Mesh

  • 30 December 2023
  • 8 reacties
  • 125 Bekeken

Ik heb sinds kort een T56. Dit modem staat af fabriek standaard ingesteld op MESH. Ik heb voldoende aan alleen de WiFi van de T56.

Vraag: heb ik het dan goed dat MESH uitgeschakeld kan worden omdat ik geen versterker, extender oid. heb? Beinvloed het uitschakelen de kwaliteit van de WiFi ontvangst?

Hoor graag van iemand. BVD!

Teresa van Odido 3 maanden geleden

Allereerst van harte welkom op onze Community! 😀 @WilborII 

Het klopt dat het modem standaard staat ingesteld om de 2.4Ghz en 5Ghz verbindingen samen te voegen tot één netwerk. Wij geven je standaard twee verbindingen:

  • De 2.4Ghz, deze is iets minder snel, maar werkt goed voor apparaten verder van het modem.
  • De 5Ghz, deze is sneller. Echter is het signaal korter. 

 

Je kunt er voor kiezen om de Mesh uit te zetten en je apparaten los te verbinden met één van deze twee netwerken. Ik adviseer je om de wifi-naam van de 5Ghz dan aan te passen door bijvoorbeeld ‘_5G’ toe te voegen aan de naam. Op die manier kun je de twee verbindingen van elkaar onderscheiden. Mocht je er niet uit komen, dan help ik je graag om dit te regelen! 

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Allereerst van harte welkom op onze Community! 😀 @WilborII 

Het klopt dat het modem standaard staat ingesteld om de 2.4Ghz en 5Ghz verbindingen samen te voegen tot één netwerk. Wij geven je standaard twee verbindingen:

  • De 2.4Ghz, deze is iets minder snel, maar werkt goed voor apparaten verder van het modem.
  • De 5Ghz, deze is sneller. Echter is het signaal korter. 

 

Je kunt er voor kiezen om de Mesh uit te zetten en je apparaten los te verbinden met één van deze twee netwerken. Ik adviseer je om de wifi-naam van de 5Ghz dan aan te passen door bijvoorbeeld ‘_5G’ toe te voegen aan de naam. Op die manier kun je de twee verbindingen van elkaar onderscheiden. Mocht je er niet uit komen, dan help ik je graag om dit te regelen! 

Hoi Teresa,

Dank voor je bericht! Ik bedoel wat anders….

  1. Heeft het nut MESH aan te hebben als je alleen de T56 hebt en geen andere WiFi ondersteuning?
  2. Als je MESH uitzet (in mijn situatie), heeft dat invloed op het bereik van je WiFi ontvangst?
Reputatie 6
Badge +2

@WilborII Sorry! 

  1. Het heeft altijd nut om het MESH aan te hebben. Op die manier zullen jouw apparaten zelf verbinden met het beste netwerk dat beschikbaar is. 
  2. Als je MESH uitzet dan kan dat invloed hebben op het bereik van je wifi ontvangst. Apparaten die ver van het modem staan en verbonden zijn met het 5GHz netwerk, kunnen bijvoorbeeld minder goed bereik hebben, omdat het 5Ghz netwerk een korter signaal heeft. Andersom geldt dit ook voor de 2.4Ghz verbinding, waarbij het bereik wel verder reikt, maar iets trager is dan bij de 5G verbinding. 

Ik hoop dat ik jouw vraag zo duidelijk heb beantwoord. Mocht ik nog iets voor je kunnen betekenen, laat het mij dan vooral weten. Ik help je graag verder! 😀

Sorry, voor de ‘verdiepings vraag’

De één zegt… het kan uit omdat je geen wifi versterker oid. hebt en jij zegt zet MESH aan.

Resumerend… MESH moet ten alle tijden AAN staan….. maakt niet uit of alleen een modem hebt of een modem icm. een wifi versterker of extender?

Begrijp ik het dan goed?

Reputatie 6
Badge +2

@WilborII Dat begrijp je helemaal goed! Mocht je apparaten hebben die bijvoorbeeld alleen kunnen verbinden met 2.4Ghz of 5Ghz, dan kan je er voor kiezen om de netwerken te splitsen. 

Laatste vraag….

Door de persoon die mij op het ‘verkeerde been’ heeft gezet, heb ik MESH uitgeschakeld. Als ik MESH nu weer inschakel…. moet ik dan de T56 opnieuw opstarten (reboot), terug naar fabrieksinstellingen (wat ik niet hoop) of is er nog een optie die ik niet ken.

Reputatie 6
Badge +2

@WilborII Tuurlijk, ik ben hier om al jouw vragen te beantwoorden! Je hoeft het modem geen reboot te geven. Mocht je de verbinding nog niet als één zien, dan kun je het modem altijd voor 10 seconden van de stroom halen. 

Teresa, dank voor je berichten en uitleg!

Reageer