Beantwoord

FRITZ!BOX 5530 FIBER AON(WiFi 6)

  • 26 September 2021
  • 7 reacties
  • 607 Bekeken

Reputatie 3

Hoi, 

Kun je de FRITZ!BOX 5530 FIBER AON(WiFi 6) ook gebruiken in combinatie met de Zyxel modem.

icon

Beste antwoord door Pieter_B 28 September 2021, 13:46

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

7 reacties

Reputatie 7

Hi @Fishermann, wat tof dat je je dit afvraagt! Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik hier zelf minder van af weet. Graag wil ik dan ook checken of @Hidden.nld en @Pieter_B jou hier wellicht meer over kunnen vertellen? Ik ben zelf ook erg benieuwd hoe dit precies zit. Als je ook nog andere vragen hebt, dan hoor ik die heel graag! 😊

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Fishermann 

De Fritzbox 5530 heeft geen WAN poort maar 3 LAN poorten en een Fiber ingang toch?

Je kan wel een LAN tot LAN verbinding omzetten achter de Zyxel omzetten om het wifi bereik te vergroten.

Indien je glasvezel hebt kun je kijken of de Fiber rechtstreeks aangesloten kan worden.

Reputatie 7
Badge +3

@Fishermann 

Wat @Waqqas al aangeeft, als je de fiber direct op de box kunt aansluiten heeft dat natuurlijk de voorkeur.

Dit device is een AON, dus als je op een GPON aansluiting zit gaat dat dus niet lukken.

FTTH Access Networks – AON vs. PON

Daarnaast moet je dan nog de mogelijkheid hebben als je de fiber direct aan gaat sluiten, om in de Fritz de VLAN 300 in te stellen en voor een oude IPTV ook nog eens VLAN 640.

Nu heb ik begrepen dat dat niet de meest eenvoudige instellingen zijn, tenzij het al min of meer in de Firmware is meegenomen als setting optie.

Als je hem direct achter de Zyxel wilt gaan zetten, dan zul je uit moeten zoeken of er ook een ‘Access Point’ setting is in te stellen. Daarbij zal dan een LAN poort moeten worden opgeofferd voor de verbinding met de Zyxel.

Als je de Fritz als AP kunt instellen, dan kun je de rest van het LAN verkeer zowel uit de Zyxel als uit de Fritz laten komen. Voor je IPTV zou ik dan wel kiezen om die via de Zyxel te laten lopen.

 

Reputatie 2

Heb vandaag de Fritz!box 5530 met AON module aangesloten op het Tmobile fiber netwerk.

Fiber wel los bij moeten bestellen omdat meegeleverde niet past.

Tmobile thuis configuratie geselecteerd en alles werkt perfect.

Ook niets ingesteld voor Tmobile TV, alles werkt gewoon.

Reputatie 7
Badge +3

@TripleRichard 

Fijn dat je het werkend hebt gekregen.

Maar voor de volledigheid, kun je aangeven welke fiber kabel met welke aansluitingen je gebruikt hebt?

Een aantal foto’s zou ook fijn zijn, zodat we ook visueel een idee krijgen hoe alles is aangesloten.

Dat je niet hebt moeten instellen is wel iets nieuws, want meestal moet je toch de VLAN’s opgeven.

Als je het leest heeft die het T-Mobile profiel ingeladen, voordeel van de Fritzbox die dan alles zelf goed zet zodat je zelf niet met de V-Lan hoeft te stoeien.

Reputatie 7
Badge +3

I.d.d. @Doornekamp33  … heb ik gewoon onderheen gelezen :zipper_mouth:

Zag ook al dat hij in andere topics ook al aangaf dat hij de Tmobile config had gekozen en dat alles ‘out of the box’ werkte.