Glasvezel | Instabiel en haalt snelheid niet

  • 13 October 2023
  • 7 reacties
  • 520 Bekeken

  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties

Hi Odido,

Ik wil graag mijn ervaring met de glasvezelverbinding die eergisteren bij ons is geïnstalleerd delen. Ik had hoge verwachtingen van het razendsnelle en stabiele internet met een snelheid van 1 Gbit/s, maar tot nu toe ben ik niet helemaal tevreden.

Hier zijn de problemen die ik heb ondervonden:

  1. De beloofde snelheid wordt niet gehaald: Ik begrijp dat 1000 Mb/s alleen onder ideale omstandigheden wordt bereikt, maar zelfs wanneer ik mijn laptop rechtstreeks op het modem aansluit met een kabel, behaal ik slechts ongeveer 260 Mbps downloadsnelheid en ongeveer 470 Mbps uploadsnelheid. Op wifi haal ik maximaal 300 Mbps download en 250 Mbps upload. Mijn PS5, die zich op slechts 5 meter afstand van het modem bevindt, haalt meestal niet meer dan 150 Mbps download en 30 Mbps upload.

  2. Instabiliteit: De bovengenoemde snelheden worden zelden bereikt. Meestal schommelt de snelheid tussen 100-200 Mbps en het gebeurt regelmatig dat de snelheid voor enkele minuten blijft steken op 50-70 Mbps of zelfs lager. Dit is vooral onhandig tijdens het gamen.

Wat ik heb geprobeerd om het probleem op te lossen:

  • Kruistest: Ik heb de snelheidsproblemen ervaren op verschillende apparaten, dus het lijkt geen apparaatgebonden kwestie te zijn.

  • Reset: Ik heb zowel het modem als de converter gereset, maar dit heeft het probleem niet opgelost.

  • Bekabelde verbinding: De snelheid lijkt iets stabieler te zijn wanneer ik een bekabelde verbinding gebruik, maar zelfs dan wordt de beloofde snelheid niet gehaald.

  • Zyxel Mesh Optimalisatie: Ik heb twee extenders en verschillende configuraties geprobeerd, waaronder zonder extender, met één extender, met twee extenders en met één access point en één extender. Helaas blijft het resultaat hetzelfde.

Uiteindelijk is mijn voornaamste doel om snel en stabiel wifi te hebben, aangezien de meeste van onze apparaten draadloos verbonden zijn.

 

Ik hoop dat dit kan worden onderzocht en kan worden opgelost.

 

Met vriendelijke groet,

Daniel

 

Tommie van Odido 6 maanden geleden

Hey @DanDan, bekabeld ziet alles er goed uit!

Ik heb je wifi netwerk onderzocht en je wifi punt (MAC-adres: 50:E0:39:BC:7B:60) staat te ver weg. Ook raad ik je aan om je wifi punten bekabeld aan te sluiten. Op dit moment zorgt dit wifi punt voor de verstoring. Als je ze bekabeld aansluit zul je al snel een verbetering zien!

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @DanDan, allereerst welkom bij Odido! 😊 Ik sta voor je klaar en ik wil graag ervoor zorgen dat jij zorgeloos kunt genieten van je internet. We ontvangen graag een speedtest via een bekabelde verbinding. Zo kunnen we dit verder onderzoeken! Volg de exacte stappen via de onderstaande links: Voor Windows: https://assets.odido.nl/x/6470cde47c/handleiding-snelheidsproblemen-windows-10.pdf Voor macOS: https://assets.odido.nl/x/34d729b6bd/handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf Volg deze exacte stappen en stuur ons de resultaten. Zorg dat je rechtstreeks bent aangesloten op ons modem, zonder tussenapparatuur. We starten dan een onderzoek! Groetjes, Ishana

 Hi @Ishana van Odido,

 

Thanks voor je reactie. Hierbij de screenshots.

 

 

Speedtest bekabeld
Task Manager
IPConfig

​​​​​​

Ik heb een nieuwe kabel gehaald en deze direct op het modem aangesloten. Bekabeld ziet alles er prima uit.

 

Ik heb de Speedtest ook op Wifi gedaan, dan zie je een groot verschil. Dit is op ongeveer 3 meter afstand van het modem. Ik merk enorme variatie in de snelheid van de Wifi.

Speedtest Wifi
 

Daarnaast ook een pingtest gedaan. Hier zie je ook een groot verschil. Bekabeld is ie stabiel maar op wifi is er een enorme variatie. 

Pingtest Bekabeld
Pingtest Wifi

 

Mogelijk het modem? 🤔

Reputatie 7
Badge +9

Hey @DanDan, bekabeld ziet alles er goed uit!

Ik heb je wifi netwerk onderzocht en je wifi punt (MAC-adres: 50:E0:39:BC:7B:60) staat te ver weg. Ook raad ik je aan om je wifi punten bekabeld aan te sluiten. Op dit moment zorgt dit wifi punt voor de verstoring. Als je ze bekabeld aansluit zul je al snel een verbetering zien!

Hey @Tommie van Odido

Thanks voor het uitzoeken en de tips. Ik heb het wifi punt wat te ver stond nu bekabeld aangesloten en op een centraler punt geplaatst. 

 

Helaas blijft de wifi in huis waardeloos. Ik merk enorme verschillen in snelheid en stabiliteit. Het ene moment gaat alles prima, het andere moment haal ik een maximale snelheid van 30Mbps. 

 

Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om dit te verbeteren? 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @DanDan, het wifi punt met het MAC-adres: 56:E0:39:BC:7B:63, staat nog steeds niet goed. Ook valt het me op dat je een eigen router/siwtch aangesloten hebt. Ook zie ik dat dit apparaat geen signaal binnen krijgt; 52:E0:39:BC:7B:63. Dit lijkt ook op een acces point, Zyxel ondersteunt maximaal drie acces points, dit is inclusief het modem. Dit kan voor de verstoring zorgen. Ik raad je aan om je apparatuur volledig opnieuw in te stellen en te plaatsen.  

Hey @Tommie van Odido,

 

Ik heb weer het één en ander geprobeerd. De 2 apparaten die je benoemde kan ik niet vinden 🤔

 

In de setup had ik:

  • Zyxel modem
  • 1 Wifi-punt bekabeld op het modem (dit was het wifi-punt dat eerst te ver stond)
  • 1 Wifi-punt draadloos
  • 1 Hub voor aansturing smartlampen bekabeld op het modem (mogelijk dat je deze ziet als router/switch)
  • ± 10-15 apparaten via verbonden via wifi

Ik heb zojuist alles ontkoppeld, alle wifi apparaten uitgezet en het modem (+converter) opnieuw opgestart. Ik heb nu slechts 2 apparaten verbonden met het modem: een laptop en de thermostaat:

 

Snelheidsmeting is wel al beter, maar zelfs nu vind ik het tegenvallen. De eerste 3 metingen waren op zo'n 2 meter afstand van het modem, de laatste is op 10cm afstand van het modem.

 

Vragen:

  1. Je gaf aan dat Zyxel maximaal 3 accesspoints ondersteunt, waaronder het modem zelf. Wanneer ik een wifipunt bekabeld aansluit, fungeert het modem zelf dan nog als accesspoint?
  2. Kan het zo zijn dat de Hub voor de smartlampen wordt gezien als een accesspoint waardoor het modem van slag raakt?
  3. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? 🙃
Reputatie 7
Badge +9

Hey @DanDan, bedankt voor je update.

Om antwoord te geven op je vragen:  

  1. Je gaf aan dat Zyxel maximaal 3 accesspoints ondersteunt, waaronder het modem zelf. Wanneer ik een wifipunt bekabeld aansluit, fungeert het modem zelf dan nog als accesspoint?
    Ja. Het modem zal in elke toestand als één AP worden gezien.
  2. Kan het zo zijn dat de Hub voor de smartlampen wordt gezien als een accesspoint waardoor het modem van slag raakt?
    Dat zou inderdaad kunnen maar durf ik niet 100% toe te zeggen. Als je deze loskoppelt en uitschakeld, zie je dan een verbetering?
  3. Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen? 🙃
    Als je helemaal geen apparaten verbonden hebt met het modem, hoe is de snelheid op dat moment? Bedraad ziet het er namelijk goed uit dus het ligt niet aan de hoeveelheid wat naar binnenkomt. 
     

Reageer