Beantwoord

Internet na overstap instabiel, internet in huis via deco

  • 7 February 2024
  • 8 reacties
  • 159 Bekeken

Sinds enkele weken ben ik overgestapt van KPN naar internet van odido. Waar mijn wifi, via een systeem van deco (Ax300 / x50 deco systeem prima werkte, is de internetsnelheid in mijn huis nu zover weggevallen dat ik niet meer thuis kan werken, en dat internet niet of nauwelijks werkt.

 

de snelheid bij de bekabelde deco is hoog, maar 2 meter er van af al laag, en in het volledige netwerk kom ik niet tot een hogere snelheid dan 6,76 mbps download, en 3.93 upload… voorheen (via kpn was dat ca 100 mbps)

icon

Beste antwoord door eric 8 February 2024, 10:47

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @hasselt 

Heb je de wifi van de Zyxel UIT gezet, anders verstoort dat de Deco wifi.

De Deco staat in AP modus?

jazeker, wifi op de Zyxel staat uit, en Deco staat in AP modus

Reputatie 7
Badge +14

Tja, het ding is dan dat de kwaliteit van wifi volledig door de Deco's wordt behandeld. Als de bekabelde Deco het goed doet, dan is de Odido verbinding ook in orde. Je zult de oplossing van jouw porbleem dus meer moeten zoeken is waarom de Deco's niet zo goed met elkaar communiceren.  Je schrijft dat je (Ax300 / x50) gebruikt. ZIjn dat twee types door elkaar wat, ondanks dat het misschien heeft gewerkt, nu toch, misschien door een Deco software update,  niet goed meer functioneerd. Kijk anders even op tweakers.net fora over deze Deco;s.

het is een set van X50 Deco's (het typenr is AX300/X50).

tot voor kort, met internet van KPN, werkte het systeem perfect, sinds de overstap niet. Als ik het forum doorneem, dan zie ik dat ik niet de enige ben met problemen met Deco Mesh systeem. De reactie, het zal wel aan de Deco's liggen kan ik dan ook niet helemaal plaatsen. In die opstelling is niets gewijzigd. Ik heb ze wel gereset na de aansluiting. Kan het zijn dat er een setting in de Zyxel aangepast zou moeten worden?

Reputatie 7
Badge +14

Nee, als je de Deco's in AP modus zet en de wifi van Zyxel uit, dan is het volledig een losstaand systeem. Wat sommige klanten nog wel doen, als je geen vaste telefoon gebruikt, is om de Deco's in ROUTER modus te zetten. Dan koppel je de hoofddeco direct aan de ONT van Odido en kan de Zyxel router er tussen uit.

Reputatie 7
Badge +6

@hasselt Je kunt nog proberen om een simpele switch tussen de Zyxel en de Deco's te zetten. Ik heb hier meerdere verhalen gelezen dat de Zyxel de interne communicatie tussen de Deco's onderling niet aan kan. Door de switch te plaatsen, leid je het verkeer daardoorheen in plaats van door de Zyxel. Dat bleek voor meerdere mensen de oplossing te zijn. Zo'n switch heb je al voor een tientje, maar de oplossing van @eric kan natuurlijk ook.

dank, ik ga dat even proberen. voorlopig is het nog te instabiel. een andere optie is om te kijken of ik nog kabels kan trekken, maar dat was lastig, en exact de reden dat ik voor een mesh netwerk heb gekozen.

 

dat lijkt (voorlopig) te werken, met name de verbinding tussen de deco's lijkt weer op zijn normale sterkte. dank

Reageer