Beantwoord

ZYXEL EX5601-T1 vervangen door TP-Link Archer AX6000

  • 29 December 2023
  • 7 reacties
  • 411 Bekeken

Hallo, ik zoek wat hulp!

Ik ben gisteren over van Tweak Internet naar Odido (beide glasvezel).

Ik heb een TP-Link Archer AX6000 router en die wil ik graag native blijven gebruiken. De monteur heeft gisteren de ZYXEL EX5601-T1 router geïnstalleerd, en die staat nu in 'bridge-mode” voor mijn TP-Link.

 

Bij Tweak had mij router voldoende aan de optie om met dynamisch IP adres on aan te loggen. Volgens de setting in de Zyxel router vereist van Odido een statisch IP adres. Ik heb alle gegevens (IP, Subnetmasker) DNS servers, etc) van de Zyxel router overgenomen, maar deze laat mij die niet direct inloggen ('geen internet'). Ik heb alle opties spelenderwijs geprobeerd, maar krijg het niet aan de gang.

 

Iemand een idee wat te doen, en met name met welk IP nummer jullie gebruiken (Zyxel heeft drie WAN secties: ETH_MGNT, IPoE & ETH_IPTV)

 

Bij voorbaat dank voor de medewerking!

icon

Beste antwoord door Kuepers 2 January 2024, 14:16

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Kuepers, welkom op de Community van Odido! 🙋‍♂️

Deze vraag ontstijgt mijn kennis omdat ik er zelf geen ervaring mee heb. Ik zal de deskundigheid van onze Community voor inschakelen om hulp te vragen! 😉 

@louisL Kun jij hier wat zinnigs over melden? Alvast bedankt voor je hulp!

Reputatie 6
Badge

Als je de AX6000 wilt gebruiken dan zou ik de Zyxel uit het netwerk halen  en de aansluiting van de ONT direct in de AX6000  steken.

Ik ken de AX6000 zelf niet maar zie dat die netjes VLAN300 kan instellen op de WAN aansluiting, mogelik moet je daarvoor de installation wizard opnieuw draaien. Zie https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/247684.

Mocht iets nog niet duidelijk zijn stel je vragen gerust.

Reputatie 1

Om een eigen router te plaatsen direct op de ONT  VLAN 300: 
Heb ik een handleiding gemaakt als voorbeeld Netgear. 

Het zou toepasselijk kunnen zijn op elke router die dus VLAN ondersteund.
 

 

Als je de AX6000 wilt gebruiken dan zou ik de Zyxel uit het netwerk halen  en de aansluiting van de ONT direct in de AX6000  steken.

Ik ken de AX6000 zelf niet maar zie dat die netjes VLAN300 kan instellen op de WAN aansluiting, mogelik moet je daarvoor de installation wizard opnieuw draaien. Zie https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/247684.

Mocht iets nog niet duidelijk zijn stel je vragen gerust.

Dank jewel!  Ik had de Zyxel er al tussenuit gehaald, maar geen resultaat. Maar ik ga verder kijken met je link.

Om een eigen router te plaatsen direct op de ONT  VLAN 300: 
Heb ik een handleiding gemaakt als voorbeeld Netgear. 

Het zou toepasselijk kunnen zijn op elke router die dus VLAN ondersteund.
 

 

Super, ik ga er mee aan de slag, kijken of dit gaat lukken. Dank!

Om een eigen router te plaatsen direct op de ONT  VLAN 300: 
Heb ik een handleiding gemaakt als voorbeeld Netgear. 

Het zou toepasselijk kunnen zijn op elke router die dus VLAN ondersteund.
 

 

Gelukt! Internet VLAN 300/Priority 0 heeft het opgelost. Moest wel de router 'voor de gek houden’ (verplicht instelling/veld) door de VoIP VLAN ID op 301/0 en IPTV VLAN ID op 302/0 te zetten.

 

Nogmaals dank!

Als je de AX6000 wilt gebruiken dan zou ik de Zyxel uit het netwerk halen  en de aansluiting van de ONT direct in de AX6000  steken.

Ik ken de AX6000 zelf niet maar zie dat die netjes VLAN300 kan instellen op de WAN aansluiting, mogelik moet je daarvoor de installation wizard opnieuw draaien. Zie https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/247684.

Mocht iets nog niet duidelijk zijn stel je vragen gerust.

Gelukt! Thx!

Reageer