Beantwoord

TV bij glasvezelverbinding sinds 2 dagen zwart

  • 20 February 2021
  • 13 reacties
  • 448 Bekeken

Sinds twee dagen werkt live tv bij ons niet meer. Beeld zwart en foutmelding rechtsbovenin het scherm.

gek genoeg werkt de tv gids en programma opnieuw beginnen wel.

zou iemand onze tv-box (amino met opnemen) kunnen factory-resetten zodat we hopelijk de nieuwe firmware ontvangen? Ik weet namelijk niet of we inmiddels omgezet zijn naar het nieuwe platform.

icon

Beste antwoord door randriese 20 February 2021, 11:28

Bekijk origineel

13 reacties

Kleine toevoeging:

we gebruiken Unify Ubiquity apparatuur, werkt al meer dan twee jaar uitstekend! 2 dagen geleden wel een firmware update op de netwerkapparatuur uitgevoerd, maar aangezien alle andere zaken prima werken en er geen instellingen veranderd zijn vermoed ik dat er iets anders niet goed gaat...

Reputatie 7
Badge +3

@randriese

Ik heb een  aantal melding binnen de community voorbij zien komen, dat na een bepaalde Unify update er ook problemen waren ontstaan. Dus ik zou eerst ewven kijken of je een roll-back kunt doen naar de oude FW van de devices, om te kijken of dat invloed heeft.

Zeker gezien de uitstekende staat van dienst van het systeem, maar nu plotseling problemen.

Zou ook kunnen zijn dat je TV platform een update heeft gehad, kijk dan eens hier.

 

Ik vermoed zelf het laatste, maar ik zie nog wel de glob firmware die geladen wordt.

ik za eens een rollback proberen, mocht dat niet baten dan maar een reset aanvragen

rollback deed weinig, maar ik zag opeens dat zowel op het internet vlan als op het iptv vlan IGMP snooping aan stond… uitgezet en nu heb ik weer beeld :grinning:

Reputatie 1

Hoe kom ik aan de oudere firmware en zet ik die terug?

Ik heb precies hetzelfde probleem, alles werkt, op Live TV na. De klanten service verleent geen service omdat hun kastje niet tussen de ontvanger en hun media convertor staat. Toen ik probeerde die aan te sluiten, had ik 10 min ook helemaal geen internet. Heb mijn switches gecontroleerd, geen IGMP snooping. Heb de config niet aangepast.

FYI, ik leid het signaal van de media convertor via een managed switch naar mijn eigen netwerk. VLAN 300 leid ik via mijn eigen firewall, daar komt mijn lokale LAN en DMZ uit, die ik weer doorleid, samen met VLAN 640 & 100. Op verdieping 1 & 2, wordt 640 naar 1 poort geleid, ontdaan van de VLAN tag en in de ontvanger. Mijn lokale net is VLAN 1, de DMZ VLAN 2. Telefonie gebruik ik niet van T-Mobile, omdat de config niet duidelijk is, ik gebruik een externe SIP provider. Dit werkte prima, totdat een week terug, toen ergens tussen de ochtend en avond, het van werken, in geen Live TV veranderde.

Ik heb 2 ontvangers, edoch, TMobile dacht dat de storing verholpen zou worden door 1 ontvanger te vervangen, nadat ik hoorde dat er waarschijnlijk iets in hun netwerk niet goed stond. De ene ontvanger geprobeerd, maar tot ieders verbazing doet die precies hetzelfde als zijn voorganger.

Van de helpdesk moet ik niet alleen de ontvanger veranderen, maar ook alle kabels, hoewel heel duidelijk is dat zowel de HDMI als netwerk kabel prima zijn, want anders zou begin gemist niet gewoon een prima beeld+geluid opleveren. De hoeveelheid technische onzin die ik te horen krijg is onvoorstelbaar. Anyway, om te voldoen aan het met T Mobile experiment moet ik mijn goed beveiligde netwerk ontkoppelen de T-Mobile router (die continue modem genoemd wordt :( ) met 2 x 15 meter kabel aansluiten (mijn glas komt in de garage het huis in, moet dan naar de 1ste verdieping. Dat red ik net denk ik, als ik de router in het trapgat krijg, met een 230v verlengkabel.

Nu lees ik op dit forum meerdere berichten van mensen met hetzelfde probleem, waarbij, als het wordt opgelost, T-Mobile iets aan T-Mobile zijde rechtzet. Anderen geven het op en zeggen op. Het is alsof T-Mobile zelf geen goede incidenten log heeft, want volgens mij zou het verstandig zijn om eerst te controleren of in alle opgeloste incidenten, datgene wat het probleem oploste, bij nwe incidenten een factor zou kunnen zijn. Maar de eerste reactie is, het ligt aan de klant. Toch heb ik de afgelopen 20+ jaar, bij elke internet storing, toch gemerkt dat de fout meestal bij de ISP ligt. Dit is wel logisch, dat netwerk is zoveel complexer dat dat kleine eenvoudige lannetje bij mij thuis. Toch moet ik elke keer bewijzen dat het niet aan mij ligt, maar aan hun. Het zou verfrissend zijn als we ipv van het ‘proces’ te volgen, gewoon samen de fout gingen opsporen.

En ik verwacht ook zeker wel een opmerking als, het is voor T-Mobile niet te doen om …… bij iedereen…. zoveel apparatuur….. Sorry, maar dat klopt niet. Dat is eenvoudig op te lossen.

Ik heb ook geprobeerd om de setop box direct op VLAN 300 te zetten, of op mijn lokale LAN, dan werkt begin gemist niet meer.

Ik heb al gekeken, maar TV over een andere ISP aanbieden schijnt niet een optie te zijn. Dus rest een hernieuwde zoektocht naar een andere ISP. Of heeft iemand een goede suggestie?

Grtz Chris

Reputatie 7
Badge +14

Ik gebruik gewoon nlziet als tv aanbieder over the top. (Internet)

Reputatie 4

@ChrisMW:

De eerste vraag is: weet je of je het oude Interactieve TV hebt, of het nieuwe T-Mobile TV?

Interactieve TV werkt met Vlan 640 voor IPTV. Uit jouw beschrijving maak ik op dat je Interactieve TV hebt. Als dat zo is: gebruik je wellicht UniFi switches in je netwerk?

Ik had die opstelling ook en na een FW update van de switches werkte het niet meer.

Als je per ongeluk toch T-Mobile TV hebt (en dat is zo als je recent abonnee bent geworden), dan heb je VLAN 640 helemaal niet nodig en kunnen de IPTV ontvangers gewoon aan je LAN hangen.

Reputatie 1

@wmuys Oude tv, het heeft tot een week geleden, zonder problemen op alleen VLAN 640 gewerkt, een paar jaar al. Ik gebruik TP-Link switches, managed. Die zijn niet voorzien van nwe firmware, misschien wel een goed idee, maar niet gedaan. En totdat ik dit probleem oplos, laat ik het ff zo.

Ik heb voor de zekerheid VLAN 300 en mijn ‘groene’ LAN gebrobeerd, maar de ontvanger werkt dan niet, dus ik ben een oude TV klant gok ik. Het is wel een binair moment, voor beide ontvangers, op een moment dat er bij mij geen verandering heeft plaatsgevonden. Dus of er iets aan de HW opeens stuk, of het is een verandering op het netwerk buiten mijn huis. Aangezien ik met 1 fysieke bekabeling werk, en dezeflde switches ook het internet doe, en dat werkt gewoon nog.

Hoewel, sinds ik melding gedaan heb, valt nu elke ochtend het netwerk 4-5x uit. Komt meestal binnen een minuut terug, maar dit is wel nieuw. Dat wou bij Telfort ook wel eens gebeuren, meestal spoof ik nw MAC adres en herstart de firewall, vaak kom je dan op een ander subnet uit. Dat was een van de redenen om daar te vertrekken, die zeiden, je moet met een laptop direct op het modem (dat was er wel 1, maar die stond bridged) hangen. Andere MAC, ander subnet, bandbreedte dan anders. Telfort zei toen, zie je wel, het ligt niet aan ons, zucht. Heb toen maar het mac adres van een oude isa kaart gepakt en toegepast, DHCP gaf me toen een beter werkend subnet. De enige twee ISP’s die bij mij serieus naar het issue keken waren het oude Demon en Concepts ICT. Beide opgeslot door partijen die je proberen af te wimpelen.

Heb wel al een MKB ISP gevonden, maar dat kost bijna 2x aoveel. Misschien wel de moeite waard, als de helpdesk beter is.

 

Reputatie 1

Net ff gechekt, all switches draaien op de laatste firmware, maar die is van 11-2018. Dus zeker een paar jaar onaangeroerd. Dus het is geen firmware issue. Mijn firewall zit alleen op VLAN 300 (als WAN) en VLAN 1 (groen LAN) en VLAN 2 (oranje lan). Dus zowel 100 als 640 lopen alleen over de switches, en bij de tv’s leid ik 640, ontdaan van zijn tag naar de ontvanger. Zoals wel meer…. En begin gemist werkt, mooi beeld. Maar live TV niet. Heel frustrerend. Misschien moeten ze me maar op het nwe TV platform over zetten, mijn lan aanpassen is zo gedaan.

Reputatie 7

Hi @ChrisMW, heel fijn dat jij in dit topic aanklopt en super dat jij gelijk zoveel informatie deelt! Bedankt voor jullie tips @eric en @wmuys. Ik heb jou voor het weekend verder geholpen in een ander topic en geef jou hier graag wat aanvullende informatie. Ik wil jou heel graag helpen, zodat jij snel weer live TV kunt kijken. Ik ben dan ook gelijk weer in jouw profiel gedoken en ik heb goed nieuws voor jou. De switch naar het nieuwe TV platform én de modem swap zouden dit probleem kunnen verhelpen. Ik zie dat jij, naast de modem swap, ook bent aangemeld voor het nieuwe TV platform. Jij zult binnen twee weken worden overgezet naar T-Mobile TV en zal kort voordat je wordt overgezet een e-mail van ons krijgen. Ook ontvang je een SMS één dag voordat jij wordt overgezet. Ik hoor dan ook heel graag of jouw probleem binnenkort als sneeuw voor de zon is verdwenen. Mocht dit probleem blijven aanhouden, dan ga ik hier uiteraard verder voor jou induiken. Weet dus dat ik er echt samen met jou voor wil zorgen dat dit gefixt gaat worden. Laat het gerust weten als er nog iets onduidelijk is, dan licht ik dat graag toe! ✨

Reputatie 1

Aha, dan snap ik waarom de monteur langs komt. In mijn huidige opstelling loopt VLAN 300 in mijn firewall, die een lokaal netwerk bedient (VLAN 1). Het enige wat ik moet weten is of de tv kastjes dan op VLAN 300 moeten (dus naast de FW) of gewoon op VLAN 1 (achter de FW), of….. Ik verwacht gewoon VLAN1, maar anders probeer ik direct op 300.

Ik heb mijn hele (eigen) netwerk weer in de begin stand gehesen, en merkte dat er 1 verbinding maar op 100Mbps liep, ipv 1000, dus daar maar 2 nwe stekkers op geknepen en dat werkt ook weer prima. Scheelt weer WiFi snelheid (bedraade backhaul). Maar voor de TV ontvangers maakte het geen verschil. Heb ook een nwe switch besteld, zodat ik 2 oude unmanaged switches kan wegdoen. Heb gemerkt dat het wel fijn is dat ik softwarematig poorten van andere signalen kan voorzien.

Ik wacht met spanning het smsje af. Kan ik mijn netwerk omgooien en kijken of het werkt. Hopelijk op tijd voor de volgende F1 GP.

Reputatie 7

Hey @ChrisMW Ons TV team heeft een topic geschreven over de juist VLAN instellingen voor het nieuwe TV platform, die kan je hier vinden! :slight_smile:

Reputatie 1

Inmiddels een SMS’je gehad, de monteur komt pas volgende week, maar vandaag op het nwe TV platform gezet. En ja, probleem opgelost. VLAN640 van mijn bekabeling verwijderd, IGMP snooping en loop detection weer aan, TV boxen een factory reset gegeven en viola, live tv. VLAN 300 de FW in, VLAN 1+2 eruit. Zo hou ik alleen mijn eigen LAN en mijn DMZ op de kabels. Voor de zekerheid de media converter en FW ook maar gereset. Heb wel de opgestuurde media converter opgehangen, omdat de ophangbeugel mooier was dan de vorige. Maar het type nummer was hetzelfde, dus de DIP switches overnemen en plug ‘n play.

Ik ga het oude modem+oude media converter terug sturen en die ene tv ontvanger, en de monteur afzeggen. Het nwe modem ga ik maar veilig opbergen, want ja, ook die gebruik ik niet. Snelheid op mijn firewall is prima, zowel up/down over de 100Mbit/s, over de Mesh zakt het iets in, maar meer dan 10Mbit/s is dat niet, we zitten nog boven de 100Mbit/s. En dat gemeten terwijl er 1 TV box aan staat, 4 laptops aan het internet. Dus tevreden.

Dus al met al is de huidige setup helemaal top. Nu maar hopen dat we bij een volgende storing niet weer beginnen over mijn apparatuur.

Als ik nou mijn SPA112, of HT802 ook aan t-mobile zou kunnen koppelen, dan zou het perfect zijn, want zo’n losse SIP provider is wel gedoe. Een paar geprobeerd, maar om onduidelijke redenen lukt het bij de een wel, de ander niet. Maar ach, TV werkt weer, internet blijft lopen, snelheid en beeld prima. Is ook wat waard.

Ondertussen heb ik de connectoren op 1 kabel moeten vervangen, door mijn getest was die niet meer in staat 1 Gbit te dragen. En 2 unmanaged switches vervangen door 1 managed switch, zodat ik alleen managed switches heb. Mijn idee om de TP-Link’s door Netgear switches te vervangen is even in de ijskast. Misschien eerst betere bekabeling trekken, of een glas backbone. Want uiteindelijk moet er wel wat te doen blijven.

Dus laat ik nog maar 1 wetenswaardigheid delen, mijn Mesh is met Linksys (VELOP tri-pack) en ik vind het WiFi netwerk heel goed werken, maar….. Linksys doet aan phone home, ook in bridge mode. Herhaaldelijk navragen bij Linksys levert geen informatie op over waar ze die verbinding voor gebruiken, anders dan dat je mobiel dan via het internet ook van buiten bij je nodes kan komen en de updates. Maar na de setup, kan je ook direct naar de node (over het LAN), en voor updates was het chic geweest om in de setup dat met een update schedule te regelen. Ik heb dus in mijn Firewall een DROP regel voor de 3 nodes ingesteld. Maakt voor de Wifi niets uit, krijg je een rood i.p.v. blauw lampje. De linksys will heel graag verbinden (met de Amazon cloud nog wel), want als ik de regel uitzet, is het lampje binnen een seconde weer blauw. Maar niet gedocumenteerde verbindingen naar grote clouds vind ik verdacht. Ik vermoed dat andere Mesh oplossingen dit ook doen, maar omdat het nergens vermeld wordt, zie je het makkelijk over het hoofd. Ik kijk af en toe de connections lijst op de firewall na, en deze viel op. Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2, dit is een piggy back waardoor er feitelijk een open lijn ontstaat vanaf een netwerk componenten leverancier naar jouw eigen netwerk. Dus jouw netwerk security hangt af van hun config, bizar. Ik twijfel nog of dit wel mag, want het riekt wel naar een overtreding van een aantal wetten.

Los daarvan is een Mesh wel heel lekker, dus wel een aanrader.

Reageer