Beantwoord

TV Box selecteert niet automatisch juiste HDMI

  • 5 December 2020
  • 7 reacties
  • 1180 Bekeken

  • is een Master Poster
  • 11 reacties

ik heb een samsung tv met daarop aangesloten op hdmi 2 een apple tv 4K. Op hdmi 1 is de Ari tv box aangesloten. We naar Netflix kijken zetten we de apple tv aan en de tv gaat automatich aan op hdmi 2. Zijn we klaar en zetten de apple tv uit gaat ook automatich de tv uit.

Nu het probleem: zetten we de Ari tv box aan dan moeten we handmatig de tv aanzetten en ook nog eens de juiste hdmi 1 poort kiezen. Dit is irritant dat het op deze manier moet. Willen we later Netflix of Videoland kijken zetten we de apple tv aan en de tv schakeld zelf keurig over naar hdmi 2. Echter Netflix en Video geven dan geen beeld meer en het scherm blijft zwart. Ander apps zoals prime tv en infuse werken wel gewoon. Apple tv stroom eraf en weer erop en alles werkt weer.

Hoe kan dit opgelost worden. En waarop springt de tv niet naar de juiste hdmi poort. Hiervoor hadden wij de Ziggo Next box en werkt het prima. De tv sprong dan altijd naar het juiste hdmi poort.

Dit is onwerkbaar op deze manier met de Ari tv box. Wij hebben in huis 3 tv’s met apple tv en het gebeurdt ook op andere tv als de ari tv box daarop aangesloten wordt. Andere hdmi kabels geprobeert maar dit biedt ook geen oplossing.

Help.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 16 December 2020, 11:52

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @hoever, welkom op de Community!

Als ik het goed begrijp, vraag je je af waarom je handmatig het juiste HDMI-ingangskanaal moet kiezen wanneer je de TV Box aanzet, klopt dat? Ik vermoed dat dit komt doordat je de Apple TV als standaard ingangskanaal hebt gekozen (HDMI-2). Wat gebeurt er als je de TV Box en Apple TV bijvoorbeeld omwisselt van HDMI-ingang? De TV Box gaat dan in HDMI-2 en de Apple TV in HDMI-1.

Het handmatig aanzetten van de TV kun je voorkomen door de T-Mobile afstandsbediening te koppelen met jouw smart TV. Hoe je dit doet, kun je op deze pagina zien: Hoe koppel ik de ab aan mijn TV?.

Laat me alsjeblieft weten of het lukt met bovenstaande methodes. Zo niet, dan gaan we samen verder zoeken naar een werkende oplossing!

Dit geeft hetzelfde effect. Het voor de zekerheid de box op de tv in de slaapkamer geprobeerd en daar hetzelfde probleem. Ik vermoed dat de box niet op het hdmi-cec signaal reageert. Op wat voor hdmi kanaal een tv staat, als je de box aanzet moet de tv automatisch naar de juiste hdmi springen. Op de tv in de slaapkamer heb ik verder helemaal niets aan hdmi kanalen in gebruik.

Ik had hiervoor een Ziggo Next box, een Apple TV en een Chromecast op de tv aangesloten. Wat je ook aanzette de tv sprong naar de juiste hdmi en zette de tv aan.

Reputatie 7
Badge +16

@hoever Bedoel je dat jouw TV voorheen naar het HDMI-kanaal sprong van het enige actieve, aangesloten apparaat of begrijp ik je verkeerd? Ik heb het namelijk bij mezelf getest door mijn Chromecast op HDMI-1 aan te sluiten en de TV Box op HDMI-2 en als de TV opstart gaat de TV naar het laatst gekozen ingangskanaal, in dit geval de Chromecast. Dan dien ik handmatig de TV op HDMI-2 te zetten.

Volgens mij heeft dit altijd zo gewerkt met onze boxen. Hoe zou een TV moeten herkennen welk HDMI-kanaal geselecteerd moet worden op basis van welk apparaat aangesloten is? Dat stukje is te technisch voor me, sorry!

Ik ga het navragen bij experts en kom hier hopelijk spoedig op terug!

P.s. welk type Samsung smart TV gebruik je?

Ik gebruik een samsung tv. In het menu van de tv staat hdmi-cec aan. Als een apparaat wordt aangezet herkend de tv het actieve hdmi knaal en schakeld daar naar over. Echter de tv box geeft dit signaal niet door. Hierdoor herkend de tv het actieve hdmi signaal niet. Het klopt dat de tv het laatst gebruikte hdmi kanaal gebruikt als hij opstart. Als ik als laatste de apple tv heb gebruikt moet ik zelf de juiste hdmi instaken op de tv. Heeft de tv box als lastste aangestaan en zet de apple tv aan springt de tv automatisch aan op het juiste hdmi en zo hoort het ook. 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @hoever, ik heb het nagevraagd en de specs bekeken: onze Amino Aria 610 en 7x boxen ondersteunen geen HDMI-cec. 

Sorry dat ik dit antwoord niet eerder gaf. 

Ok bedankt voor het antwoord. Gaat de ondersteuning van hdmi-cec wel komen in de toekomst. Dit is niet fijn werken zo en kinderen snappen er al helemaal niets van  

Reputatie 7

Hi @hoever,

Geen slecht idee! Mocht je jouw idee willen delen in dit topic (link is klikbaar), dan kunnen wij dit in de toekomst wellicht oppakken. Super bedankt alvast! 

Reageer