Zyxel T-56 wpa2 wpa3 mixed mode

  • 13 January 2024
  • 6 reacties
  • 182 Bekeken

Kan ik mijn Zyxel T-56 instellen op wpa2/wpa3 mixed mode?

Ik heb een dual boot systeem Windows10/Ubuntu 22.04. Helaas heeft de monteur de router op een verkeerde plek geïnstalleerd (ik was niet in Nederland) waardoor ik geen kabelverbinding kan maken. Windows 10 werkt wel met wifi wpa3, maar Ubuntu niet. Ik heb de router rechtstreeks benaderd, maar onder Beveiliging zie ik geen mixed mode staan.

Tommie van Odido 3 maanden geleden

Hi @HannieD, welkom op onze Community!

Het modem staat standaard op WPA3/WPA2 mixed mode. In de interfacte zie je het als het goed is staan als WPA3/WPA2 Transition Mode. Ik heb de instellingen bekeken en jouw modem staat al op deze modus. Krijg je wel verbinding als je de modus op WPA2-PSK zet? Of als je wifi 6 uitschakeld?

 

Dan wil ik toch een aantal experts taggen en vragen of @TMTV@louisL of @Pieter_B hier een deskundige blik op willen werpen. Hopelijk kunnen zij je een stapje in de juiste richting helpen. 

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @HannieD, welkom op onze Community!

Het modem staat standaard op WPA3/WPA2 mixed mode. In de interfacte zie je het als het goed is staan als WPA3/WPA2 Transition Mode. Ik heb de instellingen bekeken en jouw modem staat al op deze modus. Krijg je wel verbinding als je de modus op WPA2-PSK zet? Of als je wifi 6 uitschakelt?

Mijn modem stond op WPA3-SAE, ik heb het zelf veranderd in WPA3-SAE/WPA2-PSK. Maar ook na deze verandering krijg ik bij Ubuntu steeds de melding “Authentication required”. Ik heb bij Ask Ubuntu de vraag neergelegd en heb alle suggesties die zij voorstelden uitgeprobeerd. Het lijkt mij dat Ubuntu 22.04 niet overweg kan met de Zyxel T-56 want ook als ik een nieuwe installatie probeer via USB-stick krijg ik de melding en kan ik geen wifi-verbinding maken. Hoe kan het dat ik dat in Windows 10 wel kan?

Wat bedoel je met “als je wifi 6 uitschakelt”?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @HannieD, welkom op onze Community!

Het modem staat standaard op WPA3/WPA2 mixed mode. In de interfacte zie je het als het goed is staan als WPA3/WPA2 Transition Mode. Ik heb de instellingen bekeken en jouw modem staat al op deze modus. Krijg je wel verbinding als je de modus op WPA2-PSK zet? Of als je wifi 6 uitschakeld?

 

Dan wil ik toch een aantal experts taggen en vragen of @TMTV@louisL of @Pieter_B hier een deskundige blik op willen werpen. Hopelijk kunnen zij je een stapje in de juiste richting helpen. 

Reputatie 6
Badge

Kijk eens naar https://askubuntu.com/questions/1290589/how-to-use-wpa3-with-ubuntu-20-04. en vooral https://askubuntu.com/questions/1406799/wifi-access-point-broken-after-22-04-upgrade

 

Luckily, that "bug report page" also links a comment with a really simple work-around! In a nutshell, that report explains which lines to insert into a certain file. It misses, though, to mention that the "wpa" needs to be restarted afterwards (or how that's done). I'll thus explain both here:

  1. Open the file "/usr/lib/ssl/openssl.cnf" as an admin.
  2. Make sure all the following lines appear in that file. (For me, the first was already present)

openssl_conf = openssl_init

[openssl_init] ssl_conf = ssl_sect

[ssl_sect] system_default = system_default_sect

[system_default_sect] Options = UnsafeLegacyRenegotiation

  1. Restart wpa by first hitting sudo pkill wpa_supplicant, then wpa_supplicant

Dat zal mogelijkk wel helpen

Kijk eens naar https://askubuntu.com/questions/1290589/how-to-use-wpa3-with-ubuntu-20-04. en vooral https://askubuntu.com/questions/1406799/wifi-access-point-broken-after-22-04-upgrade

 

Luckily, that "bug report page" also links a comment with a really simple work-around! In a nutshell, that report explains which lines to insert into a certain file. It misses, though, to mention that the "wpa" needs to be restarted afterwards (or how that's done). I'll thus explain both here:

  1. Open the file "/usr/lib/ssl/openssl.cnf" as an admin.
  2. Make sure all the following lines appear in that file. (For me, the first was already present)

openssl_conf = openssl_init

[openssl_init] ssl_conf = ssl_sect

[ssl_sect] system_default = system_default_sect

[system_default_sect] Options = UnsafeLegacyRenegotiation

  1. Restart wpa by first hitting sudo pkill wpa_supplicant, then wpa_supplicant

Dat zal mogelijkk wel helpen

https://askubuntu.com/questions/1498016/wifi-authentication-required?noredirect=1#comment2628127_1498016

Zie hier mijn vraag en antwoorden/commentaar. Niets heeft geholpen. Ik heb contact opgenomen met Odido. Zij hebben voor mij een 2e wifi aangemaakt voor 2.4G, maar ook dat heeft niet geholpen (steeds melding: authentication required).. Ik moet nog bovenstaande regels toevoegen en zal je t.z.t. hier laten weten of het werkt.

Reputatie 7
Badge +6

@HannieD Ik denk dat het te maken heeft met dit topic:

Ik ben laatst ergens een topic tegengekomen met dezelfde situatie, maar helaas kan ik het nergens meer vinden. Conclusie was dat de DHCP-handshake in Windows anders gaat dan in Ubuntu en dat die laatste daardoor niet kan verbinden vanwege deze bug in de Zyxel. Ze zijn een nieuwe firmware-update aan het testen, maar ik heb geen idee hoe lang zoiets duurt. Je kunt het beste bovenstaand topic in de gaten houden. Dan hoor je het als eerste.

Reageer