Mijn nieuwe WIFI staat niet in mijn netwerkenlijst laptop.

  • 2 November 2023
  • 22 reacties
  • 277 Bekeken

Hallo, wie kn mij helpen?? Sinds vorige week n nieuwe router maar mijn laptop herkent de WIFI niet. Komt dus niet op mijn netwerken lijst voor. Odido zegt dat alles optimaal werkt dus dat het hoogst waarschijnlijk een beveiligingsprotocol is. Ik ben een leek echt waar dus als iemand mij Jan helpen heeeeel graag Jip en Janneke taal🫣

Bedankt Gr Danielle 

Waqqas 6 maanden geleden

Hallo @Daniellemv 

Kan je wel andere netwerken van de buren zien bijvoorbeeld?

Wat ook kan is ga in je browser naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat.

Schakel bij de WiFi instellingen 5 GHz uit.

Mocht het niet helpen ga dan in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, algemeen, bij beveiligingsmodus kies WPA2-PSK en klik op toepassen.

Lukt het dan?

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Daniellemv 

Kan je wel andere netwerken van de buren zien bijvoorbeeld?

Wat ook kan is ga in je browser naar 192.168.1.1 en log in met admin en het Login Password dat achter de Zyxel staat.

Schakel bij de WiFi instellingen 5 GHz uit.

Mocht het niet helpen ga dan in het menu naar netwerkinstellingen, draadloos, algemeen, bij beveiligingsmodus kies WPA2-PSK en klik op toepassen.

Lukt het dan?

Hoi, ik kan de netwerken van mijn buren wel zien.

Mijn browser kan ik op mijn laptop niet in...en in mijn instellingen zie ik niet staan draadloos, algemeen etc😔

Wat ik al zei....ik ben echt n leek....maar dank je voor het proberen..

 

Reputatie 7
Badge +15

@Daniellemv 

Onderaan open je internet explorer, in het adresbalk type je 192.168.1.1, enter en volg dan de stappen.

Er staat dat ik een ethernetkabel moet aansluiten en die kabel krijg ik morgen binnen dus dan kan ik iig iets doen. Daarna kijken hoe de rest opgelost kan worden.

Bedankt

Reputatie 7
Badge +15

@Daniellemv

Eventueel op je telefoon? Open internet en type 192.168.1.1 in de adresbalk. Daar kan het ook.

Ik krijg deze melding vlak nadat ik die pagina Zyxel zag maar er niet op kwam....

 

Reputatie 7
Badge +15

@Daniellemv 

Je kan op Geavanceerd drukken en dan doorgaan, het is veilig en je loopt geen risico.

Ok ik zit Zyxel...bij WiFi instellingen de 5G uitgeschakeld...

Maar even.voor de duidelijkheid....heb dit nu op mijn mobiel gedaan maar daar kon ik mijn nieuwe netwerk wel vinden en inloggen.  Alleen mijn laptop lukte niet....

Reputatie 7
Badge +15

@Daniellemv 

Het geldt dan ook meteen voor alle apparaten die verbonden zijn met de WiFi.

Kan je na het uitschakelen van 5 GHz nog steeds niet het netwerk zien op je laptop?

Probeer dan de 2de oplossing door in de Zyxel rechtsboven op de drie horizontale streepjes te drukken, netwerkinstellingen, draadloos, algemeen, kies bij beveiligingsmodus WPA2-PSK en klik op toepassen.

Helaas werkt ook dat niet en nu zegt mijn tv ook dat er geen verbinding is met de tv dienst...

Ook kom ik op mijn mobiel niet meer op 192..…

 

Reputatie 7
Badge +15

@Daniellemv

Ben je verbonden met WiFi? En welke melding krijg je dan te zien?

Na een wijziging valt de WiFi even weg maar deze komt na even wachten terug.

Geen 5G op mijn mobiel, mijn tv geeft, na 5 uur, nog steeds de melding  'er is geen verbinding met de TV dienst. Controleer de bekabeling en internetverbinding . Netwerkverbinding mislukt'

Dit alles gebeurde na dat ik op die 192.168.1.1 gebeuren het 5G moest uitzetten...mn TV kastje krijg ik ook niet meer uit. Kom niet meer op de pagina Zyxel op mijn mobiel. 

Nu weet ik het helemaal niet meer!! 

Goedemorgen,  ok we zijn nu n paar uur verder....ik heb weer televisie dus daar ben ik blij mee maar mijn laptop laat nog steeds mijn netwerk niet zien op de lijst. Dus wat nu??? Ik wacht sowieso op de kabel zodat ik het direct van de router naar mijn laptop kan koppelen maar hoe kan ik er voor zorgen, naast wat jij mij heb uitgelegd en ik heb gedaan, dat ie wel in mijn lijst komt te staan. 

We hebben natuurlijk de 5G eraf gehaald maar nu dat dat niet het gewenste geeft moet dat er weer terug op en zo ja dan weer dezelfde stappen volgen van 192.168.1.1 en dan weer inschakelen of gewoon laten wat het nu is?

Zoals je kan begrijpen ben ik redelijk gefrustreerd want Odido probeerde het wel maar toch zeggen ze eigenlijk tja zit in jouw laptop. Had dit probleem niet bij de vorige router. Maar dank je wel voor de hulp.

Als het goed is zendt je modem uit op 2,4 GHz (voor oudere apparaten) én op 5 GHz (hogere snelheid, voor nieuwere apparaten). Klinkt alsof je laptop inderdaad de 5 GHz-versie niet kan zien, en misschien had je de 2,4 GHz-versie nog niet (goed) ingesteld? Waarschijnlijk is je laptop al een flink aantal jaar oud en toen bestond WiFi op 5 GHz nog niet, dus de WiFi-kaart van je laptop herkent dat niet. Je mobiel en je TV maken wel gebruik van dat 5 GHz-netwerk, dus toen je dat uitzette deden ze het niet meer.

Je zou even op je router kunnen inloggen op 192.168.1.1 en dan kijken of allebei de netwerkversies aan staan, en of je het 2,4 GHz-netwerk een andere naam hebt gegeven dan de 5 GHz. Als je dan de router herstart (20 seconden van de stroom), dan zou je laptop het netwerk moeten zien.

Reputatie 7
Badge +15

@Daniellemv 

Ja kan verder nog het volgende doen :

Log weer in op de Zyxel, ga naar het menu, netwerkinstellingen, draadloos , andere, selecteer b/g/n gemengd bij 802.11 modus en klik op toepassen.

Hiermee schakel je WiFi 6 uit omdat oudere laptops hier moeite mee hebben.

5 GHz kan je op dezelfde manier weer inschakelen.

Allebei bedankt voor jullie reactie. Ik heb contact gehad met Odido en as dinsdag komt er een monteur. Ik zorg dat ik jullie advies bij de hand heb.

Mijn laptop is 6 jaar oud dat lijkt mij niet al te oud maar wie weet toch...iig hoop ik dat Odido dit kan oplossen op welke manier dan ook..…tot die tijd doe ik zelf even niets want de afgelopen dagen heb ik meer dan genoeg frustraties gehad.

Ik hou jullie op de hoogte. 

Gr Danielle

Goedemorgen,  nou de monteur is langs geweest en het is of n nieuwe laptop of een nieuwe laptopkaart....beide duur en voor mij geen optie...Het lukte hem zelfs niet ol in te loggen op 192.168.1.1......maar heb een kabel dus die kan ik er tussen mijn laptop en router plaatsen. Gedoe maar ok...helaas is mijn printer nu dus ook onbruikbaar want daar kan ik geen kabel aanhangen. Is alleen via WIFI ..…

Bedankt voor jullie hulp 🙏🏻

Reputatie 1

Je zou een extra wifi 2.4Ghz met eigen SSID kunnen aanmaken waar oude apparaten op kunnen draaien. 

Reputatie 4

Hoi ik ben ook al een tijdje met de WiFi aan het klooien. Niet opgeven!

Had je al de beveiliging teruggezet naar WPA2-PSK?

Dit maakte bij mij veel verschil. En als je een nieuwe verbinding opzet naar 2,4 GHz tijdelijk de 5 GHz uitzetten. Eventjes wachten tot het stabiel draait en daarna weer de 5 GHz erbij schakelen.

Bij mij helpt dat wel. Ik had eerst mijn oudere spullen op een aparte gast net gezet.

Dit werkt niet omdat er wel verbinding met internet komt maar er geen verbinding is met de andere apparaten in mijn netwerk.

Goedemorgen,  nou de monteur is langs geweest en het is of n nieuwe laptop of een nieuwe laptopkaart....

Lijkt me onzin! Dat is alleen nodig als de wifikaart van je laptop echt kapot is. Zie je ook geen andere netwerken? Dan zou het inderdaad kapot kunnen zijn, en bij veel (oudere) laptops zit wifi geïntegreerd in het moederbord en kun je het dus niet repareren/vervangen. Maar als je printer het netwerk ook  niet ziet, lijkt het me toch een instellingprobleem (twee apparaten tegelijk kapot is heel bijzonder).

Elke router is backwards compatible met oudere wifi-standaarden, dus alle apparatuur moet ermee kunnen werken. Zorg dat b/g/n/ac aanstaat, en de beveiliging op WPA2, en dan zou elk apparaat ermee moeten kunnen werken.

Reageer