Beantwoord

Radio luisteren met de vernieuwde mediabox

  • 3 February 2024
  • 5 reacties
  • 224 Bekeken

Ik heb onlangs de laatste nieuwe mediabox gekregen en kwam tot de ontdekking dat er geen audio uitgang op zit, dit betekent volgens mij dat ik alleen radio kan luisteren als de tv ook aanstaat.

Zie ik het verkeerd of kan dit niet anders?

icon

Beste antwoord door eric 3 February 2024, 14:53

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Klopt, audio is alleen via HDMI. Je versterker moet dat dan ondersteunen. Loop het HDMI signaal erdoorheen. 

Of via Bluetooth speaker!?

Ik heb dit probleem inmiddels bij meerdere mensen gezien. 

Zeker als je de overstap van KPN maakt naar Odido zie je dat mensen die via hun stereoinstallatie naar de radio willen luisteren zonder dat de televisie de hele dag aanstaan (= enorm energie verbruik) dit als een probleem ervaren.

Zelf heb ik dat inmiddels meedere keren opgelost via een Audio Extractor. Dat is een kastje dat tussen de HDMI kabel van de box en de televisie moet worden aangesloten. Deze maakt het geluid dan beschikbaar op een andere uitgang zodat deze kan worden aangesloten op de stereo installatie.

 

Er zijn vele verschillende van deze kastjes op de markt beschikbaar, maar deze hierboven heb ik gekocht via amazon ( https://www.amazon.nl/dp/B093H3GFR3 ) deze werkt zonder problemen en de kit bevat alle kabels die je nodig hebt (zoals een extra HDMI kabel, een optische kabel en een USB kabel). De USB kabel kan je gewoon op de USB poort van de box aansluiten en deze zorgt voor de stroom die het apparaatje nodig heeft. Nu kan er gewoon geluisterd worden naar de radio zonder dat de televisie hoeft aan te staan.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @jeroenvanblitterswijk 

Wat een geweldige tip! en de kosten zijn het ook niet.

Zeker 

Je heb al Bluetooth speaker bij de action voor onder de 25€

Reageer