Nummerherkenning

  • 26 November 2021
  • 23 reacties
  • 1142 Bekeken
Nummerherkenning
Reputatie 7
Badge +9

 

In dit artikel vind je alle informatie die ervoor kan zorgen dat jouw nummerherkenning het weer gaat doen.

 

Doen jouw inkomende telefoontjes het wel, maar kan jij niet zien wie jou belt? In dit artikel worden vijf tips gedeeld die ervoor kunnen zorgen dat dit probleem wordt verholpen. 

 

 Voer een powerflip uit van het modem en de telefoon uit

Haal het modem voor zo'n 20 seconden van de stroom. Stop vervolgens de stekker weer in het stopcontact. 

 

Haal de telefoon voor zo'n 10 seconden van de stroom. Stop vervolgens de stekker weer in het stopcontact. 

 

Check of er een splitter tussen de kabel zit

  1. Zit er toevallig een ‘splitter’ tussen de (telefoon)kabel? Het gaat dan specifiek om de verbinding tussen de VOIP-poort op het modem (achterop) en het moedertoestel van de vaste telefoon. Vroeger was het namelijk gebruikelijk om de ISDN lijn (voorloper van DSL) te splitsen door een splitter. Deze splitter is niet van toegevoegde waarde en kan mede door ouderdom stuk gaan en kan je verwijderen wanneer deze tussen de kabel zit.

    Splitters kunnen er zo uitzien (de kleur kan ook zwart zijn):

 

 

Verander de instellingen in de telefoon

Je kan het type netwerk selecteren, heeft dit het probleem verholpen?

  1. Druk op MENU/OK.
  2. Selecteer [Services] > [Netwerktype] en druk vervolgens op MENU/OK.
  3. Selecteer een netwerktype en druk op MENU/OK.
  4. De instelling wordt opgeslagen.

Je kan de kiesmodus selecteren. Kies hier voor de optie ‘DTMF’.

  1. Druk op MENU/OK.
  2. Selecteer [Services] > [Kiesmodus] en druk op MENU/OK om te bevestigen.
  3. Selecteer de kiesmodus DTMF en druk vervolgens op MENU/OK om te bevestigen.
  4. De instelling wordt opgeslagen.

 

Voer de DTMF test uit

Probeer te bellen naar 085-7732598 en dan tijdens het gesprek de toets <5> in te drukken. Je zou nu tijdens het gesprek “FIVE” uitgesproken moeten worden. 

 

Let op: Mocht je niks horen, dan is het toestel niet geschikt. Bij een Huawei modem dien je altijd een DTMF toestel te hebben.

 

Extra tip voor het Zyxel modem

Ga naar http://192.168.1.1 en log in met gebruikersnaam ‘admin’ en het ‘Login Password’ achter op de router. Klik rechtsboven op de drie streepjes, ga naar VoIP > Telefoon > Regio en verander de middelste instelling (Beller-ID signaaltype) van Default naar FSK of DTMF (kwestie van uitproberen). Als het goed is, werkt de nummerherkenning nu weer.

 

En, hebben deze stappen ervoor gezorgd dat je weer kunt zien door wie je wordt gebeld? Zo niet, reageer dan hieronder of in een eigen topic waarin je aangeeft de bovenstaande stappen te hebben geprobeerd en welk toestel je hebt. Vervolgens gaan wij de hulptroepen voor jou inschakelen! 


23 reacties

Reputatie 2

Doordat ze in T-Mobile wat hebben gezocht wat de oorzaak kon zijn hebben ze onze instelling teruggezet en daardoor waren onze instellingen verandert. Inmiddels weer terug gezet naar: FSK en i.p.v. Nederland verandert naar België en het naam/nummer werkt weer. Hopelijk blijft deze zo ingesteld...

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Horsterhoek

Je zou dit kunnen oplossen door een instelling in je modem te wijzigen.

Browse naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password achter de modem ga naar het menu > VoIP > telefoon > regio en verander beller-id signaaltype naar DTMF of FSK, toepassen (even kijken welke voor je werkt).

Hallo Waqqas, 

Wat een opluchting het is gelukt!!!

Ik zie nu mijn mobielnummer verschijnen met mijn naam erbij (staat in telefoonboek) als ik naar mijn huisnummer bel en bedankt voor de info m.b.t. het inloggen op mijn modem en het instellen van FSK (in mijn geval). Helaas na 2x bellen en diverse mails naar T-Mobile en mail naar Panasonic kwam ik geen stap verder? Als je toch niet een beetje technisch bent dan laten ze je gewoon zwemmen en heb je weer ontevreden klanten, jammer is dat toch!

Nu afwachten als er iemand van buiten belt hoe dat gaat?

Nogmaals dank voor deze informatie.

Vriendelijke groet,

Henk.

 

Reputatie 2

Doordat ze in T-Mobile wat hebben gezocht wat de oorzaak kon zijn hebben ze onze instelling teruggezet en daardoor waren onze instellingen verandert. Inmiddels weer terug gezet naar: FSK en i.p.v. Nederland verandert naar België en het naam/nummer werkt weer. Hopelijk blijft deze zo ingesteld...

Intussen dit ook op de Zyxel T50 modem geprobeerd en deze instellingen werken op deze ook prima!

Dus zowel op de T50 als ook op de T54 is dit voorlopig een oplossing, maar zodra er een update voor de modems geinstalleerd worden verwacht ik dat deze kunnen veranderen.

Reputatie 4
Badge

Hallo @Horsterhoek

Je zou dit kunnen oplossen door een instelling in je modem te wijzigen.

Browse naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password achter de modem ga naar het menu > VoIP > telefoon > regio en verander beller-id signaaltype naar DTMF of FSK, toepassen (even kijken welke voor je werkt).

Dank voor deze tip!
Bij mijn buurvrouw werkte het ook niet, en via de helpdesk van Odido kwam ze ook niet verder.
De uitleg op de pagina van Odido (https://www.odido.nl/service/producten/vast-bellen/gebruiken/instellingen) slaat nergens op. Die is om te testen of jouw telefoon DTMF kan versturen, en je dus keuzemenu’s en zo kunt bedienen, maar zegt niets over nummerherkenning en of dat met DTMF of FSK werkt in jouw telefoon. Ze zouden die pagina moeten aanpassen met jouw uitleg!

Reputatie 4
Badge

Ik heb gebeld naar 085-7732598 en tijdens het gesprek de toets <5> in gedrukt. Ik hoor tijdens het gesprek “FIVE” zeggen. Echter mijn Siemens Gigaset.blijft “externe oproep” aangeven in plaats van het nummer dat mij belt. Graag actie door Odido om mijn nummerweergave te herstellen.

Dat bellen met 085-7732598 heeft niets met nummerherkenning van jouw telefoon te maken. Die aanwijzing zouden ze moeten verwijderen. In deze post van @Waqqas staat wat mij wel geholpen heeft:

 

Ik heb gebeld naar 085-7732598 en tijdens het gesprek de toets <5> in gedrukt. Ik hoor tijdens het gesprek “FIVE” zeggen. Echter mijn Siemens Gigaset.blijft “externe oproep” aangeven in plaats van het nummer dat mij belt. Graag actie door Odido om mijn nummerweergave te herstellen.

Reputatie 2

Helaas nadat ik de instellingen voor vast bellen in de modem T54 had gezet naar FSK en i.p.v. Nederland naar België heeft het een aantal dagen gewerkt, maar helaas van korte duur. Inmiddels krijgen we weer in “gesprek”.  We hebben afgesproken dat als dit weer niet goed is binnen het termijn van 4 weken niet werkt we zonder kosten kunnen overstappen naar een andere provider, Dus bij deze….

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Dirk Kuiken, het lijkt erop alsof jouw Gigaset zelf z'n eigen gang gaat. Ik heb gekeken aan onze “achterkant” in de VoIP settings voor de aansluiting, maar daar staat Calling line idenfitication netjes aan op DISPLAY dus daar zit de fout ook niet. Ik kan het niet op afstand voor je herstellen. Wat je wel nog kunt proberen, is om het basisstation (de hoofdaansluiting van de vaste lijn) volledig te resetten. Meestal kan dit door de aansluiting naar de VoIP-poort + de stroomnetadapter van de telefoon zelf even te ontkoppelen. Porbeer ook eens VoIP-poort 2 achterop het modem en check of dit voor nummerweergave zorgt. Succes!

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor het delen van jouw herstelmethode @Dreunen - dat kan zeer waardevol zijn voor andere users! 😄👍 

 

Ook wij hebben geen nummerherkenning nadat wij zijn overgestapt zijn van caiway naar odido sinds 23 april 2024.

Gebeld en vele mogelijkheden besproken en geprobeerd o.a. modem instellingen, stekker telefoon naar poort 2 op modem en daarna weer naar poort 1, alles opnieuw opgestart maar helaas veranderd er niets.

Onze gigaset a670a met nummerherkenning deed het gewoon bij caiway en ligt het probleem dus bij odido of is het de modem  ?.

Gebruiken telefoon ook zakelijk dus zeer irritant om niet wetende wie belt.

Hopelijk snelle reactie anders naar een week zonder kosten maar weer terug naar caiway of andere provider helaas. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @fred62, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik wil natuurlijk dat nummerherkenning gewoon goed voor je werkt. Daarom ben ik meteen voor je gaan kijken, echter kan ik geen abonnement vinden op jouw e-mailadres en het klantnummer lijkt niet goed te zijn. Zou je je juiste klantnummer in je profiel willen zetten? Dan kan ik een blik werpen. Alvast bedankt.

 

 Deze is te vinden in Mijn Odido (in een webbrowser) → Klik op Abonnementen →  Klik op pijltje omlaag bij Klant sinds →  Klantnummer: ABC12345.

Heb mijn gegevens bijgewerkt. 

Gegevens ontvangen van Odido klantenservice 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @fred62, zelfs met deze gegevens kan ik niks vinden, staat het wel goed? Of gaat het toevallig over een zakelijk abonnement? Dan dien je namelijk onze zakelijke klantenservice te bellen. Ik kan je hier jammer genoeg geen ondersteuning in bieden.

Heb mijn gegevens van odido gekregen dus ga er van uit dat *mod edit: plaats graag geen privégegevens in een openbaar topic. Hierom heb ik ook de screenshot verwijderd.* mijn klantnummer is.

Heb nu weer gebeld maar zij zeggen dat dit moet kloppen. 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @fred62, goed dat je hierop terugkomt! De screenshot die je had geplaatst was van een mobiel abonnement. Het lukt mij ook niet om op basis van het klantnummer dat je doorgeeft een vast Internet en Bellen abonnement te vinden. Kan je anders in het besteloverzicht die per e-mail naar je is gestuurd je klantnummer controleren?

Ik ben benieuwd, wij helpen je hier heel graag mee!

Vanmorgen heb ik wederom contact gehad met Odido. 

Zij kunnen alle gegevens zien , al mijn abonnementen internet,  vaste telefoon en mobiel. 

Ze vonden het zeer vreemd dat community dit niet kan vinden of zien en zijn zeer verbaasd dat elke keer wordt gezegd dat ik niet te vinden ben.

In het systeem staat melding nog open en ga er dan ook vanuit dat het probleem wordt opgelost en betreffende mijn gegevens zouden jullie toch contact kunnen opnemen met Odido klantenservice. 

Heb nu wel aangeven tot einde van de week wacht ik , anders toch maar andere provider zoeken heb nu al spijt van alles.

Fred.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @fred62, logisch dat je hier over begint! Als je inbelt bij de klantenservice hebben ze een stuk meer gegevens waarmee ze je kunnen opzoeken zoals je telefoonnummer en de adresgegevens die je doorgeeft. Op de Community is de meest praktische oplossing om met klantnummers te werken. Ik gok dat een kleine typefout of miscommunicatie is ontstaan waardoor je een nét ander klantnummer hebt. Wij helpen je heel graag, alleen is het handig als je jouw klantnummer na kan lopen met het klantnummer dat we in de e-mails richting jou benomen.

Wij helpen je heel graag, wij willen graag daadkrachtig je te hulp schieten!

Helaas heb ik nog steeds een probleem met NUMMERHERKENNING! Ik heb het modem Zyxel T54 en het Dect setje KX-TG6822NLB van Panasonic en wat ik ook probeer (dus ook bovenstaande) het werkt niet. Het fenomeen België en FSK heb ik niet geprobeerd, domweg omdat ik niet weet hoe dat moet??

Wie kan mij helpen?

gigaset18h

Nummerherkenning doet het sinds een aantal dagen niet meer.

Wat kan ik doen om ditprobleem te verhelpen?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Mundt 

Welke modem heb je van T-Mobile?

Dus eerder werkte het wel? En is er sindsdien misschien iets gewijzigd?

Huawei hg659

Gigaset 18h

Begin deze week een tijdje internetstoring

Reputatie 6

Hoi @Mundt, heb jij de stappen die in dit topic benoemd zijn geprobeerd? Grote kans dat je hierna weer je nummerherkenning ziet verschijnen!

Reageer