Beantwoord

Sonos play 1 kan niet verbinden met T56

  • 10 February 2024
  • 6 reacties
  • 125 Bekeken

Hallo,

ik begrijp dat ik mijn sonos apparatuur - een play 1 en een soundbar - werkend kan krijgen als de T56 router - deze week bij mij geinstalleerd - ook 2.4 ghz ondersteunt en protocol b/g. Kan ik dat zelf wijzigen en zo ja, hoe dan? Blijft de andere apparatuur dan wel op 5 GhZ werken? Ik lees ook wat recente berichten in dit forum dat er een bug zit in de router, is dat van invloed of is dat al opgelost?

 

icon

Beste antwoord door TMTV 11 February 2024, 16:07

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @Nicky Scott,

Welkom op de Community!

Om te voorkomen dat je onnodig instellingen gaat wijzigen, zou ik voor de zekerheid eerst controleren of de T56 al voorzien is van de update. Als je erop inlogt, zie je de firmwareversie staan. In b8 zit de bug die er met b10 is uitgehaald. Mocht de update er nog niet op staan, dan kun je je in dit topic melden. Dan zal Odido de update handmatig uitsturen.

Als dat allemaal in orde is, kun je proberen om je Sonos-apparatuur te verbinden. Dat zou ik in eerste instantie doen zonder instellingen in de router te veranderen. Mocht het dan niet lukken, dan zijn er meerdere opties om uit te proberen, zoals het splitsen van 2.4 en 5GHz en WPA3 en/of WiFi 6 uitzetten. Genoeg mogelijkheden, dus het gaat vast lukken!

Reputatie 7
Badge +4

Ik heb voor de zekerheid de update gepushed naar de modem. 

 

Ik heb voor de zekerheid de update gepushed naar de modem. 

 

Hey  @Sven-Odido,

 

Hier hetzelfde probleem. Recent overgestapt naar snellere verbinding en de T-56 aangesloten. Sinds een paar dagen werkt de Chromecast niet meer en kan die geen verbinding maken met het Wi-Fi op het moment dat ik die in Google Home probeer te koppelen. Ik heb ook al gekeken naar het aanpassen van WPA. Dit werkt helaas niet. Het Wi-Fi netwerk zelf is ook erg instabiel geworden en valt de Wi-Fi verbinding met mijn Laptop continue weg. 

Inmiddels probleem opgelost door factory reset te doen. Ben alleen bang als de router automatisch  firmware upgrade doet de problemen zich zullen herhalen.

Update b10 ontvangen echter geen werkende Sonos. Daarna twee en half uur met Sonos gesproken en van alles geprobeerd.
De conclusie is dat de Sonos speakers geen communicatie naar buiten hebben.

Het volledige Sonos systeem op een hotspot van een tweede telefoon overgezet en dat werkt prima. Na terug zetten op het Odido system werkt het geheel niet meer. Het ligt echt aan de Zyxel T-56. 

DIt kost mij inmiddels al tegen de 20 uur uitzoeken, proberen en resetten. Dat begint echt te knagen aan het prijsvoordeel wat ik dacht te hebben door over te stappen van KPN naar Odido.


Graag hoor wat mogelijke oplossingen zijn anders dan resetten van alle Sonos systemen. Het benoemen van een technisch probleem is ook constructief en geeft mij de mogelijkheid om mee te denken.


 

Reputatie 7
Badge +8

@marcel spaan Dank je wel voor het laten weten! Ik denk graag met je mee. Is er eventueel een mogelijkheid om de speakers bekabeld te verbinden? Verder ben ik ook benieuwd wat je precies te zien krijgt wanneer het koppelen niet werkt. Ik weet niet welke speakers je exact hebt, maar het kan wellicht ook zo zijn dat deze op of de 2.4Ghz of 5Ghz niet werkt. Wat je in dit geval kunt doen of testen, is door de bandsteering op de wifi uit te zetten. Zo krijg je twee verschillende wifi-netwerken. Houdt er rekening mee dat je na het aanpassen wel al jouw wifi-apparaten opnieuw dient te verbinden met de wifi. Ik zie in jouw instellingen dat de bandsteering inderdaad uitstaat en je twee aparte netwerken hebt. Maar ook dat je alleen de 2.4Ghz hebt ingeschakeld en de 5Ghz helemaal als netwerk hebt uitgezet. Nu lees ik bij Sonos dat de 5Ghz voornamelik het beste werkt. Heb je getest om de 5Ghz weer aan te zetten en de Sonos met dit netwerk te verbinden? Ik ben benieuwd!

Reageer