Beantwoord

Asus Zenwifi XD5 Mesh netwerk aansluiten

  • 8 December 2023
  • 5 reacties
  • 172 Bekeken

Reputatie 2

Als eerste: Ik ben geen techneut of dergelijke, gewoon een mediocre gebruiker met teveel gewapend beton in huis.

 

Vanwege al dat gewapende beton is mijn wifi in huis bedroevend slecht (T-Mobile/Odido modem/router staat in de meterkast) dus ik dacht laat ik eens met een mesh systeem gaan werken, dan is het boven misschien allemaal wat sneller.

Uit een recente consumentenbond test kwam de Asus Zenwifi XD5 als erg goed uit de bus en op Black Friday was deze ergens lekker afgeprijsd. Deze dus aangeschaft en vol goede moed de volgende dag aan de slag gegaan met de installatie.

 

Enfin, inmiddels zijn we 3 weken verder en ik heb het nog steeds niet aan de praat. Met veel zoeken denk ik dat ik inmiddels heb gevonden dat dit aan het Zyxel modem/router ligt wat ik thuis heb staan (T-50). Ik kan echter nergens een oplossing hiervoor vinden en ben inmiddels door ideeën heen. 

Ik wil de investering van 300 Euro niet zomaar afschrijven, dus eigenlijk ben ik op zoek naar hulp! 

Wie weet een oplossing en wil deze met mij delen?

Alvast hartelijk dank voor helpende reacties!

 

Groet,

 

Win

icon

Beste antwoord door Waqqas 8 December 2023, 12:34

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @pelpinda 

Heb je thuis een glasvezel of DSL aansluiting?

Als je de Asus aansluit op een LAN poort van de Zyxel zorg er dan voor dat deze niet hetzelfde IP adres heeft als de Zyxel (192.168.1.1).

Houdt er ook rekening mee dat als je de Asus units draadloos verbinding met elkaar laat maken, de signaalsterkte tussen 2 units minder kan zijn vanwege het gewapend beton. Dan zul je even moeten kijken voor de beste plaats voor de Asus of misschien dat je de units bekabeld kan aansluiten.

Reputatie 2

Hallo @pelpinda 

Heb je thuis een glasvezel of DSL aansluiting?

Als je de Asus aansluit op een LAN poort van de Zyxel zorg er dan voor dat deze niet hetzelfde IP adres heeft als de Zyxel (192.168.1.1).

Houdt er ook rekening mee dat als je de Asus units draadloos verbinding met elkaar laat maken, de signaalsterkte tussen 2 units minder kan zijn vanwege het gewapend beton. Dan zul je even moeten kijken voor de beste plaats voor de Asus of misschien dat je de units bekabeld kan aansluiten.

Dank voor je reactie! 

Ik heb een glasvezel aansluiting. Dat IP adres ging de eerste keer inderdaad fout. Later aangepast maar dan nog maakt hij een eigen netwerk en krijg ik het niet voor elkaar. Het lijkt wel of die Zyxel het niet toe laat of zo.

 

Ik kan overigens de twee belangrijkste acces points bedraad aansluiten, dus daar zou geen probleem mogen ontstaan, ik kom echter zover nog helemaal niet.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @pelpinda 

De Asus Acces Points werken niet in een mesh netwerk samen met de Zyxel. Je kunt de WiFi op de Zyxel uitschakelen zodat jouw mesh systeem de WiFi verzorgt. Indien de Asus VLAN ondersteuning heeft dan kan je de Asus ook direct op de mediaconverter aansluiten zonder de Zyxel.

Reputatie 2

Hallo @pelpinda 

De Asus Acces Points werken niet in een mesh netwerk samen met de Zyxel. Je kunt de WiFi op de Zyxel uitschakelen zodat jouw mesh systeem de WiFi verzorgt. Indien de Asus VLAN ondersteuning heeft dan kan je de Asus ook direct op de mediaconverter aansluiten zonder de Zyxel.

Dank je voor je antwoorden @Waqqas 

Ik heb even naar de aansluitingen (huidig en op Zenwifi XD5) gekeken en ik denk dat ik een heel eind kom (ALS ZenWifi VLAN ondersteuning heeft, dat weet ik nog niet) als ik er een switch achter zet. Die dingen hebben namelijk maar twee aansluitingen, één voor WAN en één voor LAN.

 

Mocht ik voor de andere oplossing kiezen, dus wifi uit op de Zyxel. Sluit ik dan eerst de nieuwe Asus set aan zodat ik twee verschillende wifi signalen heb of zet ik Wifi op de Zyxel eerst uit en ga ik dan fröbelen met de  Asus set? Wat is de meest logische/makkelijkste keuze?

 

Reputatie 7
Badge +15

@pelpinda 

Als je wilt kijken of er VLAN ondersteuning is op de Asus dan verbind je iets met de Asus en log in op de interface, links zou je dan op LAN moeten klikken en vervolgens op IPTV. Misschien moet je dan eerst voor ISP custom kiezen, vul bij internet VID 300 in en klik op toepassen.

Hiermee moet je werkend internet hebben met de Asus aangesloten op de mediaconverter. Ander kan je de Asus achter de Zyxel aansluiten en als het werkt, WiFi op de Zyxel uit 

Reageer