Beantwoord

Geluid mediabox aansluiten geluidsinstallatie

  • 10 January 2024
  • 7 reacties
  • 316 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 5 reacties

In afwijking van de huidige TV-box heeft de nieuwe mediabox geen mogelijkheid om geluid (anders dan met HDMI) aan te sluiten op een geluidsinstallatie. De TV moet dus aan staan om (radio) geluid over de boxen van de geluidsinstallatie te krijgen. Ik zou dit graag anders zien. 

Is het mogelijk om middels een HDMI-splitter en een verloopkabel het (audio) signaal van de mediabox rechtstreeks naar de geluidsinstallatie te krijgen?. Ik heb dan waarschijnlijk een verloopkabel nodig van HDMI naar tulp of moet er ook nog een audioconverter tussen?

Ik heb wel een eerder topic hierover gevolgd, maar een duidelijke oplossing bleef helaas achterwege. Ik hoop dat er een oplossing voor is en zie reactie graag tegemoet.

icon

Beste antwoord door eric 10 January 2024, 09:25

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Misschien zit er een koptelefoon uitgang op je TV? Daar kun je ook met een 3.5mm naar tulp verloopkabel het geluidssignaal uit halen.

Misschien zit er een koptelefoon uitgang op je TV? Daar kun je ook met een 3.5mm naar tulp verloopkabel het geluidssignaal uit halen.

Ik kan inderdaad audio van de TV aansluiten op mijn geluidsinstallatie, dan zal alleen de TV wel aan moeten staan. Ik zoek naar een oplossing waarbij de TV niet aan hoeft te staan om radio te luisteren en waarbij het geluid rechstreeks van mediabox naar geluidsinstallie gaat.

Reputatie 7
Badge +14

Ok, Dan dupliceer je eerst het signaal met zo'n kastje. en dan zet je HDMI om naar RCA (tulp pluggen) via dit kastje. Mocht het niet werken, dan kun je het weer terugsturen. Misschien moet je nog 1 extra HDM kabel erbij kopen als je die niet zelf nog los hebt.

 

 

Na het laatste antwoord ben ik gaan zoeken op internet naar een geschikte oplossing. Uiteindelijk heb ik online een HDMI audio extractor gekocht. Hiermee kan de audio via tulp en optical aangesloten worden op een geluidsinstallatie. De beeldkwaliteit blijft prima en geluid blijft desgewenst ook gewoon over TV mogelijk. TV hoeft nu dus niet aan te staan om radio te luisteren. 

Nu alleen nog een software update van de afstandbediening zodat de knoppen ‘TV’ en ‘Radio’ ook hun ding doen 🤔

Reputatie 6
Badge +2

@RobW69 Super om te lezen dat je een werkende oplossing hebt gevonden! 😀

 

Ik stuitte op hetzelfde probleem. Geprobeerd op te lossen met een HDMI splitter maar dat werkte niet. Toen bleek dat er op mijn versterker een HDMI ingang en uitgang zit. De mediabox aangesloten op de ingang. Ja hoor! Radio via de boxen zonder tv aan. De tv aangesloten op de uitgang en ja: tv doet het ook! Zelfs als de versterker uit staat. Met de versterker aan geluid zowel van tv als uit de audioboxen. Loopt ook prima synchroon en dat was met de tv-box die ik had (met audio uitgang) niet het geval.

Proberen waard dus!

Ik temper mijn eerdere enthousiasme. Mijn aanpak hierboven leek aanvankelijk te werken. Toch ontstonden communicatieproblemen tussen versterker mediabox en tv. Ik zoek verder. Het wil natuurlijk niet zeggen dat het bij een ander niet werkt.

Reageer