Hoe zonnepanelen te verbinden met wifi?


  • is een Master Poster
  • 13 reacties

Sinds vandaag Odido glasvezel internet. Modem is Zyxel T-56. Ik heb zonnepanelen (solarman) moet deze dus koppelen aan het nieuwe wifi netwerk. Via google kwam ik erachter dat ik eerst verbinding moet maken met een AP netwerk. Maar als ik dat probeer ik krijg elke keer “verbonden, geen internet”. Ik heb het op verschillende devices geprobeerd. Dat is probleem 1.

De volgende stap zou moeten zijn inloggen op het modem. Klopt het dat dat via 192.168.1.1 moet? Als ik dat intoets, krijg ik een melding dat dit een onbeveiligde site betreft. Dus dan durf ik niet verder. Dat is probleem 2.

 

Hoe moet ik dit aanpakken? Alvast dank voor hulp!

Teresa van Odido 1 maand geleden

Welkom op onze Community! @FemkeD 

Dank je wel dat je al de moeite hebt genomen om een aantal stappen te ondernemen en dank je wel @Waqqas voor de tips! 

Ik heb de verbinding van WPA3 naar WPA2 gezet, wil je het modem eens een herstart geven, lukt het nu wel? Daarnaast heb ik je op de lijst gezet voor de firmware update, deze ontvang je rond de middag. 

 

 

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @FemkeD 

Kun je de WiFi module geen reset geven?

Als je naar 192.168.1.1 gaat dan kan je gewoon via geavanceerd, doorgaan. Dit is een adres binnen jouw thuisnetwerk dus het is veilig ✅

Dank, ik ga het straks proberen.

Hallo @Waqqas , ik heb het modem gereset (stekker eruit, en opnieuw opstarten). Maar ik kan nog steeds geen verbinding maken met het AP netwerk. Ik krijg steeds de melding “verbonden zonder internet”. Ik heb het met diverse devices geprobeerd. Wat kan ik nog meer doen?

Reputatie 7
Badge +15

@FemkeD 

Ik bedoelde de WiFi module van de zonnepanelen resetten en hebben andere apparaten thuis wel gewoon werkend internet?

@Waqqas oh ik had je niet goed begrepen. Ik ga straks proberen om de zonnepanelen omvormer te resetten. Dan laat ik het weten. 

Overigens heb ik ook problemen met de digitale thermostaat (anna). Is ook nog gelukt om deze op de odido wifi te zetten.

PC en telefoons werken wel goed op de wifi.

Hallo @Waqqas , ik heb de wifi module van de zonnepanelen nu kunnen resetten (heel gedoe op mijn leeftijd, plat op de grond liggen om er bij te kunnen, maar dat terzijde). Maar helaas kan ik nog steeds geen verbinding met het AP netwerk maken. Krijg alleen de melding “verbonden geen internet” Weet je misschien nog iets dat ik kan doen? Alvast bedankt!

NB de thermostaat is inmiddels gelukt, dus dat is opgelost.

Reputatie 6
Badge +2

Welkom op onze Community! @FemkeD 

Dank je wel dat je al de moeite hebt genomen om een aantal stappen te ondernemen en dank je wel @Waqqas voor de tips! 

Ik heb de verbinding van WPA3 naar WPA2 gezet, wil je het modem eens een herstart geven, lukt het nu wel? Daarnaast heb ik je op de lijst gezet voor de firmware update, deze ontvang je rond de middag. 

 

 

@Teresa van Odido dank voor je reactie. Helaas is mijn modem (toeval?) vanmiddag kapot gegaan. Zojuist gebeld met een collega van je die constateerde dat het modem het niet meer doet. Dus nu (zucht) wachten op nieuw modem. Diezelfde collega wist mij te vertellen dat het koppelen van de Solax omvormer alleen op 2.4G kan. Enfin, eerst maar wachten op het nieuwe modem.

Reputatie 7
Badge +15

@FemkeD 

Toevallig niet per ongeluk het aan/uit knopje op de achterkant ingedrukt en heb je voor de zekerheid een andere stopcontact getest?

@Waqqas nee hoor, alle lampjes branden behalve het internetwereldbolletje, dat is rood. Odidomedewerker heeft lijnmeting (heet dat zo?) gedaan en zegt dat het modem kapot is. Pffff….

Reputatie 7
Badge +15

@FemkeD

De Zyxel doet het maar er is geen internetverbinding 😅

Kan je de ONT eens herstarten en welke lampjes branden of knipperen daarop?

@Waqqas eh...wat is ONT?

Ik heb het modem in opdracht van Odido-medewerker aan de telefoon een harde reset gegeven. Bedoel je dat? Het rode lampje bleef branden na de reset.

Reputatie 7
Badge +15

@FemkeD 

Het apparaat tussen glasvezelaansluitpunt en de Zyxel is de ONT. Er gaat een internetkabel van de ONT naar de blauwe WAN poort van de Zyxel.

Je kan de ONT herstarten door de stroom er even af te halen.

@Waqqas gedaan! Helaas nog steeds een rood lampje op het modem.

Reputatie 7
Badge +15

@FemkeD 

En welke lampjes branden of knipperen er op de ONT?

@Waqqas bovenste 2 groen, dan 1 niet, onderste geel.

Zo was het ook voor de reset.

Ik stop ermee voor vandaag, kijk morgen wel verder. Dank voor je hulp.

Reputatie 7
Badge +15

@FemkeD 

Knippert het PON lampje toevallig of brandt hij constant? Controleer ook of de internetkabel naar de blauwe WAN poort van de router gaat.

Goedemorgen @Waqqas tot mijn verrassing brandt het internetlampje op het modem weer groen (ik heb niets gedaan), dus mediabox en vaste pc doen het weer. Echter nu is er geen wifi, Als ik met mijn telefoon wifinetwerk zoek, komt de Zyxel niet in beeld. 

T.a.v. je laatste vragen van gisteren:

Onderste gele lampje (is dat PON??) op de ONT knippert. 

Ik kan geen blauwe poort op de router ontdekken, dus weet niet wat je bedoelt.

@Waqqas Update. Dankzij telefonische hulp van odido werkt het modem weer helemaal, dus ook de wifi. Blijkbaar was het dus niet kapot, zoals eerder was gezegd. Enfin, heel blij dat dit allemaal werkt.

Rest nog mijn probleem om mijn zonnepanelen omvormer (Solax) te koppelen aan de wifi. Daarmee begon ik dit topic 😉.Dat is nog steeds niet gelukt.

 

Reageer