Beantwoord

Modem/router Zyxel T56: WiFi valt regelmatig weg, geen internetverbinding

  • 10 January 2024
  • 7 reacties
  • 422 Bekeken

De WiFi van de Zyxel T56 modem/router valt regelmatig weg. De meshfunctie is al uitgezet omdat die nog veel meer uitval van de WiFi veroorzaakt. Resetten naar de fabrieksinstellingen, van de stroom halen en kanaalwissels maken geen verschil. 

Een monteur van Guidion kon geen verbeteringen voorstellen en zijn vermoeden is dat de software van de Zyxel T56 niet stabiel is.

We maken gebruik van het glasvezelnetwerk van Dutch Open Fiber.

Kan iemand mij verder helpen bij dit probleem?

icon

Beste antwoord door Cheyenne van Odido 11 January 2024, 12:02

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Johannes1951, ik help je verder! Ik heb meteen je verbinding erbij gepakt. Zou je de volgende stappen voor mij willen uitvoeren?

  • Reset Zyxel T-56
  • Kan je het modem resetten om de standaard instellingen terug te halen?
  1. Druk met een tandenstoker of paperclip de factory reset in (boven de powerknop aan de linkerkant van de achterkant). Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje, uitgaan.
  2. Laat de factory reset na tien seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
  3. Check of het modem weer verbinding heeft, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en het wachtwoord waarmee je kunt inloggen op het modem.
  • Powerflip
  • Kan je het ONT & Modem rebooten?
  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Ik ben benieuwd! Ik zie trouwens druk verkeer op LAN4 op je modem. Merk je ook deze wegvallende verbinding als deze apparatuur niet aangesloten staat?

Hi @Johannes1951, ik help je verder! Ik heb meteen je verbinding erbij gepakt. Zou je de volgende stappen voor mij willen uitvoeren?

  • Reset Zyxel T-56
  • Kan je het modem resetten om de standaard instellingen terug te halen?
  1. Druk met een tandenstoker of paperclip de factory reset in (boven de powerknop aan de linkerkant van de achterkant). Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje, uitgaan.
  2. Laat de factory reset na tien seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden.
  3. Check of het modem weer verbinding heeft, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en het wachtwoord waarmee je kunt inloggen op het modem.
  • Powerflip
  • Kan je het ONT & Modem rebooten?
  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

Ik ben benieuwd! Ik zie trouwens druk verkeer op LAN4 op je modem. Merk je ook deze wegvallende verbinding als deze apparatuur niet aangesloten staat?

Dank voor de tips.

Reset van de Zyxel T-56 en de Powerflip meerdere malen uitgevoerd in de laatste paar weken zonder resultaat. Blijkbaar zijn er andere redenen, zoals de software van de Zyxel T-56. De monteur van Guidion had het daar ook over. Wanneer komt een update hiervan uit?

Druk verkeer op LAN4 komt door het gebruik van de TV Box, die stond aan.

Met vriendelijke groet,

Johannes

 

Reputatie 6
Badge +2

Dank je wel voor je terugkoppeling! @Johannes1951 Op dit moment durf ik niet te zeggen wanneer de update er aan komt. Echter help ik je graag verder naar het zoeken van een werkende oplossing. Wil je de volgende vragen voor mij beantwoorden? Dan kijk ik direct met je mee! 

  • Valt de wifi echt weg of is de verbinding dusdanig traag dat het lijkt alsof deze wegvalt?
  • Waar heeft de monteur het wifipunt geplaatst? Ik ga er vanuit dat deze bekabeld is aangesloten, klopt dit?
  • Is het echt alleen de wifi die weg valt of de hele internetverbinding?

 

Dank je wel voor je terugkoppeling! @Johannes1951 Op dit moment durf ik niet te zeggen wanneer de update er aan komt. Echter help ik je graag verder naar het zoeken van een werkende oplossing. Wil je de volgende vragen voor mij beantwoorden? Dan kijk ik direct met je mee! 

  • Valt de wifi echt weg of is de verbinding dusdanig traag dat het lijkt alsof deze wegvalt?
  • Waar heeft de monteur het wifipunt geplaatst? Ik ga er vanuit dat deze bekabeld is aangesloten, klopt dit?
  • Is het echt alleen de wifi die weg valt of de hele internetverbinding?

 

De WiFi valt uit. Op mijn MacBook Pro moet ik de WiFi uitzetten en daarna weer aanzetten om opnieuw verbinding te krijgen. Ook de mobiele telefoon gaat op zo’n moment direct over op 5G van het mobiele netwerk.

De modem/router is gemonteerd in de meterkast en is bedraad aangesloten. De WiFi Plus staat niet bedraad aan. De meshfunctie heb ik al niet aanstaan omdat de WiFi dan elke paar minuten wegvalt.

Alleen de WiFi valt weg, het tv-signaal wordt ononderbroken doorgegeven en ook Apple TV werkt naar tevredenheid, beide bekabeld aangesloten. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Johannes1951, de Mesh functie dient aan te staan voor het wifipunt om te werken. Als dit uitstaat zal het wifipunt inderdaad niet werken. Ik heb wifi 6 uitgeschakeld op het modem, zou je een pwoerflip willen uitvoeren en kijken of je MacBook nu wel goed verbinding maakt?

Hi @Johannes1951, de Mesh functie dient aan te staan voor het wifipunt om te werken. Als dit uitstaat zal het wifipunt inderdaad niet werken. Ik heb wifi 6 uitgeschakeld op het modem, zou je een pwoerflip willen uitvoeren en kijken of je MacBook nu wel goed verbinding maakt?

Dag Tommie,

Sinds een paar dagen een Macbook Air 2024 in gebruik. Daarom het verzoek om op mijn modem WiFi 6 weer in te schakelen.

 

Alvast veel dank.

 

Met vriendelijke groet,

 

Johannes Bakker

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Johannes1951, ik heb wifi 6 weer ingeschakeld op jouw modem! Je kan een powerflip uitvoeren en de apparatuur weer opnieuw verbinding laten maken. 

Reageer