Beantwoord

Voip instellen op Fritz!box 5590

  • 21 February 2024
  • 19 reacties
  • 261 Bekeken

Hoi allemaal,
Het is me vandaag gelukt mijn eigen modem/router aan te sluiten.
Fritz!box 5590

Internet en WiFi werken uitstekend.
Maar ik krijg de Voip / vaste telefonie maar niet werkend.

SIP gebruikersnaam heb ik gevonden in Mijn Odidio.
Het wachtwoord hiervoor heb ik aangemaakt en gekopieerd / geplakt in een tekstbestand.
De registrar / proxy heb ik ook gevonden = voip.t-mobilethuis.nl

Dit heb ik met het juiste telefoonnummer ingesteld in de Fritz!box.
Maar geen telefonie. Hij geeft de foutmelding dat hij geen verbinding kan maken.

 

Ik zie dat Odido voor DTMF-modus PCM opgeeft. In de Fritz!box zie ik die er niet tussen staan. Standaard staat hij op Automatisch ingesteld dus dat heb ik maar zo gelaten.

 

Zie ik wellicht een instelling over het hoofd?

 

Alvast bedankt voor de hulp,
vriendelijk groetend,
Steven Klein Haneveld
 

icon

Beste antwoord door soepkip67 21 February 2024, 13:48

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @stevenkukeleku,

Het klopt dat je de VOIP gegevens niet kan ophalen via je mijn Odido account. Dit is een bug waar Odido aan werkt om op te lossen.
Heb hier een topic waar beschreven staat hoe dit te doen.
 

vooral de posts van @TMTV zijn van belang

Hallo @stevenkukeleku,

Het klopt dat je de VOIP gegevens niet kan ophalen via je mijn Odido account. Dit is een bug waar Odido aan werkt om op te lossen.
Heb hier een topic waar beschreven staat hoe dit te doen.
 

vooral de posts van @TMTV zijn van belang

 

@soepkip67 

Dank je wel voor je reactie.

Het is uiteindelijk gelukt het script te draaien. En zowaar kreeg ik een gebruikersnaam en wachtwoord.
Maar met die gegevens kan de telefonie nog steeds niet geregistreerd worden. Niet op de aanbieder Odido, en niet via 'andere aanbieder'.

Kortom: terug bij af.

Odido bellen heb ik al geprobeerd (internet verbinding was ook een drama om in te stellen), maar die helpen me eigenlijk niet verder, behalve te verwijzen naar de online documentatie (zoals deze community).

Ik heb alles uit de documentatie van Odido al uitgeprobeerd.
Enige dat ik niet voor elkaar krijg, is de poort instellen die hij moet gebruiken. Standaard is dat poort 5060 dacht ik. Maar misschien moet ik een andere kiezen. Ik kan dat alleen nergens instellen zover ik kan zien…

Zie ik iets over het hoofd?

 

Alvast bedankt,

Steven

 

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @stevenkukeleku ,

Ik weet er zelf niet zoveel van.

Ik zal even @TMTV vragen, of als hij tijd heeft, je verder wil en kan helpen. 

Dus bij deze @TMTV , kan en wil jij hier even verder assistentie verlenen?

@soepkip67 dank je wel!

@TMTV ter info hierbij enkele screenshots met wat ik nu ingesteld heb

  • mijn wachtwoord komt uit jouw script (2x gedraaid) en is 24 tekens lang en bevat Kapitalen, kleine letters, en andere tekens
  • gebruikersnaam lijkt ook te kloppen
  • internetverbinding is via Fritz!box 5590 via de WAN poort aan de Huawei ONT
  • voor de internetverbinding moest ik handmatig VLAN id 300 instellen
  • in een eerdere poging heb ik de voip proberen in te stellen via het beschikbare profiel Odido maar dat werkte niet
  • deze screenshots zijn een poging via 'andere aanbieder' -- maar ook dit werkt niet

alvast bedankt

groetend
Steven

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @stevenkukeleku,

Staat er ergens onder ‘Instellingen voor de aansluiting’ (eerste screenshot) iets met ‘willekeurige poort gebruiken’? De precieze bewoording heb ik even niet paraat, maar zoiets moet het zijn. Dat vinkje aanzetten is vaak de oplossing voor dit probleem, maar ik heb begrepen dat niet alle Fritzbox-routers deze mogelijkheid hebben. Het zou ook kunnen dat je er zelf een moet kiezen. Daar wordt vaak poort 5080 als alternatief gebruikt. Let wel: dit gaat alleen over de poort vanuit de Fritzbox, de poort van de VOIP-server moet wel 5060 zijn.

Dag @TMTV -- dank voor je reactie.

Die instelling is er inderdaad:

"Gebruik een willekeurige poort voor de SIP-dienst van de FRITZ!Box naar de SIP-registrar"

Dit heb ik aangevinkt.
En zojuist aangemeld onder "andere aanbieder" en een keer via het profiel van Odido.

Zonder succes nog. Bij aanmelding nog steeds geen verbinding met de telefonie server van Odido/T-Mobile. Met de melding dat ik de toegangsgegevens moet controleren.
Gebruikersnaam en wachtwoord moeten echter kloppen, volgens jouw script. Ik heb hem 2x gedraaid.

Het enige dat ik me kan voorstellen is dat misschien het internetnummer onjuist ingevuld is. Ik had daar landcode en netnummer (zonder de voorloopnullen) ook voor gezet, misschioen moet de landcode eraf. Dat zal ik nog proberen, maar dan ben ik wel uitgedacht eigenlijk…

 

 

Voor als het nut heeft hierbij de log, wat er mis gaat.

Reputatie 7
Badge +6

Dat heeft zeker nut. Nu weten we in elk geval dat de server niet bereikt kan worden, dus dat moet eerst opgelost worden, voordat we aan de overige instellingen toekomen (als dat dan nog nodig is). Welke DNS-servers gebruik je? Zou je ze eens kunnen veranderen naar bijvoorbeeld 1.1.1.1 of 8.8.8.8? Even voor de zekerheid: je hebt al een actieve Odido-verbinding, dus je bent niet alvast de Fritzbox aan het instellen via een andere provider? De VOIP-server is namelijk alleen bereikbaar vanaf het Odido-netwerk. Tot slot kun je ook nog proberen om als server voip.odido.nl te gebruiken. Dat werkt inmiddels ook.

@TMTV goedemorgen en dank voor het meedenken.

Op mijn pc is niets ingesteld. Zou ook niet moeten uitmaken aangezien de voip niet via de pc gaat.

Zie screenshot 1. Op mijn router is ook geen DNS server ingesteld. Hij pakt de DNS server die Odido toewijst.

Uit de documentatie van de fabrikant van de router (AVM) begrijp ik dat ik voor Voip geen eigen DNS server kan instellen. Voor de internetverbinding wel, dat is het scherm van screenshot 1.

Ik heb het geprobeerd met 1.1.1.1 en als alternatief 8.8.8.8. Geen succes.
Ik heb het daarna ook met de registrar voip.odido.nl geprobeerd. Geen succes.

 

Wat de foutmelding betreft uit het logboek.
Volgens de documentatie van de fabrikant betekent de foutmelding dat ik verkeerde gegevens invul. Daar schiet ik dus weinig mee op. Het enige dat ik niet 100% zeker weet, is het internet telefoonnummer. Maar daarin heb ik alle mogelijkheden al geprobeerd.

 

 

 

Reputatie 3

Wat je ook kan proberen, is het ip adres 37.143.85.54 i.p.v. voip.t-mobilethuis.nl of voip.odido.nl op de Fritzbox invullen.

Werkt DNS op je netwerk achter de Fritzbox verder wel goed? Wat zie je als je onder Windows in een DOS shell “nslookup voip.t-mobilethuis.nl” doet?

Dag @harmenzo dank je voor het meedenken.
 

Werkt DNS op je netwerk achter de Fritzbox verder wel goed?

Zover ik begrijp: ja. Ik krijg geen foutmeldingen bij het benaderen van websites.
 

Wat zie je als je onder Windows in een DOS shell “nslookup voip.t-mobilethuis.nl” doet?

Ik draai Linux maar die opdracht werkt daar kennelijk ook (in de terminal).
Dit is de uitkomst:

Server:     127.0.0.53
Address: 127.0.0.53#53

Non-authoritative answer:
Name: voip.t-mobilethuis.nl
Address: 37.143.85.54

 

Reputatie 3

Wat leuk, ik draai ook linux. Die 127.0.0.53 is geloof ik een Ubuntu dingetje, waardoor we nu niet kunnen zien welke door DHCP geconfigureerde nameserver je op je netwerk je gebruikt. Bij mij (Debian) is dat mijn Fritzbox:

nslookup voip.t-mobilethuis.nl
Server:        192.168.178.1
Address:    192.168.178.1#53

Non-authoritative answer:
Name:    voip.t-mobilethuis.nl
Address: 37.143.85.54

Probeer anders ook eens “nslookup voip.t-mobilethuis.nl 192.168.178.1” (maar het lokale ip adres van jouw Fritzbox is misschien anders).

En probeer ook eens: “nslookup voip.t-mobilethuis.nl 37.143.84.228” (37.143.84.228 is een odido nameserver die de Fritzbox normaal gesproken op zijn beurt gebruikt.).

 

Dag @harmenzo dank voor de tips over nslookup.
Verdere uitkomsten van nslookup:

$ nslookup voip.t-mobilethuis.nl 192.168.178.1

Server: 192.168.178.1
Address: 192.168.178.1#53

Non-authoritative answer:
Name: voip.t-mobilethuis.nl
Address: 37.143.85.54

$ nslookup voip.t-mobilethuis.nl 37.143.84.228

Server: 37.143.84.228
Address: 37.143.84.228#53

Non-authoritative answer:
Name: voip.t-mobilethuis.nl
Address: 37.143.85.54

 

Reputatie 3

Met je DNS lijkt dus op zich alles in orde te zijn.

Je zou evengoed nog wel kunnen proberen het ip adres 37.143.85.54 i.p.v. voip.t-mobilethuis.nl of voip.odido.nl op de Fritzbox in te vullen.

Daarna weet ik ook niks meer, behalve traceroute gebruiken, je instellingen nog een keer extra controleren, de fritzbox een powercyle geven, en dat soort zaken.

Dank je @harmenzo 

Je zou evengoed nog wel kunnen proberen het ip adres 37.143.85.54 i.p.v. voip.t-mobilethuis.nl of voip.odido.nl op de Fritzbox in te vullen.


Helaas heeft dit ook niets opgeleverd.


Traceroute uitgevoerd:

$ traceroute 37.143.85.54
traceroute to 37.143.85.54 (37.143.85.54), 30 hops max, 60 byte packets
1 fritz.box (192.168.178.1) 0.691 ms 0.594 ms 0.536 ms
2 1-188-177-143.ftth.glasoperator.nl (143.177.188.1) 2.147 ms 2.775 ms 2.721 ms
3 10.10.15.37 (10.10.15.37) 4.655 ms 4.612 ms 4.559 ms
4 10.10.12.73 (10.10.12.73) 4.507 ms 4.453 ms 4.411 ms
5 * * *
6 * * *
7 * * *
8 * * *
9 * * *
10 * * *
11 * * *
12 * * *
13 * * *
14 * * *
15 * * *
16 * * *
17 * * *
18 * * *
19 * * *
20 * * *
21 * * *
22 * * *
23 * * *
24 * * *
25 * * *
26 * * *
27 * * *
28 * * *
29 * * *
30 * * *

Wat al die sterretjes betreft: ik heb het comando uitgevoerd met uitgeschakelde firewall.

Reputatie 3

Ik weet niet of die trace wel iets zegt. Ik kan namelijk de route naar bijvoorbeeld de odido nameservers ook niet helemaal tracen, maar die gebruik ik wel.

Wat je nog wel zou kunnen proberen (als je zin hebt!) is bij je instellingen “Altijd aanmelden via een internetverbinding.” aan te vinken (in jouw laatste screenshot met instellingen). Hier kun je namelijk lezen dat iemand daar in een vergelijkbaar geval eens succes mee gehad heeft, zonder dat overigens duidelijk wordt hoe en waarom: https://community.odido.nl/thuisnetwerk-566/telefoon-aansluiten-via-een-fritzbox-7590-342809/index2.html

 

 

Reputatie 4
Badge

Ik zou ook “voor internetteleffonie een afzonderlijke verbinding gebruiken” uitzetten, en omdat het naar Odido zelff gaat, die optie met “een willekeurige poort gebruiken ipv 5060” (of hoe die ook heet).
Die twee heb je alleen nodig bij andere aanbieders, en zouden in het geval van Odido zelf wel eens in de weg kunnen zitten.

 

@harmenzo nogmaals dank voor je hulp.

En met succes!!

Wat je nog wel zou kunnen proberen (als je zin hebt!) is bij je instellingen “Altijd aanmelden via een internetverbinding.” aan te vinken

Dit lijkt de truc gedaan te hebben 😀
Zojuist mobiel gebeld naar onze vaste lijn en de telefoon ging af.

Hier is een opgeluchte Odido + Fritz!box gebruiker! 😅

 

@TMTV ook dank voor je bijdrage -- en het script waarmee ik klaarblijkelijk met succes het wachtwoord kon achterhalen.

 

@henkdeleeuw willekeurige poort maakte dus niet uit; maar voor de zuiverheid heb ik die uitgezet.

Reputatie 3

Tof dat het nu werkt. Wel raar.

Reageer