Rampzalig internet, diep triest

  • 15 January 2024
  • 8 reacties
  • 93 Bekeken

Momenteel ben ik al weken als het niet maanden is aan het het ergeren aan odido en hun netwerk.

Wifi is een pure ramp, valt om de haverklap uit, immens hoge ping en nog meer rampen. Daarvan dacht ik eerst dat het wel de oude woning zou zijn. Maar wanneer ik direct op <1meter afstand zit met mobiel of telefoon in de hand en in LoS of het kastje. Is er geen verbetering. Daarnaast een kabel gekocht om het maar direct te verbinden.

0,0 verbetering, het is echt immens triest dat een ISP zo’n waardeloos netwerk heeft. Met T-Mobile geen enkel issue.

Zijn er meer mensen welke dit ervaren? Heb met hem gebeld destijds en daarin geen enkele oplossing gekomen behalve: we wijzigen wat settings in het modem. Ondertussen was het daarna alleen het drama dat de 5 en 2,4 GHz lijn werden platgeslagen. Dat is niet een echte oplossing.

Odido, wanneer je ze belt doet de service hun best. Maar het is toch een basis principe wanneer je stabiel glasvezel internet levert?

De prijs tussen KPN voor 1Gbit en wat ik bij Odido betaal voor 100Mbit is bizar.


8 reacties

Reputatie 4

Hi Hero,

Maakte T-Mobile gebruik van een ander netwerk? Ben je overgestapt van (A)DSL of Coax naar glasvezel? 

Vriendelijke groet,
Paul

 

Hi Paul,

Excuses voor de eerste emotie in de originele tekst. Gisteren was de frustratie even iets te hoog om een rationeel bericht te typen.

Ik had T-Mobile met Glasvezel en na mijn verhuizing ook weer T-Mobile met glasvezel in mijn huidige woning. Zowel in de oude als de nieuwe waren er geen problemen. Maar bij de overstap naar ODIDO was de verandering merkbaar - en helaas negatief.

De verbinding en hardware is hetzelfde gebleven. Deze was ook niet defect, naar wat ODIDO kon zien vanuit hun centra.
Uiteindelijk heb ik destijds met een medewerker gesproken welke deels neerkwam op: wij verzorgen de verbinding, maar de hardware biedt minimale garanties.
Dus op dat moment heb ik mijn netwerk geüpgrade (wat op de langere termijn ook het idee was).

De verbinding met de upgrades (TP-Link access point) is verder perfect. Als je de maatstaven neemt van de devices.
Dus wanneer ik met laptop of telefoon switch tussen de ZYXEL netwerk en het TP LInk netwerk. Dan is bij TP link de verbinding “perfect / 5 streepjes” en bij ZYXEL 1-2 streepjes of zelfs niet.

Daarnaast, als ik tegenover mijn meterkast sta, met de deur open. Dus in directe LoS van het ZYXEL, dan is de verbinding perfect. Maar webpagina’s laden, ho maar.
Gisteren, in een laatste poging om Netflix te gaan kijken heb ik een kabel van de meterkast naar de laptop getrokken (ook die van mijn vriendin). En de verbinding is perfect. Maar een webpagina laden, geen enkele zin.

Daarnaast nog geprobeerd een Speedtest uit te voeren met mijn laptop via de kabel met de ZYXEL. Speedtest is daarna eeuwig bezig geweest om überhaupt een netwerk te vinden en daarna het opgegeven.
Daarna via de hotspot van mijn vriendin op haar werk telefoon hetzelfde geprobeerd. En direct had hij een server gevonden en kon de speedtest beginnen.

Reputatie 4

Hi Hero

Excuses zijn niet nodig hoor, iedereen gaat door de “frustratie fase” heen.
De verbinding tussen jouw meterkast en de Odio servers is niet veranderd. Dus ligt het probleem ligt bij je ONT/Modem, de Odido servers, of b.v. een overbelaste switch in een centrale.
Er zijn meerdere mensen die problemen in de avond uren hebben, kijk maar een beetje rond op dit forum. Heb jij overdag ook een slechte verbinding? Zo niet, dan is het maar afwachten of het snel opgelost kan worden. Odido huurt lijnen bij de netwerkbeheerder en bij problemen maken ze een ticket aan voor de netwerkbeheerder (ODF, KPN, etc.)
De ervaring leert dan het dan daarna erg stil wordt, helaas….

Sterkte,
Paul

Hi Paul,

Het is niet echt een fijn antwoord. Ook omdat er geen enkel inzicht is wanneer het wel opgelost wordt.

Odido huurt lijnen bij de netwerkbeheerder en bij problemen maken ze een ticket aan voor de netwerkbeheerder (ODF, KPN, etc.)
De ervaring leert dan het dan daarna erg stil wordt, helaas….

Alhoewel ik kan begrijpen dat dit uiteraard niet fijn is voor ODIDO en zijn gebruikers. Vind ik het niet mijn probleem en dat dit immers ligt bij de ISP verantwoordelijkheid.
Mijn verantwoordelijkheid is immers ook de facturen van ODIDO betalen? Of mag ik nu stoppen en wachten tot het opgelost is?

We gaan het meemaken. Maar ik denk dat dit een kerntaak is van een ISP. Betrouwbaar netwerk leveren bij klanten.

Reputatie 4

Hi Hero,

Klopt, het is geen fijn antwoord.
In september heb ik glasvezel in mijn meterkast gekregen, maar de lijn is nog steeds niet opgeleverd. Ik was al snel gestopt met bellen met Odido, die wisten/weten niet wat er hand was/is. Ik belde met OpenDutchFiber, MultiDutchFiber en Artemis. Met hun bellen ben ik ook vrijwel gestopt, ik kwam daar ook niet veel verder.
Je hebt gelijk, het zou beter zijn als de ISP verantwoordelijk/“accountable” zou zijn voor de hele infrastructuur.

Groeten,
Paul

 

Hi Paul,

Zover de “Consumer Power”..
Ik ga in ieder geval op zoek naar andere manieren om het te verbeteren. Helaas is dit voor mij niet lang houdbaar zonder dat ik grijze haren krijg.

Hopelijk kan ODIDO het snel oplossen, maar wat mij betreft was gewoon de situatie erkennen en zeggen:
“Ja, we kunnen er niks aan doen. Het spijt ons dat u dit ervaart” ook voldoende. Denk dat het ook netjes is om naar klanten eerlijkheid te bieden en de situatie niet te sugar-coaten of onnodig lang mensen laten wachten met termen: “We zijn er mee bezig”, maar dan geen idee hebben wanneer er überhaupt uitsluitsel is van verbetering.
Dan was ik niet met een rot gevoel over de naam ODIDO blijven zitten en was ik ondertussen wel sneller naar een andere oplossing gaan zoeken. Misschien - en ik gun het ze wat dat betreft zeker - kan ik over een paar jaar weer voor betere service en kwaliteit naar ODIDO overstappen. Maar op dit moment ben ik niet een fan van ODIDO en zou het dus ook niet aanraden bij vrienden en familie.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HeroOPO, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik wilde meteen voor je aan de slag gaan en ben voor je gaan kijken, echter zie ik dat je een aanvraag gedaan hebt bij een nieuwe provider. Je contract loopt op 25-01 bij ons af. Ik wil je in ieder geval veel succes wensen bij je nieuwe provider!

Hi Tommie,

Hartelijk dank nog voor je terugkoppeling.
Deze thread is begonnen uit een frustratie moment. Daarin tegen heeft Paul iets meer duiding gegeven, waar ik in ieder geval meer begrip uit haal.

Het is alleen jammer dat dit niet eerder met mij gecommuniceerd is of kon worden vanuit ODIDO. Ik heb destijds in een korte periode meermaals contact gehad. Alleen jullie hebben het toen niet opgelost, wat ik niet erg zou vinden als jullie mij - “eerlijk” - de situatie konden verklaren. Of zeiden: “Sorry, we kunnen niks voor je betekenen”.

Persoonlijk is voor mij de beste service wanneer een bedrijf aangeeft waar de fout ligt. Als dat buiten hen ligt, is dat ook een eerlijk antwoord. Op dat moment weet ik in ieder geval dat jullie er niks aan kunnen doen en dan zal ik wél de overstap maken (zoals jij beschrijft), maar dan heb ik in ieder geval altijd een goed gevoel over ODIDO.
Nu heb ik het zure gevoel dat ik meerdere maanden voor Jan-Doedel heb betaald, dat vind ik ontzettend zonde van mijn geld en zorgt er dus ook voor dat ODIDO mij echt een negatieve associatie geeft.

Reageer