Beantwoord

Poort 5060 en netneutraliteit

  • 15 December 2023
  • 5 reacties
  • 159 Bekeken

Ik heb een FRITZ!Box met dect telefonie en ik heb al vele jaren een VOIP-provider. Tot nu toe werkte dat gesmeerd, maar na overstap naar Odido werkt het niet meer. Met een sniffer zag ik dat er SIP-pakketjes richting internet gaan, maar er komt geen antwoord.

UIt wat ik las op dit forum zou het verhaal zijn dat poort 5060 bedoeld is om met de SIP-server van Obidio te communiceren en dat je voor externe bestemmingen maar een ander poortnummer moet gebruiken. Het zal geen technische reden hebben, want het is prima mogelijk om poort 5060 naar buiten te routeren. Het is immers geen probleem om met een webbrowser naar allerlei sites te gaan, terwijl Odido toch echt een eigen webserver heeft. Het is dus niet nodig voor aangeboden diensten de bijbehorende poortnummers exclusief voor Odido-gebruik te reserveren. Dus ook niet voor SIP!

Consuwijzer (ACM) schrijft “Internetaanbieders moeten u vrij en open toegang bieden tot het internet. Zij mogen internetdiensten, websites of apps niet zomaar blokkeren. Of meer kosten vragen voor het gebruik van bepaalde websites of apps. Dit heet ook wel netneutraliteit.”

Volgens mij is het vrij simpel. Odido moet wettelijk gezien pakketten zonder onderscheid doorgeven. Er zijn drie uitzonderingsgronden:

  • Als het heel erg druk is op het internet
  • Als de veiligheid van internet in gevaar komt
  • Als een wet of rechter de website, app of dienst heeft verboden

Geen van die drie lijkt me van toepassing voor poort 5060.

Een paar vragen:

  • Is het mogelijk om via een niet-Obido modem (bijvoorbeeld een FRITZ!Box) een verbinding naar poort 5060 van een server van derden te maken?
  • Zo nee, wat is de reden dat Odido op dit punt geen netneutraliteit biedt?
icon

Beste antwoord door TMTV 19 December 2023, 13:28

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @taco-l,

Welkom op de Community!

Odido blokkeert poort 5060 niet. Er zijn hier meerdere succesverhalen te lezen over het gebruik van een externe VOIP-provider. Voor de duidelijkheid: je gebruikt alleen de Fritzbox, dus niet achter de door Odido geleverde router? Op hun eigen apparatuur ‘reserveren’ ze poort 5060, waardoor het niet altijd werkt om een eigen provider erachter te gebruiken, maar dat is iets anders dan blokkeren.

Zou je hier de instellingen die je gebruikt hebt kunnen delen, met eventuele persoonlijke gegevens onleesbaar gemaakt? Mijn VOIP-kennis gaat niet veel verder dan Odido, maar er zijn hier breder georiënteerde VOIP-experts actief (@yalerta).

Hoi @TMTV,

Hartelijk bedankt voor je antwoord.

De configuratie voor VOIP op de Fritzbox is heel simpel. Daar staat bij mij sip1.budgetphone.nl onder het kopje “Aanbieder” van het menu Telefonie/Eigen Telefoonnummers/Telefoonnummers. Verder heb ik mijn telefoonnummer, netnummer en landnummer correct ingesteld in “ Telefoonnummers” en “Instellingen van de aansluiting”.

Dat werkte niet. Ik heb een mirroring switch tussen het glaskastje en de WAN-aansluiting van de router opgenomen en heb pakketten gesniffed. Daar zag ik dat er heel regelmatig pakketten naar budgetphone werden gestuurd op poortnummer 5060. Er kwam geen enkel antwoord terug.

Budgetphone vertelde mij dat ze voor dit soort gevallen ook poort 5070 open hebben staan. Helaas kan het poortnummer op mijn Fritzbox niet in een menu worden opgegeven.

Ik had nog een Cisco SPA112 liggen, waarover ik van budgetphone hoorde hoe ik het poortnummer kon veranderen. Dat heb ik uitgeprobeerd en dat werkte zowaar.

Later heb ik een backup van de Fritzbox-configuratie gemaakt, het poortnummer 5060 daarin gewijzigd in 5070, met een tool de CRC van de configuratie aangepast en vervolgens de configuratie weer geladen. Daarna werkte telefonie met de Fritzbox prima.

Mijn conclusie blijft dat poort 5060 wordt geblokkeerd. Sorry, maar ik kan er niets anders van maken.

Je had het over succesverhalen. Die heb ik niet zo gauw kunnen vinden, maar ik ben benieuwd wat ik moet doen om via poort 5060 met budgetphone te kunnen bellen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @taco-l,

De server is voor mij gewoon bereikbaar op poort 5060, maar ik ben niet bij Budgetphone, dus ik kan uiteraard niet inloggen. Waarom het niet werkt, kan ik ook niet verklaren, maar zoals je zelf terecht aangeeft, mag Odido dit niet blokkeren en ik neem aan dat ze zich daaraan houden. De meestgenoemde externe VOIP-provider hier is CheapConnect en er zijn mensen die dit werkend hebben gekregen op poort 5060, maar ook die zijn uitgeweken naar bijvoorbeeld 5080. Een oorzaak of rode draad heb ik daarin niet kunnen ontdekken, dus ik denk dat er niets anders op zit dan poort 5070 gebruiken. Het is onhandig dat je die niet direct in de Fritzbox in kunt stellen. Dit is inderdaad de enige manier.

Hoi @TMTV,

Dit is een interessante kwestie. Van de week zal ik eens precieser kijken. Dan zal ik vier pakket-captures maken van het SIP-verkeer tussen mijn router en het glasvezelkastje: Mijn Fritzbox als client op poorten 5060 en 5070 en mijn Cisco SPA112 op poorten 5060 en 5070. Dan vorm ik mijn mening op grond van de pakketstromen. Dat it wat telt. Daarna zie ik wel verder.

Reputatie 2

Voor cheapconnect en de Fritzbox werkt deze instelling om poort 5060 te omzeilen:

Voor andere sip providers zat het ook gaan denk ik.

Reageer