Zyxel T-56 i.c.m. Deco M4

  • 24 October 2023
  • 25 reacties
  • 766 Bekeken

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik overgestapt naar T-Mobile/Odido en gisteren is de monteur langsgeweest voor het installeren van het modem. Omdat ik nog een setje Deco M4's had van mijn vorige provider, wilde ik deze graag gebruiken. De monteur gaf aan dat dit zeker mogelijk was en heeft alles geïnstalleerd. Omdat ik de Deco's gebruikte, heeft hij de Wifi uitgeschakeld op het modem. Alles werkte en hij is vertrokken.

Echter, na een aantal minuten, begon het gezet: signaal dat zwak was en om de haverklap weg viel. Hierop contant opgenomen met de KC van Odido, maar daar schoot ik niets op. Uiteindelijk besloot ik het zelf te proberen en heb ik de Deco's opnieuw aangesloten.

Ik heb de Deco's als volgt aangesloten: hoofddeco bedraad aan modem, 2e deco ook bedraad en een deco los. De Deco's stonden in Router mode en dat werkte perfect. Toen ik deze in AP mode zette en de internet op mijn modem uitzette, ging het weer fout. Normaal gesproken zou dit de betere oplossing zijn, omdat mijn 2e deco dan ook als bedraad wordt gezien. Nu las ik wel dat de Zyxel T-56 eigenlijk in Bridge mode dient te staan maar dat de Zyxel dit niet ondersteund.

​​​​​​Heeft iemand hier ervaring mee die mij verder kan helpen?

Alvast bedankt!

​​​​


25 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Jordy_95 

Je kan de hoofd Deco ook op de mediaconverter aansluiten ipv de Zyxel of heb je ook vast bellen?

Ga hiervoor in de app naar more > advanced, enable IPTV/VLAN, mode custom, VLAN 300 prio 0, connection type DHCP/Dynamic IP.

Beste Waqqas,

Ik heb enkel internet. Bedoel je dat ik dus ook het modem weg kan halen en in plaats daarvan de Deco's kan gebruiken? En dan in de Deco app de instellingen aanpassen naar degene die jij aangeeft?

 

Reputatie 7
Badge +15

@Jordy_95 

Klopt, de Zyxel kan je in de doos stoppen en opbergen.

@Waqqas dien ik de Deco's dan in router mode of AP mode te laten werken?

Ik ben nu bezig met de installatie, maar dien een apart getal op te geven voor VLAN en IPTV. Welk getal dien ik op te geven bij IPTV? (heb overigens geen TV) 

Reputatie 7
Badge +15

@Jordy_95 

Router modus, IPTV gaat ook over dezelfde VLAN (300).

@Waqqas Helder! Alles is nu aangesloten, dank daarvoor! Echter haal ik nu nog maar download snelheden van 50MB/s en upload snelheden van 30 MB/s. Ook mijn ping is een stuk hoger. Dit was niet het geval toen ik de Deco's op de Zyxel had aangesloten en verbonden was met het internet van de Deco's. Hoe kan dit?

Op Deco 1 heb ik wel een splitter, met daaraan een aantal bridges en de kabel die naar Deco 2 loopt. Deco 2 wordt (vanwege de router modes) gezien als draadloos, terwijl deze bedraad zit. 

Is het mogelijk deze als AP te gebruiken? Gevoelsmatig haal ik daar het meeste uit qua snelheid

Reputatie 7
Badge +15

@Jordy_95 

Kan je de mediaconverter eens herstarten door de stroom er even af te halen?

Als dat niet helpt kan je dan de kabel die naar de splitter gaat even verwijderen en weer testen?

Een fabrieksreset van de Deco uitvoeren en opnieuw instellen kan je ook proberen of omwisselen met een andere unit.

Ik haak graag even in aangezien ik hetzelfde probleem heb en dezelfde stap heb uitgevoerd. Ook ik heb de Router er tussenuit gehaald en de Deco M4 direct aan de mediaconverter van Odido gekoppeld. VLAN op 300 en prioriteit op 0. 

De hoofd deco zit direct aan de mediaconverter. Aan de hoofdeco zit een switch verbonden met daarin twee kabels naar de overige 2 deco's en een kabel naar de tv en sonos in de woonkamer.

De oplossing werkte na het aansluiten perfect. Internet was zowel bedraad als draadloos snel. Nu ik thuis kwam merkte ik toch dat wederom de verbinding instabiel lijkt te zijn. Heb alle apparatuur (incl mediaconverter) al stroomloos gehad voor 5 minuten en herstart. Helaas is het probleem hiermee nog niet opgelost. Het probleem is hiermee weer hetzelfde als met de Zyxel 56 ertussen. Instabiel wegvallend internet.

Toen ik eerder met de klantenservice belde (Zyxel nog verbonden) gaf de medewerker aan dat ik teveel apparaten had aangesloten en hier het probleem in zit??? Echter draaide met mijn vorige provider (geen glasvezel) met dezelfde infra het nog oke.

@Waqqas dit heb ik uitgevoerd.

Het vreemde is dat ik wisselende internetsnelheden lijk te hebben. Nu heb ik een nette draadloze snelheid van 377 download/355 upload. Soms is dit echter ook maar 55 of 60..

@Stim ervaar jij dit ook? Of is de snelheid bij jou standaard laag?

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Jordy_95 

En met de Zyxel T-56 haal je wel de volle snelheid?

@Waqqas ik heb deze kort aangesloten gehad. Ik haalde ongeveer 370 als ik erbij stond. Bereik in de woonkamer was al stukken minder en snelheid slechter. Of deze snelheid ook stabiel was, weet ik niet omdat ik deze maar kort heb getest.

Reputatie 7
Badge +15

@Jordy_95

Kan je het eens bekabeld met een laptop/pc testen (minimaal een CAT5E internetkabel) via de Ookla speedtest app?

Heb je een 400 Mbps of 1 Gbps abonnement?

@Waqqas dit heb ik uitgevoerd.

Het vreemde is dat ik wisselende internetsnelheden lijk te hebben. Nu heb ik een nette draadloze snelheid van 377 download/355 upload. Soms is dit echter ook maar 55 of 60..

@Stim ervaar jij dit ook? Of is de snelheid bij jou standaard laag?

 

 

Ik heb ook wisselend tot zelfs uitvallen. Na aansluiten makkelijk 400 tot terugvallend naar 30 en uitvallende. En dat zelfde had ik met de Zyxel ertussen

 

@Jordy_95

Kan je het eens bekabeld met een laptop/pc testen (minimaal een CAT5E internetkabel) via de Ookla speedtest app?

Heb je een 400 Mbps of 1 Gbps abonnement?

Bekabeld haal ik ruim 800 al ook niet stabiel.

De hoofddeco op de zyxel aansluiten. Wifi van zyxel router uitzetten en deco's in AP mode. Dit moet toch gewoon werken? Of mis ik iets?

Nou dat dacht de monteur (en ik) dus ook. Maar in die opstelling was mijn internet ook niet goed. Wegvallen internet en erg slechte wifi. Heb toen gebeld met de klantenservice en daar gaven ze aan dat ik teveel apparaten op 1 poort had aangesloten. Op die eerste poort zat mijn deco systeem en achter de hoofddeco een bridge naar de overige deco's verder niks. Echter gaven hun aan dat er 12 apparaten verbonden waren (via WiFi van de deco klopt dat, telefoons, tv, smart automation) en dat 12 teveel is voor een poort. Dit kan ik alleen met de deco's niet anders aansluiten. Je kunt de deco's niet los verdelen over de poorten van de Zyxel. Bovenstaande is de reden dat ik de Zyxel ertussenuit heb gehaald. Helaas ondervind ik nog wel problemen (wel minder problemen overigens)

Heb je trouwens meerdere deco's bekabeld aangesloten op je zyxel? Probeer eens alleen de hoofddeco via utp op de zyxel aan te sluiten en de andere deco's draadloos in AP mode. Lees op andere forums wanneer meerdere decos bekabeld aangesloten word het fout gaat. Dus alleen de hoofddeco via utp. De andere deco's draadloos en test dan nog eens?

Ga ik doen. Voor de duidelijkheid: de problemen met de deco's ontstaan als je ze los aansluit op de Zyxel. Dus deco 1 op poort 1 op zyxel, deco 2 op poort 2 van de Zyxel enz, dat zorgt voor problemen. De manier waarop het zou moeten (volgens TP link) is de eerste deco op de zyxel aansluiten en de overige deco's verbinden met de eerste deco (zo is het nu aangesloten). Dus na de eerste deco heb ik een switch waarop de andere deco's zitten. Zal echter zeker proberen de twee overige deco's los te koppelen en via WiFi te verbinden.

Ja dat is wat ik lees op andere forums. Als alleen de hoofddeco bekabeld is werkt het netwerk perfect. Sluit je een 2e deco bekabeld aan beginnen de problemen met het netwerk. 

Toevallig krijg ik over een week ook de zyxel en gebruik ook deco.

Je moet dan ook natuurlijk even niet naar de snelheid kijken. Die zal minder zijn op de devices die op een 2e en 3e deco zit. Gewoon even kijken of het netwerk stabiel blijft en niet meer uitvalt. Op de een of andere manier kan de zyxel maar 1 deco bekabeld handelen..... ben benieuwd.

Reputatie 6
Badge

@Waqqas Helder! Alles is nu aangesloten, dank daarvoor! Echter haal ik nu nog maar download snelheden van 50MB/s en upload snelheden van 30 MB/s. Ook mijn ping is een stuk hoger. Dit was niet het geval toen ik de Deco's op de Zyxel had aangesloten en verbonden was met het internet van de Deco's. Hoe kan dit?

Op Deco 1 heb ik wel een splitter, met daaraan een aantal bridges en de kabel die naar Deco 2 loopt. Deco 2 wordt (vanwege de router modes) gezien als draadloos, terwijl deze bedraad zit. 

Is het mogelijk deze als AP te gebruiken? Gevoelsmatig haal ik daar het meeste uit qua snelheid

ik ken de deco niet, maar zou verwachten dat de deco1 in router mode moet, maar de rest in AP mode. Je wilt maar een router in je netwerk, en die zit direct op  de ONT/ media converter. De APs zitten met een kabel aan de lan kant van de router (Deco1)

Reputatie 7
Badge +14

Als je geen Zyxel gebruikt, dan zet je het Deco systeem in router mode. Dit stel je niet per Deco satelliet binnen een mesh systeem in.

Het systeem lijkt de laatste tijd stabiel te werken. Snelheden zijn geen 400/400 maar zitten wel rond de 350. Bedankt allemaal voor het meedenken!

Reputatie 4

Een zyxel/Odido modem/router gaat over zijn nek met een ethernet backhaul (IEEE 1905.1 protocol) van Tp-link. Dus je moet zorgen dat de deco's niet via de zyxel router met elkaar communiceren. Voor 10€ heb je een tp-link switch bij de action, als je die tussen je deco's en je zyxel zet werkt alles prima. Deco's kunnen dan allemaal bedraad en in accesspoint mode.

Blij dat ik dit topic tegen kwam. Ik had al dezelfde configuratie als bij mijn Ziggo. Deco m4 in AP modus en alle drie bekabeld op de router. Dat ging hier voorheen zonder issues. Wat een drama op de Zyxel modem 🤔

Reageer