Beantwoord

Radio/Tuner aansluiten op Aria TV box

  • 10 December 2021
  • 5 reacties
  • 468 Bekeken

Wij hebben sinds deze week glasvezel van T-mobile (komen van KPN) en hebben een Aria TV box ontvangen. Wij hadden onze Harmann Kardon set via een optische kabel aangesloten op de TV box van KPN. Dat was perfect! Helaas ontbreekt er een optische uitgang op de Aria box. Hier had ik geen rekening mee gehouden. Hoe kan ik nu de radio/tuner aansluiten met behoud van digitale geluidskwaliteit? 

Vreemd trouwens dat de TV boxen van T-Mobile niet standaard voorzien van een optische uitgang ..?!

Wie kan mij helpen?   

icon

Beste antwoord door Braampie 13 December 2021, 08:30

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

5 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Hallo Braampie,

Als je tv een optische uitgang heeft kan je die het beste gebruiken. Voordeel daarvan is dat alle geluidsbronnen die via je tv lopen op de audio set kunnen worden beluisterd.

Heeft de tv geen optische uitgang dan kan je eventueel de mini-jack aansluiting op de tv box gebruiken. Je heb dan een audio snoer nodig van mini-jack (koptelefoon-aansluiting) naar de aansluiting die op je audioset zit. (B.v tulp-pluggen)

Mvg. Marcel

Dank je wel @Marcel MCi!

Via de TV is geen optie, want dan moet deze aanstaan als je bijv. radio wilt luisteren. Niet handig en meer stroomverbruik dan nodig. Ik heb het inmiddels opgelost met de oplossing die je aanhaalt. Het werkt. maar hiermee maak je het geluid annaloog, dat is jammer en niet meer van deze tijd. Wanneer komt er een optische uitgang op de TV-boxen van T-mobile? Lijkt me een simpele aanpassing. Loopt KPN op dit gebied dan echt zoveel verder voor?   

Reputatie 7
Badge +14

Je kunt op de betere geluidsapparatuur ook hdmi in/uit gebruiken. Daarin zit ook het geluid digitaal.

Reputatie 7
Badge +1

Als de Harman Kardon is voorzien van een HDMI-ARC en de tv ook kan men een HDMI kabel gebruiken zelf heb ik dat ook gedaan tussen de tv en de Sony homecinema voordeel is dat de homecinema automatisch aan en uit gaat met de tv.

Aangezien ik nog een Entone 510 met optische aansluiting heb ik deze verbonden met de Soundbar en kan op die manier radio luisteren zonder dat de tv aan hoef (gebruik het trouwens (bijna) nooit) enige kleine nadeel is dat de soundbar wel handmatig wakker gemaakt moet worden.

Het is inderdaad onbegrijpelijk waarom de Aria's geen optische aansluiting hebben, T-Mobile zal wel een partij goedkope uitgeklede apparaten ergens op de kop hebben getikt Ali Express?, de originele hebben wel degelijk een optische aansluiting.

@eric en @BeMu 

 

Dank voor jullie reacties. Laten we maar zeggen dat het momenteel werkt, maar het is niet zo als ik het graag had willen hebben. En net zoals BeMu zegt geen optische uitgang op je apparatuur, dat kan toch niet meer … Beetje ouderwets T-Mobile! Doe er wat aan!