Beantwoord

Probleem met ping vanaf de router

  • 22 January 2024
  • 2 reacties
  • 56 Bekeken

Reputatie 1

Sinds half januari heb ik iets vreemd op mijn verbinding. Ik draai een eigen router waarop voor een IP SLA een continue ping openstaat.Sinds 13 januari werkt dit niet meer en kan ik direct vanaf de router niet meer naar buiten pingen. Vanuit mijn LAN omgeving werkt een ping wel gewoon. Alle firewall- en filter regels staan uit, dus daar zit het niet in. Qua logging zie ik wel iets van icmp binnenkomen op de buiten interface maar er wordt verder niets mee gedaan. 

Er is iets veranderd bij Odido gok ik maar wat? Ik krijg namelijk sinds die tijd ook vrij regelmatig een interface disconnected op dhcp. Iemand een idee? 

icon

Beste antwoord door louisL 23 January 2024, 12:30

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 6
Badge

Plaats een plaatje van je netwerk, hoe zit je router aangesloten (en welke router heb je)? Je zegt dat ping vanuit je netwerk wel werkt maar firewall rules (dus inclusief NAT) uitstaan? Als firewall uitstaat zou ik het juist anderom verwachten: wel de router maar geen clients die kunnen pingen?

Je zegt: “Qua logging zie ik wel iets van icmp binnenkomen op de buiten interface”: is dat uigaand of inkomend?

Dit lijkt me geen Odido probleem, maar iets met NAT op de firewall...

Reputatie 1

Hallo Louis,

Als het een NAT probleem zou zijn zou ik vanaf mijn LAN kant helemaal niet naar buiten komen toch? Inmiddels heb ik het probleem gevonden. Het was een portforwarding regel die mijn buiteninterface direct doorzetten naar intern ip adres. Vandaar dat ik hem achteraf wel zag binnen in mijn log maar geen reply kreeg op de router zelf..

 

Reageer