Zyxel T54 vervangen door TP-Link Deco XE75 (ODIDO glasvezel)

  • 14 September 2023
  • 8 reacties
  • 465 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Ik ben enkele dagen geleden aangesloten op ODIDO glasvezel. Ik heb een zakelijk abonnement dus ik schijn een vast IP adres toegewezen te krijgen.

Internet via de meegeleverde Zyxel T54 router werkt, maar ik zou deze graag vervangen met een eigen router. In mijn geval betreft het de TP-Link Deco XE75.

Ik heb al uren gelezen/gezocht en het zou ook daadwerkelijk (zelfs vrij eenvoudig) mogelijk moeten zijn. Ik heb echter (in mijn optiek) alle mogelijk opties geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Wat ik weet:
- Op TP-Link Deco XE75: VLAN (voor Internet) moet ingesteld worden op 300 met prio 0.
- Op TP-Link Deco XE75: VLAN (voor IPTV) laat ik uit aangezien ik dat niet heb.
- Op TP-Link Deco XE75: DHCP moet geactiveerd zijn

Ik heb het installatieproces tig keer opnieuw gedaan met telkens andere mogelijkheden aangeklikt, maar telkens deze bovenstaande 3 punten netjes nageleefd.

Ik heb geprobeerd de TP-Link Deco XE75 in te stellen met aanklikken: IK HEB GEEN MODEM

Ik heb geprobeerd de TP-Link Deco XE75 in te stellen met aanklikken: IK HEB WEL EEN MODEM

De TP-Link Deco XE75 staat logischerwijs altijd in Router modus.

IP adressen getoond op de TP-Link Deco XE75 heb ik ook mee geprobeerd te klooien, maar dat heb ik uiteindelijk ook opgegeven dus deze staan nu altijd op de standaard instellingen.

Mijn TP-Link Deco XE75 heeft een standaard IP adres van 192.168.68.1 geloof ik en zodoende zit de DHCP ook in deze range (ook default).

Ik heb daarnaast ook de DNS zowel op AUTOMATISCH evenals op GOOGLE (8.8.8.8 en 8.8.4.4) geprobeerd, maar ook dat zonder resultaat.

Ik wil jullie screenshot laten zien, ik wil een compleet install filmpje maken, het maakt mij niet uit.

Wat hebben jullie nodig om mij (hopelijk) uit de brand te kunnen helpen…?

Bedankt!

 

Waqqas 7 maanden geleden

Hallo @Todecay 

Zakelijke klanten hebben als verbindingstype PPPOE ipv DHCP dus je kan het beste even bellen met Odido zakelijk op telefoonnummer 0800 7112 om te vragen welke gegevens je nog meer nodig hebt.

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Todecay ,

Je spreekt hier met andere consumenten klanten over de Odido consumenten producten.  Er zijn geen ervaringen met zakelijke producten,  die wijken in werking en voorwaarden af. Ook moderators hebben geen toegang tot Odido business systemen.

Maar er is een gratis helpdesk voor business klanten waar je jouw vragen kunt stellen.  Let wel op dat je voor ondersteuning van eigen apparatuur bij die leverancier moet zijn. De helpdesk wordt alleen op de eigen Odido apparatuur getraind.

Hoi @Todecay ,

Je spreekt hier met andere consumenten klanten over de Odido consumenten producten.  Er zijn geen ervaringen met zakelijke producten,  die wijken in werking en voorwaarden af. Ook moderators hebben geen toegang tot Odido business systemen.

Maar er is een gratis helpdesk voor business klanten waar je jouw vragen kunt stellen.  Let wel op dat je voor ondersteuning van eigen apparatuur bij die leverancier moet zijn. De helpdesk wordt alleen op de eigen Odido apparatuur getraind.

Hi, dank voor je reactie.

Daar was ik niet van op de hoogte, echter verwacht ik in deze dat de community mij alsnog zou kunnen helpen aangezien ik geen specifiek andere setting heb dan T-Mobile ODIDO thuis.

Ik hoop zodoende alsnog dat mensen welwillend zijn om de oplossing samen te vinden 🙏🏻

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Todecay ,

Het is ook verder geen probleem hoor. Ik heb zelf een Deco M5 set en daarbij zijn de settings zoals jij hebt gedaan vergelijkbaar.

Maar er zijn meerdere verschillen met een consumentenproduct. Jouw aansluiting heeft een vast IP adres, en waar heb je gelezen dat VLAN 300 ook voor business aansluitingen ingesteld moet worden? Ook werkt de backup dongel voor jouw aansluiting alleen in de Zyxel router.

Je zou dus ook de Deco in AP (access point) modus kunnen zetten en deze dan als Wifi Mesh in huis kunnen neerzetten. Op de Zyxel schakel je dan de wifi uit.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Todecay 

Zakelijke klanten hebben als verbindingstype PPPOE ipv DHCP dus je kan het beste even bellen met Odido zakelijk op telefoonnummer 0800 7112 om te vragen welke gegevens je nog meer nodig hebt.

Ben nog verder gedoken met wat andere zoektermen en heb dit gevonden, dus een oplossing lijkt in de maak. Ik kan het pas vanmiddag testen, maar deel deze info graag met jullie in het geval er meer mensen hier naar opzoek zijn:

“Bij mij T-mobile glasvezel geïnstalleerd. Na het gebruikelijke gedoe met afspraken en aanleg lijkt het nu stabiel te werken.
De eigen UDM-pro rechtstreeks aangesloten op het ONT-kastje in meterkast.
Op het forum zie ik veel over VLAN300. Dit werkte bij mij niet, misschien omdat ik een zakelijk abonnement heb?
T-Mobile gebeld, en van hun een mail met instellingen voor eigen apparatuur ontvangen. De verbinding in de UDM ingesteld als PPPoE met ontvangen gebruikersnaam en ww, VLAN 32. Daarna binnen een minuut verbinding.”

Je hebt dus een login en een ww nodig voor PPPoE en waarschijnlijk VLAN 32”

 

Ik heb inmiddels T-Mobile / Odido gebeld en kreeg binnen 1 minuut een mail met de benodigde gegevens. Deze vind je hieronder. Logischerwijs heb ik loginnaam + wachtwoord onzichtbaar gemaakt.

 

Persoonlijke inloggegevens

  • Gebruikersnaam: #####
  • Wachtwoord:   #####


Netwerkgegevens Zakelijk Internet

  • Mode:       Routing
  • Encapsulation:    PPPoE
  • IPv4/IPv6 Mode:  Ipv4
  • VLAN:       32 ‘internet’
  • MTU:       1500
  • NAT:        ✔
  • IGMP Proxy:     ✔
Reputatie 7
Badge +15

@Todecay 

Staat ook op de website, indien je eigen apparatuur gebruikt bel ons dan voor de gegevens. Goed dat je het zelf ook hebt opgezocht 👍

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Todecay 

De door jouw geplaatste paarse quote is dus voor consumenten producten. De business helpdesk heeft je dus verder geholpen. Alleen zal de backup dongle nu niet werken. Dat kan alleen op de Zyxel.

Ik ben als zakelijke klant juist bijzonder blij met deze post. Ik heb een kantoor aan huis en maak gebruik van Odido zakelijk glasvezel. Hierbij heb ik ook een back up internet dongel en ben ik heel benieuwd of je die werkende hebt gekregen in een andere router @Todecay ?

Mocht deze ook functioneren in een andere router ga ik ook naar een nieuwe router opzoek met meer instelmogelijkheden. 

Mocht iemand nog goede tips hebben voor een vervangende router waarop ik o.a. een vpn kan instellen (express vpn en/of dat mensen van buiten af kunnen inloggen op mijn router/netwerk/internet) goede firewall opties, usb poort voor de internet back up dongel dan hoor ik het graag. (Sorry moet alle opties die ik nodig heb nog verder uitzoeken)

Reageer