Beantwoord

Vaste telefonie "nummer niet in gebruik" overstap van KPN

  • 30 March 2024
  • 10 reacties
  • 95 Bekeken

Sinds een week over met telefonie naar Odido. Internet werkt prima. TV kastje wat minder en telefoon werkt niet. Als ik in mijn VOIP gateway kijk zie ik dat ik geregistreerd ben bij Odido SIP server.

Probeer ik te bellen van mijn telefoonnummer dan hoor ik een “ingesprek toon” als ik naar mijn vastenummer bel dan krijg ik  “Dit nummer is niet ingebruik”

Kan de service desk van Odido checken of de portering van mijn vaste nummer correct is gegaan en het account okay is.

Dank hiervoor

icon

Beste antwoord door Benneton 1 April 2024, 12:50

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Benneton 

Brandt het telefonie lampje op de Zyxel?

Heb je ook de andere PHONE poort achter de Zyxel geprobeerd?

Als je in je Odido account kijkt bij de vast bellen instellingen, zie je daar je oude nummer staan?

Hi Waqqas,

 

In mijn Odido account staat mijn oude nummer er.

Ik gebruik de hardware van Odido niet, heb een Grandstream VIOP gateway. Wachtwoord via een script hier van het forum binnen gehengeld. Mijn VOIP gateway geeft aan dat ik aangemeld (geregistreerd) ben op de Odido server voip.t-mobilethuis.nl

Helaas is er in de Odido web omgeving niets van een status te checken en de helpdesk heeft ook geen mogelijkheden (dat is even wennen na 30 een premium helpdesk tot je beschikking gehad te hebben).

Zal die Zyxel er eens aanhangen kijken of het dan wel werkt. Gelukkig nog een forum waar kennis is :)

 

Het werkt via het Odido kastje, dan moet ik nog wat verder rommelen met mijn VOIP gateway.

Iemand ervaring met alternative hardware om voor vaste telefonie?

 

@Waqqas dank voor je hulp.

Reputatie 7
Badge +15

@Benneton 

Kan je eens in je browser naar 192.168.1.1 gaan en inloggen met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat.

Ga in het menu naar netwerkinstellingen, NAT, ALG, schakel SIP ALG uit en klik op toepassen.

Werkt het nu?

@Waqqas ben ik geweest, als de zyxel aan internet hangt werkt vaste telefonie.

Dus portering is goed gegaan. Nu ben ik aan het uitzoeken hoe mijn eigen voip gateway (Grandstream HT812) geconfigureerd moet worden.

In theorie redelijk eenvoudig, user, paswd, SIP IP (of url) poorten correct en codec volgorde zetten.

Dan aanloggen, en helaas nog niet bellen.

Dus mocht er iemand ervaring hebben hoe je een Grandstream HT812 configureerd voor Odido vaste telefoon dan hoor ik het graag.

Dank voor het meedenken

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Benneton ,

Heb hier een topic waar het uitgelegd wordt om je gegevens te verkrijgen.

 

@soepkip67 Dank! Deze gegevens heb ik al binnen via de methode in die draad.

Ben aan het stoeien met mijn oude Fritzbox, daarmee kan ik wel gebeld worden niet bellen (ingesprek).

Maar het ultime doel is om het Grandstream kastje aan de praat te krijgen,

 

Via Fritzbox werkt het nu ook.

Op naar het volgende device. Grandstream HT812.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Benneton ,

Fijn dat je hier wat aan hebt.

Ik zal ook @TMTV even taggen , als hij tijd heeft kan hij je misschien nog verder helpen.😉

Probleem opgelost :)

Het werk, zowel uitgaande gesprekken als binnen komende gesprekken.

Voor andere gerbuikers van een Grandstream kastje, om een Gigaset analoge DECT telefoon aan de praat te krijgen heb ik deze settings gebruikt:

SLIC Setting:     Germany (of European CTR21)
Caller ID Scheme:       ETSE FSK prior to ringing with DTAS
Polarity Reversal:  No
Ring frequency 20hz
Enable High Ring Power:  Yes

 

Waren een hoop opties om te testen.

 

Het gekke is mijn oude T65 met Tone adaptie ging meteen over.

 

Bedankt allemaal voor het meedenken.

 

Reageer