Beantwoord

TV-box zet tv aan & synchronisatie niet goed

  • 26 December 2023
  • 10 reacties
  • 294 Bekeken

Sinds kort hebben wij glasvezel van Odido. De tv-box is aangesloten op een 55” LG televisie (ong. 7 jaar oud). Met de televisie is een Sonos soundbar verbonden met een glasvezelkabel. Op zich werkt alles prima, maar loop tegen twee issues aan v.w.b. televisie met tv-box via wifi, namelijk:

  1. ‘s Nachts wordt herhaaldelijk de tv aangezet door de tv-box. 
    Op het scherm van de tv staat een melding dat de tv-box aan staat. Dt is nu driemaal gebeurd en altijd ‘s nachts. Als iemand ook deze ervaring heeft en een oplossing kan bieden, dan hoor ik dat graag.
     
  2. Synchronisatie beeld en geluid via Sonos soundbar (aangesloten met glasvezel op de tv). 
    Het beeld en het geluid via de soundbar loopt niet synchrone. Naar mate de televisie langer aan staat, of je wisselt van kanaal, dan wordt de a-synchronisatie erger. 
    Het schijnt een bekend iets te zijn, maar nergens is een oplossing te vinden. Iemand die kan helpen?

Hopelijk is er een oplossing van beide punten.

Vr.groet, Herman

icon

Beste antwoord door H-de-Pagter 28 December 2023, 09:54

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Met Sonos aangesloten met glasvezel bedoeld u waarschijnlijk een optical kabel?  indien de LG voorzien is van een HDMI-ARC en ook de soundbar is het beter om hiervoor een HDMI kabel te gebruiken, het voordeel is dat de soundbar gelijk met de tv in en uitschakelt.

Dat de box de tv aanzet heb ik eigenlijk nog nooit gezien, althans hier nog nooit meegemaakt terwijl er toch al jaren gebruik word gemaakt van glasvezel, met ondertussen al diverse verschillende soorten tv boxen.

-

Met Sonos aangesloten met glasvezel bedoeld u waarschijnlijk een optical kabel?  indien de LG voorzien is van een HDMI-ARC en ook de soundbar is het beter om hiervoor een HDMI kabel te gebruiken, het voordeel is dat de soundbar gelijk met de tv in en uitschakelt.

Dat de box de tv aanzet heb ik eigenlijk nog nooit gezien, althans hier nog nooit meegemaakt terwijl er toch al jaren gebruik word gemaakt van glasvezel, met ondertussen al diverse verschillende soorten tv boxen.

De tv heeft een HDMI-ARC uitgang (en Dolby Atmos). Maar de Sonos Play heeft alleen een optische aansluiting. Dus is het te overwegen om de Play te vervangen voor een Sonos Beam 2e gen. Deze heeft wel een HDMI-ARC aansluiting om rechtstreeks te koppelen met de tv.

Is dan de synchronisatie via een HDMI-ARC verbinding in orde?

Reputatie 7
Badge +1

Zelf heb ik een Sony Home Cinema aangesloten op de tv weliswaar is hij al van 2013 en heeft 2 losse boxen er hoort ook zo'n grote subwoofer bij maar die staat al jaren achter de knieschotten.

Nu de vraag over synchronisatie,  heel eerlijk gezegd heb ik daar geen last van althans al u bedoeld dat bij een film of ander programma de lippen en/of spraak gelijk moeten lopen van u hoort loopt het bij mij gewoon gelijk.

Het mooiste zou zijn dat u eerst kunt testen alvorens een dure uitgave te doen welke achteraf gezien niet goed werkt,  

Zelf heb ik een Sony Home Cinema aangesloten op de tv weliswaar is hij al van 2013 en heeft 2 losse boxen er hoort ook zo'n grote subwoofer bij maar die staat al jaren achter de knieschotten.

Nu de vraag over synchronisatie,  heel eerlijk gezegd heb ik daar geen last van althans al u bedoeld dat bij een film of ander programma de lippen en/of spraak gelijk moeten lopen van u hoort loopt het bij mij gewoon gelijk.

Het mooiste zou zijn dat u eerst kunt testen alvorens een dure uitgave te doen welke achteraf gezien niet goed werkt,  

Ja, de synchronisatie tussen beeld en geluid bedoel ik. De beweging van lippen loopt niet gelijk met het geluid. Maar met uw advies voor gebruik van de HDMI-ARC kan ik zeker verder om te kijken of dat de a-synchronisatie oplost. Dank u wel voor de reacties. 

Reputatie 6
Badge +2

@H-de-Pagter Super om te lezen dat @BeMu je op weg heeft kunnen helpen, daar staat onze Community voor! 😀 Is het inmiddels gelukt? 

@H-de-Pagter Super om te lezen dat @BeMu je op weg heeft kunnen helpen, daar staat onze Community voor! 😀 Is het inmiddels gelukt? 

Dag Teresa,
Ben aan het uitzoeken of zo’n HDMI-ARC aansluiting helpt om de synchronisatie te verbeteren. Wij zijn overgestapt van KPN naar Odido. Bij KPN, met dezelfde set-up qua internet en tv, hadden we namelijk geen last van synchronisatie problemen met beeld en geluid. Het zou dus aan Odido moeten liggen. Vandaar dat er twijfel is of een nieuwe soundbar met HDMI-ARC aansluiting soelaas biedt. 
Vr.groet.

Het lijkt opgelost. I.p.v. gewone wifi te gebruiken nu twee SuperWifi punten aangesloten (router en tv-box) die ik nog had liggen. De verbinding tussen de router en de tv-box is nagenoeg gelijk als aan een bekabelde verbinding. Beeld en geluid lopen nu al uren synchrone.

De tip van BeMu blijft nog steeds interessant en wordt overwogen. Nogmaals dank hiervoor. 

Vr.groet. 

Het lijkt opgelost. I.p.v. gewone wifi te gebruiken nu twee SuperWifi punten aangesloten (router en tv-box) die ik nog had liggen. De verbinding tussen de router en de tv-box is nagenoeg gelijk als aan een bekabelde verbinding. Beeld en geluid lopen nu al uren synchrone.

De tip van BeMu blijft nog steeds interessant en wordt overwogen. Nogmaals dank hiervoor. 

Vr.groet. 

Aanvulling.

Het bleek niet opgelost te zijn. Bij het overschakelen naar een ander kanaal ging het weer mis. Volgend ochtend naar de Instellingen van de Odido tv-box gekeken. Onder Apparaatvoorkeuren tref je veel instellingen voor Weergave en Geluid. Hier tal van aanpassingen gedaan en nu lijkt het synchronisatie-probleem echt opgelost (ook na het overschakelen naar andere kanalen).

Maar wat blijkt? In de instellingen kwam ik ook een optie tegen (was aangevinkt) om via HDMI je tv aan te laten zetten door de tv-box!! Deze optie snel uitgevinkt. Nu zal mijn tweede punt (‘s nachts aanzetten tv) ook opgelost zijn.

Pfff… eind goed al goed. Had alleen al een hele mooie nieuwe (Sony) televisie met (Sonos) soundbar uitgezocht om deze problemen op te lossen. Gaat helaas niet door, toch?  ;-)   

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb je posts met spanning gelezen, maar wat fijn dat het net als een sprookje toch een goed einde heeft! 😀 @H-de-Pagter . Super dat alles is opgelost en dank je wel voor het delen van je bevindingen!

Reageer