Geen verbinding met Sonos en wifi met Zyxel T-56

  • 22 January 2024
  • 19 reacties
  • 337 Bekeken

Goedemiddag, 

 

Sinds overstap van KPN naar Odido constant problemen met de Sonos die geen verbinding krijgt. Heb alle sonos devices al een keer gereset en daarna aangemeld en dat werkt! ..helaas voor 1 dag 😓

Heb de router al op 2.4 GHZ gezet

beveiligingsmodus op WPA2-PSK

en de 802.11 modus staat op gemengd

Wat kan ik nu nog meer doen? 

Tommie van Odido 3 maanden geleden

Hi @schepbo, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trek. Ik heb meteen een blik geworpen op je verbinding. Ik zie wel dat er een aantal Sonos boxen zijn aangesloten op poort 5 van het modem. Maak je toevallig gebruik van de Sonos Boost? 

Ik heb een aantal instellingen veranderd. Zou je het modem willen rebooten en kijken of de verbinding beter is? 

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @schepbo, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trek. Ik heb meteen een blik geworpen op je verbinding. Ik zie wel dat er een aantal Sonos boxen zijn aangesloten op poort 5 van het modem. Maak je toevallig gebruik van de Sonos Boost? 

Ik heb een aantal instellingen veranderd. Zou je het modem willen rebooten en kijken of de verbinding beter is? 

Hi Tommie, 

Ik heb de modem opnieuw oplaten starten en nu verbindt hij wel (nog maar de vraag of het zo blijft 🤞🏼)
We hebben staan een sonos one, one sl, sub en een playbar. 

Hi Tommy, helaas! Weer geen verbinding 😩

 

@Tommie van Odido 

ik heb de guest wifi ook uitgeschakeld volgens m’n buurman zou dat helpen (althans bij hem wel) 

Wat kan ik verder nog doen? Kun jij de instellingen nog eens bekijken? 

Reputatie 6
Badge +2

@schepbo Ik vermoed dat dit te maken heeft met een bug in het modem, we zijn druk bezig om dit op te lossen. @Sven-Odido Wil je @schepbo op de lijst zetten voor de update?

@Sven-Odido is er al iets bekend w.b.t de update? 

Reputatie 4
Badge

@schepbo Meld je even in het topic in deze link.

Dat wordt in de gaten gehouden, en dan krijg je een nieuwe firmware.
Of die gaat helpden kun je snel zien in het logboek van je T-56: als daar regelmatig deze regels staan:

Met name die regel met “read ethers: 0 addresses.”
Zodra die er regelmatig staat is het een probleem dat door de firmware-update verholpen wordt.

Reputatie 7
Badge +4

Ik zie hier niet dezelfde sympthomen als bij alle andere klanten die tegen dit probleem aanlopen

@schepbo Wel zie ik dat er nog een device in je netwerk zit wat DHCP uitdeelt in een andere range dan de Zyxel heeft. 

dnsmasq-dhcp: DHCPNAK(br0) 10.0.0.8 6e:9b:67:9a:96:d1 wrong address

dnsmasq-dhcp: DHCPNAK(br0) 10.0.0.4 ae:7e:66:06:bf:5d wrong address

Kan je deze DHCP uitzetten en dan kijken of alles wel wil verbinden. 

@Sven-Odido hetgeen ik nu uitgeschakeld heb is DHCP-server Staat, is dat ok zo? 

@Sven-Odido we maken ook gebruik van een Orbi router en sattelieten, kan dit ook “de stoorzender” zijn? 
Wie kan er nu een oplossing bieden? Begin er een beetje de balen van te krijgen…

Reputatie 7
Badge +4

@schepbo Ik zie nog steeds the messages van de andere DHCP server voorbij komen. 

238	Feb 5 20:59:50	daemon	info	dhcpd	dnsmasq-dhcp: DHCPNAK(br0) 10.0.0.8 6e:9b:67:9a:96:d1 wrong address
249 Feb 5 20:43:01 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCPNAK(br0) 10.0.0.6 4a:2a:59:d4:00:01 wrong address
266 Feb 5 20:27:13 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: DHCPNAK(br0) 10.0.0.9 d6:df:6a:32:74:8f wrong address

Ergens zit nog steeds een DHCP server dat adressen 10.0.0.x uitdeelte. 

Er zijn nu verschillende netwerken actief . Waardoor als de Sonos bijvoorbeeld verbonden is met de Orbi en jij met de Zyxel dan klopt het dat je ze niet kan zien in de Sonos App. 

Je kan het beste de Orbi in AP modus zetten, dan werken ze alleen als access point. Dan heb je 1 netwerk ipv van de twee nu.

Ik ben verder net bekend met de Orbi, indien deze VLAN aan de WAN zijde ondersteund kan je deze ook direct aansluiten op de ONT ipv de Zyxel

 

 

Is er al een oplossing want ik krijg met geen mogelijkheid de t-56 zo ingesteld dat sonos apparaten ermee kunnen verbinden?

 

Ik heb thuis alleen het modem en geen andere netwerken.

@Sven-Odido als ik de Orbi set wegdoe en wifi versterkers via Odido aanschaf, is het probleem dan opgelost of loop ik dan ook tegen hetzelfde probleem aan? 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @schepbo 

Probeer de VLAN optie eens, sluit 1 Orbi als router aan op de mediaconverter en pas de volgende instelling toe :

Je hebt de Zyxel dan niet meer nodig.

@Waqqas heb de orbi apparatuur inmiddels verwijderd en  via odido 2 wifi versterkers besteld. Heb deze aangesloten volgens handleiding en 1 op de eerste verdieping neergezet en 1 op de 2e verdieping, ze hebben signaal maar daar is ook echt alles mee gezegd, slechter dan ik had bij de orbi’s. Als ik de qr-codes scan op de achterkant van de versterkers krijg ik bij beide onderstaande melding. Wat kan ik nog doen? 
 

 

Reputatie 7
Badge +15

@schepbo 

Heb je het ook getest zonder de Zyxel staat zoals boven staat? Sluit de Orbi aan op de mediaconverter en pas VLAN 300 toe zoals in de eerder geplaatste foto.

@Waqqas ook geprobeerd zonder de zyxel maar krijg dat niet werkend. Daarom ook de odido versterkers maar aangeschaft. Ik ben niet mega handig met dit soort zaken helaas. Wat nu? 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @schepbo 

Probeer de VLAN optie eens, sluit 1 Orbi als router aan op de mediaconverter en pas de volgende instelling toe :

Je hebt de Zyxel dan niet meer nodig.

@schepbo

Waarom lukt het met alleen de Orbi niet? Moet een fluitje van een cent zijn.

Sluit de Orbi aan op de mediaconverter, verbind een laptop bekabeld of telefoon (WiFi), zonder internet kun je ook in je browser naar de interface van de Orbi.

Ga naar advanced > VLAN/BRIDGE Settings > vinkje bij enable VLAN/bridge group en by VLAN tag group, edit de bestaande regel, naam internet, VLAN 300, prioriteit 0, wired en wireless ports all.

Sla dit op en herstart de mediaconverter.

En indien het je niet lukt kan je dan aangeven bij welke stap? Deel eventueel een screenshot.

Ik heb de orbi router rechtstreeks aangesloten op de mediaconverter en heb geen wifi en kom ook niet in de interface van de orbi

 

Reageer