Beantwoord

Deco M4 vs. wifiplus WX5600

  • 4 July 2023
  • 6 reacties
  • 668 Bekeken

Goedenavond allen.

Hierbij een praktische vraag. Zoals velen die op dit forum zitten zal ik binnenkort overstappen van Ziggo naar het glasvezel netwerk van T-Mobile. Ik heb gekozen voor de 1Gbit/s snelheid. Hierbij zie ik in de orderbevestiging dat ik het ZyXel T-56 modem kan verwachten. Nu heb ik als Ziggo klant ook de beschikking over een drietal deco M4’s. Deze drie deco’s staan op dit moment op de begane grond (via ethernet), 1e verdieping (via wifi) en 2e verdieping (via ethernet). Bij voorkeur behaal ik natuurlijk de hoogste (wifi) snelheid en daarom weeg ik op dit moment twee opties af waar ik graag jullie advies over ontvang.

  • Optie 1: Deco M4 op de begane grond via ethernet koppelen als Access Point op het ZyXel T-56 modem (wifi uitgeschakeld). Deco M4 op de 1e verdieping met wifi en Deco M4 op de 2e verdieping met ethernet (via modem of Deco M4 begane grond).
  • Optie 2: Het wifipunt (Wifi Plus WX5600) van T-Mobile huren voor €2,50 per maand en koppelen aan de ethernet kabel op de 2e verdieping. Met de Deco M4 doe ik dan helemaal niets. Hiermee hoop ik op alle verdieping de maximale wifi snelheid te behalen door het modem op de begane grond en de wifiplus WX5600 op de 2e verdieping.

Mijn vraag is wat naar verwachting het beste resultaat oplevert. In andere forumberichten vond ik dat de deco M4 niet de maximale snelheid kan leveren o.b.v. de beschikbare 1Gbit/s snelheid (en hier en daar las ik ook wat aansluit uitdagingen). Aan de andere kant hoop ik dat bij optie 2 het bereik ook op de 1e verdieping (middelste verdieping) goed blijft.

Alvast bedankt!

Mvg,

Kevin

icon

Beste antwoord door Saffouane 4 July 2023, 20:21

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 1

De modem ZyXel T-56 is het laatste model wat is uitgerold las ik hier dus het heeft Wifi 6 als de nieuwe Wifi standaard en de wifi punten die je noemde wifi plus WX5600 vormt samen met het modem een mesh die het hele huis dekt met wifi signaal indien goed geplaatst in huis en met zo min mogelijk obstakels je zei dat je al  utp kabels in gebruik had dus die kan je nog ateeds gebruiken en dus afrondend ikzelf zou gaan voor de WX5600 om toekomst bestendig te zijn.

Je kan uiteraard ook de deco's gebruiken maar dan moet de wifi op het modem wel uit en dat is zonde vandaar mijn voorkeur voor de WX5600 het is uiteindelijk net waar je voor kiest zoals met alles er komt dan wel extra huur bij per maand bij het kiezen voor de WX5600. 

Reputatie 7
Badge +14

Je gaat nooit 1gbit door de wifi halen, ook niet met de Zyxel apparatuur.  Zoek ook eerst eens uit welke randapparatuur je apparatuur hebt die wifi 6 ondersteund. Gelukkig is de Zyxel backwards compatible. Maar alles op wifi6 geeft het beste resultaat natuurlijk.  Bottom line, bekabeld geeft de beste resultaten en alleen bekabeld met de juiste cat6 kabels kun je richting de 1gbit verwachten .

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @kvantrigt 

Mocht je de complete controle willen over je thuisnetwerk dan kan je de main Deco aansluiten op de mediaconverter en de provider router in de doos laten.

Via de app kan je dan bij advanced > IPTV/VLAN custom ISP selecteren, connectie type DHCP en VLAN 300.

Je eigen Deco's gebruiken is wel beter dan 1 of 2 WiFi punten huren en uiteindelijk retourneren.

Dank voor jullie reacties.

Er ligt van de begane grond naar de 2e verdieping een CAT6a kabel. Verder ondersteunen alle mobiele telefoons en laptops in huis wifi 6.

Feitelijk ben ik dus benieuwd:

  1. Of ik naar verwachting een verschil merk tussen optie 1 (3 Deco’s) en optie 2 (ZyXel modem + 1x WX5600 wifiplus) qua wifi snelheid op de begane grond en de 2e verdieping. Op deze verdiepingen zou het beste bereik moeten zijn vanwege de UTP aansluiting van de wifipunten.
  2. Of ik naar verwachting een verschil merk tussen optie 1 (3 Deco’s) en optie 2 (ZyXel modem + 1x WX5600 wifiplus) qua snelheid op de 1e verdieping (tussenverdieping). In het geval van optie 2 staat hier namelijk geen wifipunt om het signaal te versterken.
  3. Of ik naar verwachting een verschil merk tussen optie 1 (3 Deco’s) en optie 2 (ZyXel modem + 1x WX5600) als een apparaat (bijv. laptop) bekabeld is aangesloten.

@Waqqas ik ben verder niet bekend met glasvezel, maar kan deze aansluiting direct in de Deco M4 aangesloten worden via de UTP poort? Gezien het beperkte aantal UTP poorten in de Deco is het vermoed ik wel handig om achter de hoofd Deco een switch te hangen en hieraan de andere Deco's te verbinden?

Alvast bedankt.

 

Mvg,

Kevin

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @kvantrigt , de Deco m4 ondersteund geen wifi 6, dus om die reden alleen al heeft de Zyxel oplossing de voorkeur,  maar ook omdat jij randapparatuur hebt wat het ook ondersteund. Anders heb je een snelweg met alleen auto's die niet harder dan 100 kunnen..

Reputatie 7
Badge +15

@kvantrigt

Je kan hem aansluiten op de UTP aansluiting waarop de T56 wordt aangesloten en eventueel een switch gebruiken voor meer poorten.

Heb je thuis apparaten die WiFi 6 ondersteunen of heb je genoeg aan WiFi 5?

WiFi 5 heeft ook prima snelheden die meer dan voldoende zijn maar met WiFi 6 heb je een wat groter bereik en haal je hogere snelheden.

Reageer