Beantwoord

ZyXel 56 -> 2x AX55: 1 thuisnetwerk

  • 19 February 2024
  • 3 reacties
  • 42 Bekeken

Reputatie 2

Beste allen,

Ik wordt spoedig aangesloten op het glasvezelnet via Odido met de ZyXel T56. Ik ben in het bezit van 2 TP-LINK AX55 routers. Er lopen vanuit de meterkast (waar de T-56 komt te staan) 2 UTP kabels naar strategische plekken om overal volledige (wifi) dekking te waarborgen.

Mijn vraag is; is het volgende mogelijk?: De T-56 (wifi aan) in de meterkast. Vanuit de T-56 lopen de 2 UTP’s naar 2 AX55’s op verschillende plekken in de woning die dezelfde wifi/ssid uitzenden, en waar ook apparaten met LAN kabels aan kunnen.

Belangrijkste is dat er geen afname in snelheid/stabiliteit is. Daarbij is het doel om 1 wifi netwerk te kunnen hebben door de hele woning d.m.v. de 3 apparaten.

Alvast bedankt

icon

Beste antwoord door Waqqas 19 February 2024, 10:39

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @beree 

Met bovenstaande zal je niet 1 WiFi netwerk hebben omdat de Zyxel niet samen met andere routers van een andere fabrikant in een mesh netwerk werkt.

Wat je kan doen is 1 TP-LINK in de meterkast op de mediaconverter aansluiten, de Zyxel hen je dus niet nodig en deze instellingen heb je nodig voor in de TP-LINK:

De andere TP-LINK kan je dan plaatsen waar jij wilt.

Reputatie 2

Bedankt voor de snelle terugkoppeling!

 

Eigenlijk zou ik er dus 1 AX55 bij moeten kopen? Deze routers werken tot 1GB, wat ook mijn abbo is. Ik neem aan dat er dan de volle potentie uitgehaald wordt met de AX55?

Reputatie 7
Badge +15

@beree 

Normaal zou je de volle snelheid moeten halen inderdaad, je zou het eerst met 2 TP-LINK routers kunnen bekijken en daarna een rede aanschaffen.

Zyxel in de meterkast met WiFi uit en de 2 TP-LINK routers in Acces Point Mode is misschien ook mogelijk.

Reageer