VOIP inloggegevens niet beschikbaar

  • 27 September 2023
  • 18 reacties
  • 195 Bekeken

Ik heb een Fritzbox7590 die ik gebruik als modem. Helaas lukt bellen niet, omdat ik geen telefoonnummers krijg geregistreerd. Met het voip-script uit een ander topic heb ik geprobeerd het wachtwoord (dat ik eerst via de juiste pagina heb ingesteld) via de Odidio-Zyxel.te achterhalen

Ik krijg dan onderstaand resultaat. De helpdesk kan/mag mij niet verder helpen, omdat ik een eigen modem wil gaan gebruiken.

 

Wat kan/moet ik doen om telefoneren mogelijk te maken?

 

Tommie van Odido 7 maanden geleden

Hi @WillemvdH, welkom op onze Community!

Het interne onderzoek loopt hiervoor nog steeds. Wel wil ik @TMTV vragen om hier een blik op te werpen. Hopelijk kan hij je het antwoord hierop geven! 

Bekijk origineel

18 reacties

Ik heb een Fritzbox7590 die ik gebruik als modem. Helaas lukt bellen niet, omdat ik geen telefoonnummers krijg geregistreerd. Met het voip-script uit een ander topic heb ik geprobeerd het wachtwoord (dat ik eerst via de juiste pagina heb ingesteld) via de Odidio-Zyxel.te achterhalen

Ik krijg dan onderstaand resultaat. De helpdesk kan/mag mij niet verder helpen, omdat ik een eigen modem wil gaan gebruiken.

 

Wat kan/moet ik doen om telefoneren mogelijk te maken?

 

Inmiddels een lijn zichtbaar en heb ik het wachtwoord kunnen achterhalen. Het lukt echter niet om de lijn geregistreerd te krijgen vanuit mijn Fritzbox 7590. Ik kies voor provider ‘T-Mobile Thuis, vul telefoonnummer in en ook gebruikersnaam en wachtwoord. Wat mis ik of doe ik fout?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @WillemvdH 

Met de instructies hier moet het lukken.

Hallo @WillemvdH 

Met de instructies hier moet het lukken.

Dank voor de link @Waqqas . Wellicht goed om te weten: ik heb een glasvezelaansluiting van Odido.

 

Deze pagina had ik al gevonden en doorlopen. Het telefoonnummer in verschillende formaten (met zonder voorloopnul, met/zonder landnummer) geprobeerd, maar zonder succes.

 

Aanvullende tips of ideeën?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @WillemvdH, welkom op onze Community!

Het interne onderzoek loopt hiervoor nog steeds. Wel wil ik @TMTV vragen om hier een blik op te werpen. Hopelijk kan hij je het antwoord hierop geven! 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @WillemvdH,

Zou je hier wat screenshots kunnen delen van de relevante instellingen? Vergeet daarbij niet om persoonlijke gegevens onleesbaar te maken. Hoe je je telefoonnummer invult, zou weinig uit moeten maken. Het gaat vooral om de gebruikersnaam (klantnummer gevolgd door P-nummer) en het wachtwoord. Hopelijk komen we er zo uit.

Hoi @WillemvdH,

Zou je hier wat screenshots kunnen delen van de relevante instellingen? Vergeet daarbij niet om persoonlijke gegevens onleesbaar te maken. Hoe je je telefoonnummer invult, zou weinig uit moeten maken. Het gaat vooral om de gebruikersnaam (klantnummer gevolgd door P-nummer) en het wachtwoord. Hopelijk komen we er zo uit.

Excuses, was er even tussenuit. Ik heb eerst de telefonie instelling van de Zyxel bekeken:

Ik vraag me af dit wel goed is, want als ik hier een dect-telefoon rechtstreeks op aansluit, hoe werkt dan de link met mijn werkelijke telefoonnummer? Ik heb helaas geen dect-toestel om het proberen.

 

Als ik dan mijn Fritzbox direct aansluit en daar naar de telefoniesectie ga, dan kom ik bij het volgende scherm:

Daar heb ik bij ‘Internetnummer’ alle mogelijke vormen van mijn telefoonnummer opgenomen (met landcode en/of voorloopnullen) en het SIP, zoals vermeld bij de Zyxel. Uiteraard in alle gevallen met Gebruikersnaam en Wachtwoord verkregen via de Zyxel en het script voip.py. Alles zonder succes.

Vervolgens de variant ‘Andere aanbieder’ en de aanwijzing uit de verwijzing van Waqqas gevolgd, ook weer met alle variant van het telefoonnummer. Ook zonder succes.

Enig dat ik voor deze optie niet wist, is de Authenticatienaam. Die heb ik opengelaten.

@TMTV Ideeën over wat ik fout doe of wat ik aanvullend/anders moet doen?

Reputatie 7
Badge +6

@WillemvdH Je zou bij zowel gebruikersnaam als authenticatienaam je klantnummer in kunnen vullen, ook met @voip.t-mobilethuis.nl erachter. Dat wil nog wel eens helpen. Bij registrar moet voip.t-mobilethuis.nl staan. Dat kun je ook nog proberen in te vullen bij proxyserver.

@WillemvdH Je zou bij zowel gebruikersnaam als authenticatienaam je klantnummer in kunnen vullen, ook met @voip.t-mobilethuis.nl erachter. Dat wil nog wel eens helpen. Bij registrar moet voip.t-mobilethuis.nl staan. Dat kun je ook nog proberen in te vullen bij proxyserver.

Helaas ook hiervoor alle denkbare combinaties geprobeerd, maar zonder succes. Ik heb support van AVM (fabrikant Fritzbox) gevraagd om support. Hopelijk hebben zij de spreekwoordelijke sleutel.

Ideeën blijven welkom.

@TMTV  AVM zegt in essentie: ”voer de stappen van onze handleiding uit en als het dan niet lukt, dan ligt het niet aan de Fritzbox”. Duh…

Kortom, het zou moeten kunnen, maar het lukt mij niet de juiste instellingen binnen de mogelijkheden van de Fritzbox-confihuratieschermen om de winnende combinatie te vinden... 

Reputatie 7
Badge +6

@WillemvdH Sorry voor de late reactie. Zou je willen proberen om een VOIP-app, bijvoorbeeld Zoiper, op je telefoon te installeren en daar alles in te stellen? Zo kunnen we kijken of het aan de instellingen of aan de Fritzbox ligt.

@WillemvdH Sorry voor de late reactie. Zou je willen proberen om een VOIP-app, bijvoorbeeld Zoiper, op je telefoon te installeren en daar alles in te stellen? Zo kunnen we kijken of het aan de instellingen of aan de Fritzbox ligt.

Dat ga ik proberen. Kun je me op weg helpen met de instellingen, want ik heb geen ervaring met dergelijke apps?

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb de app van Zoiper gebruikt om te testen. Ga naar Settings > Accounts > + > Yes > Manual configuration > SIP account en gebruik deze instellingen:

Domain: voip.t-mobilethuis.nl
User name: klantnummer gevolgd door P-nummer, bijvoorbeeld TMT12345P005
Password: het wachtwoord dat je met behulp van het script hebt achterhaald.

De rest hoef je voor deze test niet in te vullen. Zorg wel dat je met de WiFi bent verbonden; via een ander netwerk (4G/5G) is de VoIP-server niet bereikbaar. Lukt dit wel? Dan weten we zeker dat de gegevens kloppen en moeten we verder in de Fritzbox gaan zoeken.

 

@TMTV Ik heb het geprobeerd, zowel met de Fritzbox als de Zyxel. In beide gevallen:”failed; unauthorized”. Dat betekent dan dat het aan de zijde van Odido zit?

 

 

Reputatie 7
Badge +6

@WillemvdH De rest is goed ingevuld en de server is bereikbaar, dus deze melding moet haast wel betekenen dat er iets niet klopt met het wachtwoord. Heb je het exact overgenomen zoals het uit het script kwam, dus inclusief eventuele =-tekens?

@WillemvdH De rest is goed ingevuld en de server is bereikbaar, dus deze melding moet haast wel betekenen dat er iets niet klopt met het wachtwoord. Heb je het exact overgenomen zoals het uit het script kwam, dus inclusief eventuele =-tekens?

@TMTV zojuist nogmaals het script voip.py gedraaid. Wachtwoord (bevat geen bijzondere tekens) correct overgenomen. In Zoiper opnieuw account aangemaakt conform jouw instructies. Registeren duurt heel lang en geeft vervolgens:

En bij vervolgpoging weer Unauthorized (401)...

 

Reputatie 7
Badge +6

@WillemvdH Nog een laatste poging en dan ben ik door mijn munitie heen: kun je het wachtwoord veranderen via Mijn Odido en opnieuw het VoIP-script draaien? Daar zal een heel ander wachtwoord uitkomen dan je hebt ingevuld, waarschijnlijk wel met een of twee =-tekens. Vul het wachtwoord uit het script in bij de app (dus niet het wachtwoord dat je hebt ingevoerd in Mijn Odido). Fingers crossed dat het nu wel werkt!

@WillemvdH Nog een laatste poging en dan ben ik door mijn munitie heen: kun je het wachtwoord veranderen via Mijn Odido en opnieuw het VoIP-script draaien? Daar zal een heel ander wachtwoord uitkomen dan je hebt ingevuld, waarschijnlijk wel met een of twee =-tekens. Vul het wachtwoord uit het script in bij de app (dus niet het wachtwoord dat je hebt ingevoerd in Mijn Odido). Fingers crossed dat het nu wel werkt!

@TMTV Jaaa!!!! Dat maakt het verschil. Ontzettend bedankt voor je aanhoudende hulp, super!!

Reputatie 7
Badge +6

@WillemvdH Het was een zware bevalling haha! Maar dat maakt het alleen maar fijner dat het alsnog gelukt is. Kan het zo zijn dat er ooit een reprovisie op de Odido-router is uitgevoerd door de klantenservice? Dan zal dat de oorzaak zijn. Door een andere bug wordt het wachtwoord dat naar de router gestuurd wordt (en dus uit het script komt) gereset, maar het wachtwoord op de VoIP-server niet. Ook daar wordt nog aan gewerkt. Dan weet je in elk geval waar het door veroorzaakt werd en het is voor Odido een extra motivatie om het probleem op te lossen. Misschien heeft @Tommie van Odido nog een nieuwe stand van zaken? Hoe dan ook, top dat het nu werkt!

Reageer