Inconsistentie snelheid Wifi Plus

  • 5 May 2024
  • 6 reacties
  • 44 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 6 reacties

Hoi,

 

Ik heb soms te maken met een inconsistente snelheid bij het gebruik van Wifi Plus (WX5600) en ik zal proberen om zoveel mogelijk context te geven om het zo duidelijk mogelijk te maken.

 

Het vreemde is dat ik in de voorafgaande 8 maanden helemaal geen problemen heb gehad met het gebruik van het wifi-punt. Het is alleen sinds rond de 3de week van april dat ik problemen ervaarde, toen heeft de klantenservice het wifi-punt ook opgezegd en een nieuwe ter vervanging gestuurd. Want de snelheid was toen wel heel slecht. Als ik het wifi-punt aanzette, dan werkte alles prima voor ongeveer 2, 3 uur. Daarna ging het echt bergafwaarts. Het bereik was prima en ik kon gewoon verbinding maken, maar de snelheid kelderde echt na 2, 3 uur. Het was zo slecht, dat ik zelfs hogere snelheden kreeg door het wifi-punt uit te zetten en gewoon verbinding maakte met het modem die in de meterkast hangt. Resetten en aan/uitzetten heeft niet geholpen.

 

Beneden in de woonkamer is de snelheid consistent snel en stabiel, dus het ligt niet aan het modem (T-56). Ik kan niet zo gauw bedenken waar het aan kan liggen, want qua eventuele stoorzenders tussen het modem en het wifi-punt is er niets veranderd. Via de klantenservice heb ik dus inmiddels een nieuw wifi-punt als vervanging gekregen, die ik vandaag heb geïnstalleerd.

 

Het is de eerste dag met het nieuwe wifi-punt en over het algemeen is het vrij stabiel qua snelheid. Ik heb tot nu toe ook nog niet gemerkt dat het wifi-punt gaat haperen na een paar uur. Maar wat ik wel merk is dat, voorbeeld van vandaag, er wel af en toe momenten zijn geweest waarop de snelheid bleef hangen rond 7/3 Mbps, dit merkte ik op verschillende apparaten (iPhone, Pixel, laptop). Maar nu op dit moment (01:28) is de snelheid 148/58 Mbps. Het wifi-punt heb ik 1 of 2x aan- en uitgezet toen ik de lage snelheden merkte. Dat lijkt te hebben geholpen, maar ik weet het niet zeker.

 

Wat ik mij afvraag:

  1. Wat zou de reden kunnen zijn van het haperen van het wifi-punt?
  2. is er misschien een firmware-update geweest die wat heeft veroorzaakt?
  3. Is er iets wat ik kan doen om de situatie te verbeteren?

 

Tommie van Odido 12 dagen geleden

Hi @YWP, goed dat je hier een topic over bent gestart.

Ik help je hier heel graag mee. Allereerst ben ik benieuwd of je dit op 1 of meerdere apparaten ervaart en hoe de wifisnelheid direct naast het modem is. Is de snelheid dan wel goed? Hoe constateer je dat je verbonden bent met het wifipunt of het modem?

Ook heb ik meteen een blik geworpen op je wifi netwerk en hier ziet alles er eigenlijk goed uit. Het enige wat iets minder is is de dekking van het modem. Waar heb je het modem precie staan? Je apparaten switchen wel goed tussen het modem en wifipunt alleen zie ik dat de afgelopen week, al je apparaten vooral verbinden met het modem. Het kan natuurlijk ook zijn dat je apparaten op het moment van testen verbonden zijn met het modem en door de afstand niet de gewenste snelheid behalen.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @YWP 

Maakt het WiFi punt draadloos verbinding met de router? Is er een mogelijkheid om het WiFi punt bekabeld aan te sluiten?

Wat heb je nog meer bekabeld aangesloten op de router? Misschien is er een boosdoener dus je zou het ook eens kunnen bekijken zonder dat er iets anders bekabeld is aangesloten.

Hallo @YWP 

Maakt het WiFi punt draadloos verbinding met de router? Is er een mogelijkheid om het WiFi punt bekabeld aan te sluiten?

Wat heb je nog meer bekabeld aangesloten op de router? Misschien is er een boosdoener dus je zou het ook eens kunnen bekijken zonder dat er iets anders bekabeld is aangesloten.

Hoi

 

Ja het is een draadloze verbinding. Ik denk dat het niet echt uitvoerbaar is om het wifi-punt bekabeld aan te sluiten, want de afstand tussen het modem is te groot.

 

En er is niets anders aangesloten op de router, alleen hetgeen wat nodig is om de router te laten werken. De situatie van de afgelopen 8 maanden toen er niets aan de hand was en de situatie van nu is hetzelfde, dus ik heb geen idee wat er zou kunnen spelen.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @YWP, goed dat je hier een topic over bent gestart.

Ik help je hier heel graag mee. Allereerst ben ik benieuwd of je dit op 1 of meerdere apparaten ervaart en hoe de wifisnelheid direct naast het modem is. Is de snelheid dan wel goed? Hoe constateer je dat je verbonden bent met het wifipunt of het modem?

Ook heb ik meteen een blik geworpen op je wifi netwerk en hier ziet alles er eigenlijk goed uit. Het enige wat iets minder is is de dekking van het modem. Waar heb je het modem precie staan? Je apparaten switchen wel goed tussen het modem en wifipunt alleen zie ik dat de afgelopen week, al je apparaten vooral verbinden met het modem. Het kan natuurlijk ook zijn dat je apparaten op het moment van testen verbonden zijn met het modem en door de afstand niet de gewenste snelheid behalen.

Hi @YWP, goed dat je hier een topic over bent gestart.

Ik help je hier heel graag mee. Allereerst ben ik benieuwd of je dit op 1 of meerdere apparaten ervaart en hoe de wifisnelheid direct naast het modem is. Is de snelheid dan wel goed? Hoe constateer je dat je verbonden bent met het wifipunt of het modem?

Ook heb ik meteen een blik geworpen op je wifi netwerk en hier ziet alles er eigenlijk goed uit. Het enige wat iets minder is is de dekking van het modem. Waar heb je het modem precie staan? Je apparaten switchen wel goed tussen het modem en wifipunt alleen zie ik dat de afgelopen week, al je apparaten vooral verbinden met het modem. Het kan natuurlijk ook zijn dat je apparaten op het moment van testen verbonden zijn met het modem en door de afstand niet de gewenste snelheid behalen.

Hoi @Tommie van Odido 

Dank je wel voor het bericht. Om je vragen te beantwoorden:

  1. In alle situaties (stabiel en snel / niet stabiel en traag) ervaar ik hetzelfde op alle apparaten
  2. De wifi-snelheid direct naast het modem is 392.6 Mbps/386.1 Mbps op het moment van schrijven
  3. De snelheid direct naast het modem en in de woonkamer is heel goed, geen problemen daar
  4. Als ik in de slaapkamer verbinding maak met de wifi, dan zie ik eigenlijk meteen of het met het wifi-punt is of met het modem: als het bereik slecht is (1 of 2 streepjes), dan ben ik verbonden met het modem zelf. Als het bereik goed is (alle streepjes), dan ben ik verbonden met het wifi-punt. Wat ik trouwens wel altijd doe wanneer ik boven ben, is de verbinding op alle apparaten verbreken en opnieuw verbind zodat de verbinding ook echt met het wifi-punt is en niet blijft hangen bij het modem beneden. Zodra ik dat heb gedaan en ook daadwerkelijk verbonden ben met het wifi-punt, dan pas laat ik de snelheid meten via Speedtest
  5. Het modem staat helaas in de meterkast vanwege de glasvezelkastjes

En dat de apparaten vooral verbinding maken met het modem is makkelijk te verklaren:

  1. Ik ben voornamelijk beneden in de woonkamer, dus de verbinding is grotendeels van de dag met het modem. Alleen in de avond wanneer ik naar boven ga, schakel ik het wifi-punt in. En voor het slapen gaan, schakel ik het wifi-punt weer uit omdat ik dan niet echt internet aan het gebruiken ben
  2. Omdat het wifi-punt een aantal weken aan het haperen was, heb ik deze gewoon uitgezet want ik kreeg iets betere snelheden in de slaapkamer door verbinding te maken met het modem
  3. Mijn huidige wifi-punt heb ik afgelopen zaterdag pas kunnen ophalen en de oude heb ik een tijdje niet meer gebruikt omdat ie aan het haperen was, dus er was ook geen wifi-punt om verbinding mee te maken de afgelopen week

Ik moet wel zeggen dat ik de afgelopen twee avonden geen last heb gehad van haperende snelheden en dat de stabiliteit er weer is. Misschien dat dat komt omdat ik de deur van de meterkast wat wijder open heb gezet om te testen of dat zou helpen in combinatie met het nieuwe wifi-punt. Ik zal in ieder geval de situatie blijven bekijken. Wat ik nog wel heb gemerkt is dat het oude wifi-punt vrij warm kon worden bij gebruik, dit nieuwe wifi-punt lijkt minder warm te zijn bij gebruik. Misschien dat het toch lag aan het oude wifi-punt.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @YWP, bedankt voor de verduidelijking.

Houd het de komende tijd in de gaten en als je wat tegenkomt, laat het gerust weten. Zou je het wifipunt ook eens een paar dagen aan kunnen laten staan om te testen of dit voor verbetering zorgt? 

Hi @YWP, bedankt voor de verduidelijking.

Houd het de komende tijd in de gaten en als je wat tegenkomt, laat het gerust weten. Zou je het wifipunt ook eens een paar dagen aan kunnen laten staan om te testen of dit voor verbetering zorgt? 

Hoi @Tommie van Odido 

Ik zal het in de gaten houden en terugkoppeling geven aan het einde van de week. En ja, ik kan dat wel proberen. Bedankt voor de tijd!

Reageer