Beantwoord

Welke routers zijn geschikt voor rechstreeks op glasvezel?

  • 1 November 2023
  • 20 reacties
  • 524 Bekeken

Reputatie 1

Goedendag,

Sinds gisteravond heb ik een glasvezel aansluiting van Odido. Er staat nu een Zyxel modem rechstreeks aangesloten op de mediaconverter.

Nu beschik ik zelf over een Asus GT-AX11000 en een RT-AX92U (AiMesh). Aangezien ik verwacht dat deze Asus router betere prestaties kan leveren wil ik de Zyxel router er tussenuit halen.

Nu heb ik getracht om de ethernetkabel op de WAN poort van de Asus router in te pluggen echter krijg ik dan geen internetsignaal. Het kan natuurlijk zo zijn dat deze router niet geschikt is.

 

Nu heb ik de volgende vraag. Als deze router niet geschikt is, welke router met betere prestaties is wel geschikt om rechstreeks op de media converter aan te sluiten? Oftewel, over welke eigenschappen dient een router te voldoen?

icon

Beste antwoord door noahdanilo 2 November 2023, 21:45

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @noahdanilo 

Elke router met VLAN ondersteuning kan je aansluiten op de mediaconverter.

In de Asus klik je links op LAN in de web interface en dan ga je naar de IPTV tab. Vul hier 300 in bij internet VID en na het toepassen herstart de mediaconverter.

Als het goed is moet internet dan werken.

Reputatie 1

Top dank je wel. In welke poort steek van de router steek je de etherkabel? De wan poort toch? Of een lan poort? Misschien een domme vraag 🙈

Reputatie 7
Badge +15

@noahdanilo 

Vanaf de mediaconverter gaat de internetkabel naar de WAN poort van je Asus.

Reputatie 1

Dank je wel voor je snelle terugkoppeling. 

Reputatie 7
Badge +15

@noahdanilo 

Is het gelukt?

Reputatie 1

Helaas beschikt mn router niet over vlan ben ik achter. Dan moet ik de pro hebben. 
 

nu kan ik wel upgraden MAAR even graag een advies. Zal ik een sneller wifi krijgen als ik de zyxel er tussenuit haal? Of is het enkel zinvol als je allerlei instellingen voor elkaar wilt krijgen zoals ip adressen of dhcp etc

 

bekabeld apple tv: 939down en 825up

Wifi woonkamer: 559 down en 426up

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@noahdanilo

Ik gebruik zelf de Zyxel-T56, ik heb de Fritzbox ook eens gehad maar ik vind de snelheid met de Zyxel-T56 beter.

Het is dan volgens mij voor de extra instellingen die je hebt en aimesh in jouw geval.

Met de Asus AX92U zou het moeten lukken. Bij LAN, IPTV kies je voor ISP custom en dan internet VID 300.

Reputatie 1

Dank je wel. Ik weet wat me te doen staat. Ik kom er nog op terug als het gelukt is. Ik zal eerdt een andere router moeten halen. 

Reputatie 7
Badge +6

@noahdanilo Je kunt het VLAN-gedeelte ook door een switch laten afhandelen. Je hebt dan een managed switch nodig (waarop je kunt inloggen, bijvoorbeeld de TP-Link TL-SG105E). Dat is goedkoper dan een nieuwe router kopen alleen voor VLAN-ondersteuning. Mocht je er niet uitkomen met het instellen van de switch, laat het hier gerust weten.

Reputatie 1

Dank je wel voor de tip. Ik ga daar eens naar kijken. Het gaat er mij om dat ik de Zyxel er tussenuit kn halen en hopelijk nog wat snelheid kan winnen met wiifi. 

Reputatie 1

Ik heb zojuist de TP Link SG108PE besteld. Als het goed is wordt deze morgen bezorgd. 
 

Als je tips hebt hoe ik dat kan installeren dan zijn die welkom. Ik neem aan:

 

  1. tp link aansluiten op de huawei media converter
  2. inloggen op de interface van de tp link
  3. ?
Reputatie 7
Badge +6

@noahdanilo In de VLAN-instellingen van de switch stel je VLAN 300 in op poort 1 en 2. Poort 1 moet tagged zijn, poort 2 untagged. Op poort 1 sluit je de Huawei aan, op poort 2 je ASUS. Dan zou het moeten werken.

Reputatie 1

Top. Ik laat zal laten weten of het gelukt is. 

Reputatie 7
Badge +15

@noahdanilo

Volgens het internet heeft de Asus AX92U die je hebt wel VLAN ondersteuning, kies bij ISP voor custom/handmatige bij LAN > IPTV.

Helaas beschikt mn router niet over vlan ben ik achter. Dan moet ik de pro hebben. 

 

 

Weet je dat wel zeker?

De VLAN functionaliteit in de Pro modellen/firmware is (denk ik) iets anders dan wat jij nu nodig hebt.

Heb jij deze instellingen op jouw router?

(plaatje geleend van deze discussie; als de AX55 dit al kan is de kans groot dat jouw betere routers dit ook kunnen)

Reputatie 1

Ja die setting zie ik inderdaad wel. Betekent dat ik settings moet hanteren? Of krijg ik dan ook geen tv meer via de odido app op de apple tv?

Reputatie 7
Badge +15

@noahdanilo 

Dan kan je die router aansluiten op de mediaconverter, op bovenstaande pagina vul je bij internet VID 300 in en opslaan.

Die 640 hoef je niet in te vullen.

Ik vermoed dat je alleen VID 300 moet invullen voor internet, maar misschien kunnen de mensen die dit al succesvol hebben ingesteld op hun ASUS router (daar zijn meerdere topics over) je daar meer over vertellen.

De Odido App op de Apple TV gebruikt het internet als bron, dus als je internet zo werkend hebt neem ik aan dat je nog steeds via die App kunt kijken, maar ook hier kunnen anderen wellicht definitief uitsluitsel geven.

Je kunt het natuuriijk ook gewoon zelf eens een keer proberen… Succes!

Reputatie 1

Oh dat zou top zijn. En ik hoef dan nergens anders een instelling aan te passen? Enkel die 300 en op toepassen drukken en zo simpel is het?

Reputatie 1

Onwijs bedankt iedereen voor jullie hulp. Het is gelukt. De switch kan ik retour sturen. 

Reageer