Beantwoord

XGS-PON met Fritz!box 5590 Fiber al mogelijk?

  • 10 February 2024
  • 5 reacties
  • 305 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik zie dat mijn vraag al in diverse posts is gesteld. Staat deze niet juist hoop ik dat de moderators zo vriendelijk zijn om deze te verplaatsen.

Sinds 15 januari 2024 ben ik overgestapt van (ruim 2 jaar Solcon 250Gb Glasvezel) naar Odido 1Gb Glasvezel. Ik woon in het buitengebied en we hebben sinds 2 jaar glasvezel. Wat een uitkomst! We wonen hier met 3 gezinnen 10 personen bij elkaar in een grote woonboerderij. Met meerdere TV kastjes ook. En 2 thuiswerkers. Dus gekozen voor Odido 1Gb.

Installatie ging goed. De Mediaconverter van Nokia XS-010X-Q met daarachter de Zyxel T-56 zijn geplaatst en yesss ik had internet.

Al vaker merkte ik dat 1x per dag de internetverbinding even wegvalt en dan ook zo weer terug is. Ik ben niet iemand die gelijk aan de telefoon hangt dus prima….als dat alles is… Maar afgelopen donderdag was ineens het hele internet weg. Rode internet lampje op T-56 brand, en op de mediaconverter branden wel 3 groene ledjes.

Klantenservice Odido gebeld en melding gemaakt. Nee meneer geen landelijke storing en de lijnmeting is ook goed. Dus moet er een monteur langskomen. Dat gaat bijna 1 week duren! En we kunnen er ook niets aan veranderen. Moet u zelf maar even contact opnemen met Guidon...dat gedaan, en uiteindelijk komen ze 1 dag eerder…. Maar zit dus nu op 1 hotspot met 3 gezinnen… De TV kastjes werken er niet op en onze ouders van 80 jaar kunnen geen TV kijken (ik was al blij dat ik ze de TV kastjes heb kunnen uitleggen)

Ik heb inmiddels menig uur met Odido gebeld, Deltafiber (hun naam staat op de kastjes) ook gebeld (die kunnen wel zien dat mijn huis niet te bereiken is)

Ik heb daarom de stoute schoenen aangetrokken en een Fritz!box 5590 met XGS-PON gekocht. Eerst via WAN aangesloten, maar geen geluk…. Ook geprobeerd om de fiber rechtstreeks aan te sluiten op de Fritz!Boz 5590, maar ook niets. Hij blijft aangeven bij fiber “Training”.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik ben na 3 weken nu al zwaar teleurgesteld in Odido. Ik denk namelijk dat het modem helemaal niet kapot is...dat er misschien ergens anders iets loos is. Dat dus die beste Guidon monteur hier straks niets kan doen en ik nog langer moet wachten. Internet is gewoon echt een levensbehoefte geworden….

Ik lees hier dat XGS-PON in combinatie met Odido niet mogelijk is. Ik had mijn Fritz!Boz eigenlijk gekocht om iets achter de hand te hebben en eventueel de Odido apparatuur te gaan verwijderen in de toekomst.

Kan iemand mij vertellen wat de status is van het hele XGS-PON verhaal? Kan ik de 5590 binnenkort gebruiken?

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 10 February 2024, 21:45

Bekijk origineel

5 reacties

@ghoeven01

Voor zover ik weet werkt XGS-PON niet met eigen apparatuur bij Odido. (Direct op glasvezel)

Let ook op wat je doet met glasvezel.

De Nokia heeft als ik het goed heb een groene SC/APC stekker.

De Fritz XGS-PON SFP module moet een blauwe SC/UPC stekker in.

De kans is dat je het een en ander kan beschadigden.

Het probleem over de internetverbinding.

Probeer eens de (stroom) stekkers er uit te halen voor een minuut van de Nokia en Zyxel.

Dan doe je eerst die van de Nokia glasvezel kastje in het wcd (stopcontact)

Laat deze opstarten 1 minuut.

Dan de stekker van de Zyxel er in en laat deze opstarten.

Ik hoop dat dit werkt.

Als dit werkt kun je later de Fritzbox gaan gebruiken via de blauwe wan poort achter het glasvezelkastje.

Je hoeft in de Fritzbox alleen het Odido/T-Mobile profile te kiezen.

En internet verbinding via wan.

 

@ghoeven01

Voor zover ik weet werkt XGS-PON niet met eigen apparatuur bij Odido. (Direct op glasvezel)

Let ook op wat je doet met glasvezel.

De Nokia heeft als ik het goed heb een groene SC/APC stekker.

De Fritz XGS-PON SFP module moet een blauwe SC/UPC stekker in.

De kans is dat je het een en ander kan beschadigden.

Het probleem over de internetverbinding.

Probeer eens de (stroom) stekkers er uit te halen voor een minuut van de Nokia en Zyxel.

Dan doe je eerst die van de Nokia glasvezel kastje in het wcd (stopcontact)

Laat deze opstarten 1 minuut.

Dan de stekker van de Zyxel er in en laat deze opstarten.

Ik hoop dat dit werkt.

Als dit werkt kun je later de Fritzbox gaan gebruiken via de blauwe wan poort achter het glasvezelkastje.

Je hoeft in de Fritzbox alleen het Odido/T-Mobile profile te kiezen.

 

Hoi @peter-keetfm ,

Bedankt voor je snelle reactie en duidelijke uitleg! Plaatjes zeggen vaker veel meer. Ik had ergens gelezen dat de groene fiber die normaal in de nokia zit direct in de module van FB kan. Maar dat heb ik dan misschien fout. Ik zal dit nog eens goed bekijken. (correctie: Je hebt gelijk!! het is de blauwe)

Voor nu is  XGS-PON dus niet mogelijk. Heb je enig idee of dat straks wel mogelijk is of wat de status daarvan is?

Ook bedankt voor je oplossing voor mijn internet probleem. Ik heb dit allemaal al geprobeerd, maar helaas niets dat werkt. Wat mij nog steeds een beetje een vreemd gevoel geeft is dat Deltafiber tegen mij zegt dat ik wel op de juiste aansluiting zit, maar dat ze mij niet kunnen zien/bereiken. Dat zou Odido toch ook moeten zien? Je zou zeggen dat er dan ergens in een POP iets aan de hand is…

Ik baal gewoon van het lange wachten….en helpdeskmedewerkers die alleen een voucher geven en verder niets kunnen doen….

Jammer dat de (reset) niet werkt.

Dan zal iemand van Odido het op moeten pakken.

Helaas is XGS-PON met eigen SFP module nog niet mogelijk.

Maar eerst moeten de spullen van Odido werken.

Support op eigen apparatuur doen ze niet.

Voor jou Fritz XGS-PON SFP module moet je echt niet die groene stekker in doen.

De kans bestaat dat de oppervlakte beschadigd.

Zelf heb ik de Fritzbox 5590 op GPON met een groene LC/APC stekker.

Hopelijk wordt het probleem bij jou snel opgelost.

 

 

Jammer dat de (reset) niet werkt.

Dan zal iemand van Odido het op moeten pakken.

Helaas is XGS-PON met eigen SFP module nog niet mogelijk.

Maar eerst moeten de spullen van Odido werken.

Support op eigen apparatuur doen ze niet.

Voor jou Fritz XGS-PON SFP module moet je echt niet die groene stekker in doen.

De kans bestaat dat de oppervlakte beschadigd.

Zelf heb ik de Fritzbox 5590 op GPON met een groene LC/APC stekker.

Hopelijk wordt het probleem bij jou snel opgelost.

 

 

@peter-keetfm Bedankt voor de duidelijke info! Ik ben inderdaad al blij als het standaard spul van Odido gaat werken. Daarna kan ik ooit wel een keer kijken de FB via WAN aan te sluiten.

Weet je of er ergens updates geplaatst worden over het XGS-PON verhaal?

Zie mijn topic.

Het bericht van Tommie.

Dat is het laatste wat ik weet.

 

Reageer