T5600 en 2x WX5600 roaming

  • 29 January 2024
  • 4 reacties
  • 48 Bekeken

Ik heb afgelopen week een T50 omgewisseld voor een T56 en recentelijk daarbij ook 2 wifi versterkers WX5600 AP's geïnstalleerd.

Verbinding en snelheid is prima maar roaming werkt niet bijster goed. Dat werkt pas als de verbinding naar de T56 wegvalt en opnieuw een onderhandeling opgestart wordt, dan pas verbindt mijn telefoon met een van de WX5600 AP's.

Als ik in een hoekje van de kamer ga zitten en nog een verbinding heb met een van de WX5600 AP's dan schakelt mijn telefoon niet over naar de op dat moment veel betere T56 en v.v. De signaalsterkte is dan nog -82dBm, terwijl die van de T56 op dat moment -55dBm is.

Heeft iemand een idee hoe dit proces aan te passen is of is er een instelling is waarbij het roaming proces verbeterd kan worden.

Ik denk dat mijn telefoon hierbij een rol speelt omdat deze het roamen moet initiëren.

 

Tommie van Odido 3 maanden geleden

Hi @lierep, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik ben direct je wifinetwerk ingedoken en het eerste wat me opvalt is dat één van de twee wifipunten een erg slechte dekking heeft. Het gaat om dit wifipunt: 14:33:75:B8:7B:FC. Heb je beide punten bekabeld aangesloten of maar één? Daarnaast zie ik dat je op poort twee een wifipunt bedraad of een eigen router/switch hebt aangesloten. Zou je een netwerkschets willen maken zodat ik een beter beeld krijg van de situatie? Alvast bedankt! 

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @lierep, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik ben direct je wifinetwerk ingedoken en het eerste wat me opvalt is dat één van de twee wifipunten een erg slechte dekking heeft. Het gaat om dit wifipunt: 14:33:75:B8:7B:FC. Heb je beide punten bekabeld aangesloten of maar één? Daarnaast zie ik dat je op poort twee een wifipunt bedraad of een eigen router/switch hebt aangesloten. Zou je een netwerkschets willen maken zodat ik een beter beeld krijg van de situatie? Alvast bedankt! 

Tommie, ik wil best een schets maken maar erg moeilijk is het geheel niet. 

Op de T56 is o.a. een Cisco switch met 1Gb poorten aangesloten. Daarop zijn de 2 T5600 AP's bekabeld aangesloten.

Dat je één AP's ziet die een erg slechte dekking heeft, dat klopt niet, want ik denk dat je die wifi scan vast vanuit de T56 doet!

Ik stuur je 3 screenshots op, met daarop de signaalsterkte middenin het huis.

Ik hoor je nog.

Groet, Peter

Reputatie 7
Badge +9

Hey @lierep, de data die ik kan zien gaat over een tijdspanne van één week. Op dit moment zie ik ook terug dat de dekking goed is. Je zou eigenlijk geen issue's moeten hebben. Heb je hier met meerdere apparaten last van of alleen je telefoon? Wat voor toestel heb je?

Bedankt voor de reactie.

Ik denk ook niet dat het aan het netwerk ligt maar meer aan de signaalsterkte waarbij mijn telefoon moet gaan wifi-roamen.

Ik heb een pixel 7 pro, maar daarin kan ik geen instellingen vinden om wifi in te laten schakelen bij een andere signaalsterkte. Dat doet hij pas als het signaal nagenoeg helemaal weg is.

Misschien heeft iemand in het forum hier een antwoord op.

En misschien is er een app die deze instellingen laat aanpassen.

Ik hoor het graag.

Bedankt, Peter

Reageer