Beantwoord

Véél lagere downloadsnelheid (250) dan upload (900)

  • 10 September 2023
  • 15 reacties
  • 232 Bekeken

Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 14 reacties

Beste community,

ik kamp met een vreemd probleem waarvan ik telkens niet kan achterhalen wat de reden en oplossing kan zijn. Ik heb verschillende dingen geprobeerd maar kom er gewoon niet uit.

Glasvezelaansluiting 1Gbit, de laptop bekabeld aangesloten haal ik zowel down als up 925+. Echter als ik mijn laptop verbind met WiFi is de downloadsnelheid vele malen lager dan upload. Upload haal ik 850 zelfs 900 met gemak, maar download schommelt rond de 200, met moeite 250. Een verschil van 600 Mbit lijkt me heel gek.

Ik heb de driver van de WiFi adapter verwijderd, meest recente versie opnieuw geïnstalleerd heeft niet geholpen. Terugvallen op de oude driver versies helpen ook niet, sterker nog de snelheden dalen nog meer.

Ik denk niet dat het aan de router kan liggen gezien andere apparaten zoals smartphones wel met gemak 600-700 downloadsnelheid behalen.

Verbinding betreft 5Ghz, WiFi 6. laptop draait op windows 10.

Meedenken wordt zeer gewaardeerd, alle tips of gedachtes welkom, bij voorbaat dank 

icon

Beste antwoord door Mozie 17 September 2023, 22:04

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 4
Badge +1

Als je andere apparaten wel allemaal deze snelheden behalen, zou ik eens goed naar je laptop gaan kijken of daar niet iets mis is. Even alle Windows updates doen als die er zijn. Een goede virus scan doen. 

 

En misschien toch even kijken of het installeren van ander drivers alsnog werkt. 

 

Via Tweakers zag ik dat meer mensen problemen hadden dat hun laptop ineens traag werd met wifi. 

 

Persoon had alle drivers verwijderd voor de Wifi en opnieuw opgestart. Had echt de basis drivers die meegeleverd werden daardoor terug gekregen en het probleem was opgelost.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Mozie 

Zou je de 2,4 GHz en 5 GHz banden eens kunnen splitsen en kijken of het dan beter gaat?

Bij iemand anders die een laptop had met 5 GHz en WiFi 6 ging het na het splitsen van 2,4 GHz en 5 GHz banden veel beter qua snelheden.

Reputatie 1

Als je andere apparaten wel allemaal deze snelheden behalen, zou ik eens goed naar je laptop gaan kijken of daar niet iets mis is. Even alle Windows updates doen als die er zijn. Een goede virus scan doen. 

 

En misschien toch even kijken of het installeren van ander drivers alsnog werkt. 

 

Via Tweakers zag ik dat meer mensen problemen hadden dat hun laptop ineens traag werd met wifi. 

 

Persoon had alle drivers verwijderd voor de Wifi en opnieuw opgestart. Had echt de basis drivers die meegeleverd werden daardoor terug gekregen en het probleem was opgelost.

Eerlijk gezegd denk ik ook dat het in die hoek ligt maar zoals ik zei de WiFi adapter drivers teruggezet, bij Windows instellingen "Netwerk opnieuw instellen” geprobeerd, niets lijkt te werken. Of het ligt aan andere drivers maar dan is de vraag welke en hoe vindt je dit. 

Reputatie 1

Hallo @Mozie 

Zou je de 2,4 GHz en 5 GHz banden eens kunnen splitsen en kijken of het dan beter gaat?

Bij iemand anders die een laptop had met 5 GHz en WiFi 6 ging het na het splitsen van 2,4 GHz en 5 GHz banden veel beter qua snelheden.

Hoi Waqqas,

Dank voor de suggestie, ik heb de kanalen gesplitst maar tevergeefs. Sterker nog, na een stuk of 7-8 testen lijkt het zelfs langzamer te zijn (~150-200).

Reputatie 1

Hoe test je precies de snelheid? 

Hoe test je precies de snelheid? 

Een pc of laptop direct op de router aangesloten met een netwerk kabel.

Dan ga je naar.: https://www.speedtest.net/nl

Het beste is de app van hun te gebruiken.

En pak als server een grote bijvoorbeeld Kpn.

En bij voorkeur met verschillende servers testen.

 

 

Reputatie 1

Hoe test je precies de snelheid? 

Een pc of laptop direct op de router aangesloten met een netwerk kabel.

Dan ga je naar.: https://www.speedtest.net/nl

Het beste is de app van hun te gebruiken.

En pak als server een grote bijvoorbeeld Kpn.

En bij voorkeur met verschillende servers testen.

 

 

De vraag was meer voor de OP of auteur hoe hij dat doet want daar zou het ook aan kunnen liggen 

Reputatie 1

Hoe test je precies de snelheid? 

Een pc of laptop direct op de router aangesloten met een netwerk kabel.

Dan ga je naar.: https://www.speedtest.net/nl

Het beste is de app van hun te gebruiken.

En pak als server een grote bijvoorbeeld Kpn.

En bij voorkeur met verschillende servers testen.

 

 

De vraag was meer voor de OP of auteur hoe hij dat doet want daar zou het ook aan kunnen liggen 

Hoi Saffouane, ik test met de Speedtest programma van Ookla, niet via browser maar gedownloade app dus.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Mozie, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

We hebben een handig topic geschreven hoe je je wifi kunt verbeteren. Neem gerust een kijkje in dit topic: 

 

 

Kom je er daarna nog niet uit? Trek dan gerust nog een keer aan de bel, dan helpen we je graag!

Reputatie 1

@Waqqas @Tommie van Odido 

Hebben jullie toevallig ergens op de achtergrond iets laten resetten / verversen / opschonen of corrigeren? Tot mijn grote verbazing is de downloadsnelheid sinds vandaag (of enkele uren?) gestegen naar normale snelheid en is nu gelijk met de uploadsnelheid. Na wéken lijkt het nu eindelijk opgelost te zijn. Ik houd het nog wel een tijdje in de gaten of het ook zo gaat blijven.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Mozie, bedankt voor deze geweldige update!

Voor zover we weten hebben wij niks bijzonders gedaan. Gelukkig is het euvel verholpen. Houd ons op de hoogte als dit toch weer gaat dalen, dan kunnen we dit namelijk verder onderzoeken.

Reputatie 1

Goedemorgen,

Update: sinds vandaag doet het probleem zich weer voor. Downloadsnelheid schommelt tussen 150-250 en upload rond de 700-800.

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Mozie wat jammer om te zien dat het probleem zich weer voordoet. Wij helpen je graag verder om dit op te lossen! Heb je de stappen al doorlopen in het topic dat Tommie al eerder aangeraden heeft? Anders wil ik je vragen om hiermee te beginnen. 

Mocht je na het volgen van deze stappen geen verbetering merken, dan wil ik je vragen om een laptop of computer met een internetkabel rechtstreeks aan het modem aan te sluiten en op deze manier een speedtest te doen. Ik ben namelijk erg benieuwd of je hiermee dezelfde snelheden haalt of dat je hier wel verbetering in merkt. 

Reputatie 1

@Iedereen

Het probleem is nu definitief opgelost. Bleek te liggen aan een instelling binnen Windows:

Energiebeheer > Schema-instellingen wijzigen > Geavenceerde energie-instellingen > Instellingen voor de adapter voor draadloos netwerk > Modus voor energiebesparing > Maximale prestaties gewijzigd naar Middelmatige energiebesparing .... en het probleem was opgelost.

Hoe gek het dus ook klinkt; bij maximale prestaties werd de downloadsnelheid op enige manier ingeperkt maar bij middelmatige energiebesparing niet.

Reputatie 7
Badge +16

@Mozie Bedankt voor het delen van de oplossing! Hier kan de Community van meeprofiteren! 😊👍

Reageer