constant wisselende wifi snelheid

  • 16 February 2024
  • 4 reacties
  • 69 Bekeken

Sinds december 2023 ben ik klant van Odido. Maak nu nog gebruik van bekabeld 2G up/down maar, vanwege technische beperkingen komt er maar 1G door, De zaak is aangesloten op een Fritzbox7590AX en een Fritz!repeater. 

In het begin geen enkel probleem gehad met bekabeld en Wifi maar de laatste dagen is de Wifi maar afwachten wat het is, blijft en wordt.

Het ene moment haal ik ruim 200 up en down, het volgende moment zakt het als een baksteen in elkaar en haal ik amper 10. Om vervolgens na een nieuwe test een paar seconden later weer te stijgen of te zakken naar ……… Het is dus maar afwachten waar je op uitkomt. 

Modem opnieuw opgestart, Repeater opnieuw gestart. Maar geen enkele test geeft een resultaat wat een beetje dezelfde waarde haalt.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

 

Waqqas 2 maanden geleden

@Toller_Boyke

Kun je de door Odido geleverde router eens aansluiten, een laptop of pc bekabeld aansluiten op de router en een speedtest doen met de Ookla speedtest app? Je kan het resultaat hier delen en je zou meerdere testservers kunnen gebruiken.

Doe ook eens een WiFi test als het bekabeld goed is en zorg dat je met de 5 GHz band verbonden bent.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Toller_Boyke 

Heb je de Fritzbox al eens voorzien van een fabrieksreset om te kijken of het daarna beter is? Test het eerst eens met alleen de Fritzbox en voeg daarna de repeaters toe.

Hallo @Toller_Boyke 

Heb je de Fritzbox al eens voorzien van een fabrieksreset om te kijken of het daarna beter is? Test het eerst eens met alleen de Fritzbox en voeg daarna de repeaters toe.

Hallo @Waqqas Ik heb het modem en de repeater al een paar keer opnieuw opgestart maar nog geen fabrieksreset. Vanmorgen weer getest wat de Wifi doet;

test 1 ZONDER de repeater:

1e poging 39 down en 45 up

2e poging 28 up en 33 up

3e poging 31 up en 31down

 

Test 2 test MET repeater 

1e poging 102 down en 96 up

2e poging: geen verbinding  ivm te lange ping latency…..

3e poging: 237 down en 94 up

4e poging: 214 down en 86 up

5e poging 235 down en 130 up

6e poging 200 down en 166 up

 

Met de repeater gaat het dus al een stuk sneller al blijft het wisselend wat betreft snelheid.

Valt me in ieder geval wel op dat ik sinds de overstap naar Odido een kwakkelende Wifi verbinding heb. Bij mijn vorige providers nooit geen problemen gehad. Zat af en toe wel eens wat verschil in maar niet in deze mate en frequentie

 

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@Toller_Boyke

Kun je de door Odido geleverde router eens aansluiten, een laptop of pc bekabeld aansluiten op de router en een speedtest doen met de Ookla speedtest app? Je kan het resultaat hier delen en je zou meerdere testservers kunnen gebruiken.

Doe ook eens een WiFi test als het bekabeld goed is en zorg dat je met de 5 GHz band verbonden bent.

@Toller_Boyke

Kun je de door Odido geleverde router eens aansluiten, een laptop of pc bekabeld aansluiten op de router en een speedtest doen met de Ookla speedtest app? Je kan het resultaat hier delen en je zou meerdere testservers kunnen gebruiken.

Doe ook eens een WiFi test als het bekabeld goed is en zorg dat je met de 5 GHz band verbonden bent.

@Waqqas, Ik heb het Odido modem al tig keer aangesloten en tig keer een speedtest gedraaid. Bekabeld haal ik met mijn 2G verbinding ruim 1,5G up en down. Niks mis mee dus! Zodra ik echter ook maar iets van WIFI wil testen is het maar afwachten wat het resultaat is. Varieert van 300Mbps tot nul komma nul. (Wat is overigens een acceptabele downloadsnelheid van de WIFI als je een 2G abonnement hebt? Is wel van een aantal factoren afhankelijk natuurlijk maar, welke snelheid zou je toch op zijn minst moeten kunnen halen bij een 2G abbo?) Voorbeeld, met mijn OPPO-A95 mobiel haal ik op een kleine! afstand van het modem ruim 300Mbps. Of dat goed is of niet laat ik maar even in het midden, daar ontbreekt me de technische kennis voor. Loop ik vervolgens naar de eerste verdieping, en draai een nieuwe test, dan dondert de snelheid als een baksteen in elkaar en haal ik de 50 Mbps nog niet!

Op het moment dat ik dit aan het typen ben heb ik zelfs helemaal geen WIFIverbinding meer. Of wéér is eigenlijk een veel betere omschrijving.  Helaas is dat niet de eerste keer en ik ben bang dat het ook niet de laatste keer is. Vanaf dag 1 dat ik de overstap naar Odido maakte is de WIFI nog niet 1 dag zonder problemen in de lucht geweest. Ik heb al meerdere malen een powerflip gedaan zoals jullie voorstellen en de kabel van de XGS naar het modem en de kabel van het modem naar de pc is inmiddels vervangen door een originele CAT6a maar het blijft een bagger verbinding. Ik begin dit intussen goed beu te worden. 

 

Reageer