Gekoppelde apparaten vallen 's nachts weg

  • 25 October 2023
  • 4 reacties
  • 76 Bekeken

Sinds gisteren (24/10) heb ik Odido internet (100M glasvezel). Prima geinstalleerd en werkt prima; speedtest laat snelheden zien van 90M+ zowel up en down. 

Het enige dat ik vanochtend vroeg merkte is dat een aantal apparaten die in het LAN zijn aangesloten, niet ‘zichtbaar’ waren in het LAN en niet reageerden c.q. inactief waren.  Twee daarvan waren via WIFI gekoppeld met het ZyXel T-56 modem;  twee andere zijn zelfs op het modem aangesloten via ethernetkabel. 

Ik kan niet vinden waarom dit gebeurt. Heeft het te maken met de duur van de lease van het IP adres?  Heeft het te maken met iets dat lijkt op een sleep mode of inactiviteit van het modem. Ik heb dit voorheen nooit gehad (bij voormalige provider en een Fritzbox modem), en kan niet vinden wat de oorzaak is. Uiteindelijk heeft een herstart van het modem het probleem opgelost, maar ik veronderstel dat er ergens een setting in het modem moet zijn die aangepast kan worden om het tijdens de nacht uitvallen van gekoppelde apparaten te voorkomen? 

Willem

 

Tommie van Odido 6 maanden geleden

Hoi @sevenstar, welkom op onze Community!

Ik help je hier graag mee. Het lijkt er namelijk op dat er een aantal apparaten de verbinding inderdaad verliezen met het modem omdat hij te ver weg is. Ook lijkt het erop dat geen van je apparaten verbinding maakt met het wifipunt. Zou je het wifipunt bedraad kunnen aansluiten en op slimme plek kunnen zetten? Ik ga er namelijk vanuit dat dit het euvel voor jou zal oplossen. Kan je mij een terugkoppeling geven of het gelukt is?

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @sevenstar, welkom op onze Community!

Ik help je hier graag mee. Het lijkt er namelijk op dat er een aantal apparaten de verbinding inderdaad verliezen met het modem omdat hij te ver weg is. Ook lijkt het erop dat geen van je apparaten verbinding maakt met het wifipunt. Zou je het wifipunt bedraad kunnen aansluiten en op slimme plek kunnen zetten? Ik ga er namelijk vanuit dat dit het euvel voor jou zal oplossen. Kan je mij een terugkoppeling geven of het gelukt is?

Dag @Tommie van Odido…. zou kunnen, maar dat verklaart niet waarom apparaten die met een ethernet kabel rechtstreeks verbonden zijn met het modem ook wegvallen.  Thoughts?

 

Willem

Reputatie 7
Badge +4

Hi @sevenstar

Je geeft aan dat gisteren alles is geinstalleerd. Dan is de kans groot dat afgelopen je modem automatisch is voorzien van de laatste software.Ben benieuwd of het vannacht nog een keer voorkomt. 

@Sven-Odido @Tommie van Odido 

Nee alles prima nu.  Alle gekoppelde apparaten zijn nog steeds gekoppeld en zichtbaar / actief in het LAN.  Gelukkig dat dit is opgelost overigens, maar het verbaast me wel enigszins dat na een een software / firmware update en daarna een restart van het modem niet alles weer vanzelf goed ‘opkomt’.

Maar het belangrijkste is in ieder geval dat alles nu goed werkt. Thanks !

Reageer