Vraag over eigen router achter modem

  • 13 February 2024
  • 4 reacties
  • 237 Bekeken

Hallo, 

Ik sta op het punt om over te stappen van Ziggo naar Odido glasvezel. Ik probeer nu uit te zoeken wat me te wachten staat wanneer ik dat doe. 

Bij Ziggo heb ik het modem in bridged modus staan en mijn Orbi als router geconfigureerd. Dit was nodig omdat ik anders mijn zelf gehoste password server op mijn synology NAS niet goed aan de praat kreeg.

Ik heb dit ca. 2 jaar geleden ingesteld, maar ben de precieze technische reden hiervoor vergeten. Ik weet dus niet meer waarom het niet werkte zonder bridged modus. Mogelijk omdat het port forwarden niet lukte? Of omdat de ziggo router perse dhcp server wilde spelen? Of misschien nog iets anders. 

N.B. Ik ga all in one abonnement nemen, dus internet, telefoon en tv (via app op tv). Het Odido modem is dus nodig voor telefonie

Nu las ik op deze community dat de Odido modem niet in bridged modus kan. Maar dat je wel de router functie kan overlaten aan een nageschakelde router. Ga ik mijn password server op de NAS dan wel aan de praat krijgen? 

Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat dit lukken? Wat moet ik dan doen?

Ik las ook dat als je ports moet forwarden je dat in het geval van modem-router samenstelling dat twee keer moet doen. Dit lijkt me ingewikkeld. 

Is er een guide voor deze situatie (port forwarden bij modem-router situatie)? 

Hoop dat iemand me op weg kan helpen. Want 2x zo snel internet voor minder geld is wel aantrekkelijk 😉

louisL 2 maanden geleden

Als je Ziggo modem in bridge mode staat heeft je Orbi het publieke adres. Als je dan de Orbi WAN port direct op de ONT aansluit kan  die op VLAN 300 met DHCP direct weer een publiek IP-adres krijgen. Het enige wat je hoeft doen is:

Zou gewoon moeten werken ZONDER de Odido router te gebruiken

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge

Als je Ziggo modem in bridge mode staat heeft je Orbi het publieke adres. Als je dan de Orbi WAN port direct op de ONT aansluit kan  die op VLAN 300 met DHCP direct weer een publiek IP-adres krijgen. Het enige wat je hoeft doen is:

Zou gewoon moeten werken ZONDER de Odido router te gebruiken

Louisl, 

 

Dat klinkt als goed nieuws, alleen ben ik bang dat dan de vaste telefoon niet werkt, want die moet op de modem aangesloten. 

Reputatie 7
Badge +6

@Peter Winkelman In dat geval kun je de Orbi in de DMZ van de Zyxel zetten. Dan hoef je port forwarding niet dubbel te doen. Zo kun je de Zyxel voor alleen telefonie gebruiken en de Orbi de rest laten doen. Een andere optie is een VOIP ATA kopen. Dat is een kastje dat je achter de Orbi kunt zetten en waar je je analoge telefoon mee kunt verbinden. Dan kan de Zyxel toch in de doos.

@TMTV en @louisL,

Superfijn dat jullie de tijd stoppen in het helpen van noobs als ik.Zoals ik het nu lees de volgende opties:

  1. Zyxel en Orbi achter elkaar plaatsen. DHCP via Orbi regelen. Nadeel dubbel NAT, dus port forwarden is wat lastiger in te regelen.
  2. Zyxel en Orbi gebruiken, Orbi in DMZ. Zyxel doet telefoon. Voordeel eenmalig port forwarden. Nadeel: ik ben hier onbekend mee. Weet niet zo goed wat de voor en nadelen van een DMZ router zijn. Hoe zit dit bijvoorbeeld met security en firewall e.d.
  3. Zyxel achterwege laten. Alles door Orbi laten regelen. Nadeel extra apparaat nodig (VOIP ATA).

Mijn voorkeur gaat denk ik naar optie 1 uit. Ik wil echter ook snappen wat de andere opties inhouden om een goede afweging te kunnen maken.

Ik heb dus nog steeds enkele vragen:

  • Heeft iemand een goede handleiding voor dubbel NAT en port forwarden of een link naar een goede site of post?
  • Ik ben onbekend met DMZ. Is er ergens een handleiding voor de instellingen en een lijstje met voor- en nadelen van deze oplossing? 
  • Als ik de zyxel achterwege laat, en de telefoon via een VOIP ATA regel, moet kan ik dan behalve de VLAN 300 instellingen helemaal geen instellingen van de Orbi meer te wijzigen? (zoals LouisL aangeeft). En hoe stel ik de VOIP ATA dan in?

 

Reageer