Beantwoord

Geluid tv níet bedienen met ab mediabox

  • 17 February 2024
  • 4 reacties
  • 129 Bekeken

Ik heb een Samsung televisie van ca 8 jaar oud en een soundbar van yamaha van ongeveer dezelfde leeftijd. De soundbar is aangesloten op tv met optical aansluiting. Het is gelukt om alles te koppelen met de ab van de mediabox. 
Als ik nu de mediabox aan zet, gaat alles gelijk aan. Maar als ik nu het volume wil regelen met de ab van de mediabox, gaat zowel het volume van de soundbar áls het volume van de televisie omhoog/omlaag. 
hHoe kan ik zorgen dat ik wel de tv aan/uit kan blijven zetten met ab van de mediabox, maar dat hij niet het volume regelt?

icon

Beste antwoord door Inge HHW 22 February 2024, 19:53

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Het klopt wat u aangeeft heb zelf de zelfde situatie onlangs getest weliswaar met een home cinema set maar dat maakt geen verschil, als je het geluid op de tv b.v. met de mute knop even wil uitzetten blijft het geluid op de soundbar of andere gadget gewoon door gaan.

De enige oplossing in deze en welke alleen zal werken is de soundbar en tv verbinden middels een HDMI kabel en dan op de HDMI-ARC in en uitgang, is dit niet aanwezig dan zal de situatie blijven zoals het is.

Een HDMI is helaas niet aanwezig op de soundbar (type yas-cu201 van yamaha), wel op de tv. 
Zal het ook moeten werken als ik een omvormer aanschaf van optische audio naar HDMI? Moet ik dan nog ergens op letten? 

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk het niet omdat het 2 totaal verschillende dingen zijn, en de tv moet sowieso een HDMI-ARC uitgang hebben een gewone HDMI uitgang zal ook niet werken.

En omvormer zou kunnen werken maar persoonlijk zou ik dan eerst even informatie in winnen bij een goede audio/video zaak een die verstand van zaken heeft.

Ik was niet helemaal volledig in m’n vorige reactie; op de TV zit idd ook een HDMI ARC aansluiting. Heb de gok toch genomen en een omvormer gekocht via Amazon (https://amzn.eu/d/h3vvMOl) en dat werkt! De toslink vanuit soundbar naar omvormer en van daaruit met HDMI kabel naar de HDMI ARC ingang in de tv. Als ik nu het volume bedien met ab van mediabox, bedien ik alléén nog het geluid van de soundbar. 
Wilde ik toch nog even delen! 

Reageer