Beantwoord

zakelijk glasvezel dongek met eigen modem

  • 27 December 2023
  • 10 reacties
  • 310 Bekeken

Ik heb onlangs zakelijk glasvezel afgesloten bij Odido. Daarbij heb ik ook een internet back up dongel ontvangen.

 

Graag zou ik de standaard meegeleverde modem vervangen voor een eigen modem met meer opties. Hoe ik alles moet instellen is mij intussen duidelijk. Waar ik maar geen duidelijkheid over krijg: werkt de back up internet dongel ook in een andere modem? (Dit zou ik graag weten voor ik de nieuwe modem aanschaf)

 

Heeft iemand hier ervaring mee? 

icon

Beste antwoord door TMTV 2 January 2024, 12:52

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @VANoldchurch ,

Dit is een forum voor de consumenten producten van Odido. Zakelijk kent andere producten,  b.v. de 4G dongel en andere SLA's. Daar hebben forumleden dus geen ervaring mee. Er is een eigen zakelijke helpdesk voor jouw vragen. Je kunt ze bereiken via 0800-7112.

Dank voor je reactie Eric. De afgelopen 3 maanden ben ik in continue dialoog geweest met de helpdesk/klantenservice. Laten we het er op houden dat de kwaliteit, kennis en kunde nogal sterk fluctueert. 
 

Vandaar mijn vraag of er hier toevallig iemand ervaring mee heeft. (Ik zag namelijk nog wat meer zakelijke gebruikers op het forum voorbij komen)

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @VANoldchurch,

Zoals eric terecht aangeeft, is deze Community eigenlijk alleen voor particuliere klanten. Maar je hebt geluk: ik heb onlangs een zakelijke T54 te pakken gekregen en het blijkt dat een handleiding die ik hier jaren geleden geplaatst heb met wat simpele aanpassingen de oplossing kan bieden. Als je een router koopt die de mogelijkheid biedt voor een 4G-USB-stick, zou het meegeleverde exemplaar van Odido daar volgens mij gewoon op moeten werken. Die sticks lijken me universeel. Probleem is dat je de SIM-pincode niet hebt, maar daar is wat aan te doen.

In dit stappenplan ga ik uit van Google Chrome op Windows 11, voor zover dat iets uitmaakt. Ga in Chrome naar chrome://net-internals/#hsts. Typ in het vak onder 'Delete domain security policies' 192.168.0.1 in en klik op Delete.

Dat is het IP-adres van je router. Hoewel deze tekst wat onheilspellend klinkt, kan het absoluut geen kwaad. Ga vervolgens naar http://192.168.0.1 en typ dat exact zo in, dus met http:// ervoor. Nu moet je snel zijn, want hij probeert je eruit te gooien. Druk tijdens het laden op Esc zodra je de inlogpagina ziet. Als je een snelle computer hebt, ben je voor de verandering in het nadeel. Als het gelukt is, kun je hier inloggen met gebruikersnaam admin en het Login Password dat je achterop de T54 vindt.

Typ nu het volgende in de adresbalk van de browser: http://192.168.0.1/cgi-bin/DAL?oid=cellular. Je ziet nu dit:

Druk op F12, klik bovenaan op App en klik links op Lokale opslag > 192.168.0.1. Je hebt nu dit:

Laat dit open staan en ga in een ander tabblad naar: https://base64.guru/converter/decode/hex

Kopieer de AesKey, plak deze in het Base64-veld, verwijder eventuele backslashes (\) en klik op Convert Base64 to Hex, met als resultaat:

Bewaar de Hex-code.

Doe nu hetzelde met de “iv” uit het eerdere scherm. Kopieer de iv (zonder aanhalingstekens), plak deze in het Base64-veld en verwijder eventuele backslashes (\). Let op: vul nu bij Length 32 in en klik op Convert Base64 to Hex:

Bewaar ook deze Hex-code.

Download nu OpenSSL (kies de bovenste) van deze website: https://sourceforge.net/projects/openssl/

Pak het gedownloade zip-bestand uit.

Open nu CMD: druk op Windowstoets + R, typ cmd en druk op enter.

Typ nu het volgende en druk op enter:

cd C:\Users\<gebruikersnaam>\Downloads\openssl-1.0.2j-fips-x86_64\OpenSSL\bin

Vervang <gebruikersnaam> door je eigen gebruikersnaam en eventueel Downloads door de locatie waar je het zip-bestand hebt uitgepakt.

Ga nu terug naar het eerste scherm en kopieer het gedeelte onder het kopje ‘content’ zonder aanhalingstekens en plak het in Kladblok. Verwijder ook nu alle backslashes (\) en sla het document op in de bin-map van OpenSSL (zie hierboven). In dit (oude) voorbeeld heb ik het voip.txt genoemd.

Ga nu weer terug naar CMD, typ het volgende en druk op enter:

openssl enc -aes-256-cbc -d -base64 -A -iv 2e835d2274c19442b2a92f6b3b5de49e -K 1b1cd9739cdaa8c0e7843cc099a62fc5a87badace94643b141f7f00183078057 -in voip.txt -out voipdecoded.txt

Vervang hierbij de codes door de codes die je eerder zelf gegenereerd hebt. Let op de lengte van de codes, zodat je de juiste code op de juiste plek plakt. Eerst de ‘iv’, dan de ‘AesKey’. Je kunt de ‘warning’ negeren.

Ga nu weer naar de bin-map. Je ziet hier nu een nieuw bestand staan: voipdecoded.txt

Open het in Kladblok en je ziet het volgende verschijnen:

En daar staat je SIM-pincode. Doe er je voordeel mee ;-)

@TMTV  WOW, dat was meer hulp en uitleg dan ik had gehoopt. Dank voor de uitgebreide en duidelijke uitleg en ga hier mee aan de slag als ik zondag weer thuis ben.
 

Ik laat nog even weten of het gelukt is.

Nogmaals dank voor bovenstaande uitleg @TMTV . Ik heb je stappenplan doorlopen en de pincode weten te achterhalen. Morgen stond op de planning om mijn nieuwe router te installeren (voor de liefhebber een DraytekLac 2865 LTE). Echter zag ik net dat mijn dongel rood stond te knipperen en bleek de back up ook niet te functioneren.. 

Het is nu dus even wachten op de storingsdienst van odido voor ik mijn nieuwe setup kan instellaren en kan kijken of ik de Sim in de draytek werkende kan krijgen.

Reputatie 7
Badge +14

Zo'n router en dongel in een kast plaatsen betekend dat de mobiele dekking wellicht wat geblokkeerd raakt. De plaatsing van de dongel, eventueel met een korte verlengkabel, is dus wel van belang.

De laatste update zoals beloofd.

Vandaag de Draytek geïnstalleerd en dankzij de instellingen die ik van Odido heb ontvangen en de sim pincode die ik met behulp van de omschrijving van @TMTV heb kunnen achterhalen was de router zo ingesteld. 

Eerst heb ik de router ingesteld met de ontvangen gegevens van odido. Vervolgens heb ik de Simkaart uit de dongel gehaald en in de router gestopt ( ik gebruik de dongel dus niet, enkel de simkaart ). Internet via glasvezel werkte vervolgens gelijk. Toen ik de UTP kabel eruit trok schakelde de router gelijk over de op de 4G back up verbinding.

Alles werkt dus perfect inclusief back up 4g verbinding. Ondanks dat vele roepen dat de dongel/simkaart enkel werkt in de meegeleverde modem van Odido en dit forum enkel voor particulieren is, ben ik heel blij toch deze post gemaakt te hebben. Via de klantenservice had ik dit iig nooit voor elkaar gekregen. 

 

Dank allemaal voor jullie help en het meedenken, peace out ! 

De laatste update zoals beloofd.

Vandaag de Draytek geïnstalleerd en dankzij de instellingen die ik van Odido heb ontvangen en de sim pincode die ik met behulp van de omschrijving van @TMTV heb kunnen achterhalen was de router zo ingesteld. 

Eerst heb ik de router ingesteld met de ontvangen gegevens van odido. Vervolgens heb ik de Simkaart uit de dongel gehaald en in de router gestopt ( ik gebruik de dongel dus niet, enkel de simkaart ). Internet via glasvezel werkte vervolgens gelijk. Toen ik de UTP kabel eruit trok schakelde de router gelijk over de op de 4G back up verbinding.

Alles werkt dus perfect inclusief back up 4g verbinding. Ondanks dat vele roepen dat de dongel/simkaart enkel werkt in de meegeleverde modem van Odido en dit forum enkel voor particulieren is, ben ik heel blij toch deze post gemaakt te hebben. Via de klantenservice had ik dit iig nooit voor elkaar gekregen. 

 

Dank allemaal voor jullie help en het meedenken, peace out ! 

Hoi! 

In je bericht heb jij het over de instellingen die je van Odido hebt ontvangen. Gaat het om de instellingen om je eigen router aan te kunnen sluiten aan het Odido netwerk? (PPPoE, Vlan tag. Etc...)

Deze gegevens krijg je dan van de klantenservice (inderdaad om je nieuwe router mee in te stellen)

Persoonlijke inloggegevens

  • Gebruikersnaam:  xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  • Wachtwoord:    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Netwerkgegevens Zakelijk Internet

  • Mode:       Routing
  • Encapsulation:    PPPoE
  • IPv4/IPv6 Mode:  Ipv4
  • VLAN:       32 ‘internet’
  • MTU:       1500
  • NAT:        ✔
  • IGMP Proxy:     ✔

Ik heb het al een paar weken terug werkend gekregen bij mij GL.INet GL-AR300M16-Ext router met de volgende instellingen:

Device:            /dev/ttyUSB0
Service:           LTE/UMTS/GPRS
APN:                smartsites.t-mobile
Auth:                PAP or CHAP
Proto:               Auto
TTL:                 120
Pincode:          (Check tutorial boven)
Dial number:   *99#  (Overgenomen van tutorial boven)
User Name:     (Check hierboven)
Password:       (Check hierboven)

 

Ik heb een 5dbi antenne in de meterkast aangesloten op de 4g usb stick. Die heb ik achter een ubiquiti cloud gateway ultra hangen met load balancing. Ik ben er achter gekomen dat de 4g verbinding bij mij rond de 10Mbits blijft hangen. Volgensmij zit er een snelheids limiet op de simkaart.
 

Reageer