Beantwoord

banding

  • 16 November 2023
  • 1 reactie
  • 42 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 14 reacties

In de mijn odido omgeving kan je de optie banding kiezen waarbij de modem dus 2,4 en 5ghz combineert.

Ik heb een 1Gbps abbo en zyxel t56

Op het 2,4ghz netwerk haal ik slechts 100-150mbps. Ik weet niet de exacte technische details, maar ik denk dat dit te maken heeft met de beperkte maximum snelheid van 2,4ghz?

Op 5ghz haal ik de maximum snelheid. 

Nu vraag ik me af wat het nut van banding is. Ik snap wel het idee, maar de uitwerking is minder.

Ik merk namelijk dat hij niet automatisch switch van 2,4 naar 5. Ook al sta ik recht naast de modem. In de woonkamer haal ik ook de maximum snelheid op 5ghz, maar toch connecten de meeste devices op 2,4ghz. Als ik bijvoorbeeld op de 1e etage ben dan wil ik wel automatisch naar 2,4ghz vanwege het groter bereik. Maar als ik dan terug beneden ben switch hij niet naar 5ghz.

Ligt dit aan de modem of aan de devices en is er een manier om dit te finetunen?

icon

Beste antwoord door Waqqas 16 November 2023, 23:31

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MarfD 

De Zyxel vertelt de client dat het beter naar de 5Ghz kan gaan, of 2.4Ghz afhankelijk van de afstand etc. Maar zolang de client het prima vind wat betreft snelheid en RSSI (signaalsterkte) zal die altijd blijven zitten.

Wat je zelf eventueel zou kunnen doen is 2,4 GHz en 5 GHz splitsen zodat je op 1 band blijft.

Reageer