdoos wel vervangen voor een nieuwe. Cat3 gaat maar tot 10Mbit, dat wordt dan de beperkende factor voor je snelheid. 

Dat uiteraard.

Wat ik zelf vaak doe bij een vaste opstelling utp/ftp uit de muur laten komen en rj45 stekker aan knijpen.

Minder verlies.

Bijvoorbeeld achter een tv wat aan de muur hangt.

 

Hi @Inezke , 

Ik zou de wandcontactdoos wel vervangen voor een nieuwe. Cat3 gaat maar tot 10Mbit, dat wordt dan de beperkende factor voor je snelheid. 

Dat uiteraard.

Wat ik zelf vaak doe bij een vaste opstelling utp/ftp uit de muur laten komen en rj45 stekker aan knijpen.

Minder verlies.

Bijvoorbeeld achter een tv wat aan de muur hangt.

 

Dat is de oplossing waar nu voor is gekozen, maar dat vind ik minder mooi. Is het beter qua performance om dat niet te doen?

@Inezke

Als het in het zicht zit dan gewoon een rj45 wcd (laten) plaatsen.

Vaak kan dit hetzelfde zijn als het schakelmateriaal wat al in de woning zit.

Kwa performance maakt niet veel uit.

Als het niet in het zicht zit gebruik ik gewoon een rj45 stekker.

 

 

Reageer