Beantwoord

Waarom verbind mij Google TV niet met het 5 G netwerk

  • 22 April 2024
  • 8 reacties
  • 45 Bekeken

Vraag:

Ik merk sinds ik klant ben dat alle streaming via google tv happerd. Volgens de klantenservice is mijn google tv verbonden met het 2.4G netwerk. Vraag:

  • Waarom niet '’gewoon'’ automatisch met mijn 5G netwerk, zoals bij mijn oude provider?
  • Waarom kan ik dit niet zelf zien in mijn modem?
  • Waarom kan ik dit niet zelf aanpassen in mijn modem?

Graag hulp.

icon

Beste antwoord door Nora van Odido 23 April 2024, 12:51

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Jappie010, ik wil je allereest van harte welkom heten op de Community! 🎉

Op dit moment staat de bandsteering aan in het modem, waardoor de 2.4 GHz frequentie en de 5 GHz frequentie tegelijk worden uitgezonden. Elk toestel “kiest” dan zelf voor de frequentie waar hij het beste verbinding mee kan maken. Je kan eenvoudig de bandsteering uitzetten in de instellingen van het modem. Zo worden er twee verschillende netwerken uitgezonden en kan je per toestel kiezen met welke frequentie je verbinding wil maken. Je kan inloggen in je modem door in je browser te gaan naar 192.168.1.1 en hier in te loggen met de gegevens die achterop jouw modem staan. Laat je het me weten als het gelukt is? 

Reputatie 7
Badge +3

De algoritme voor het kiezen van 2.4G of 5G kan negatief uitwerken, zeker als je beide SSID’s gelijk hebt staan.

Zou er mee beginnen om 2.4G en 5G te scheiden, zodat je per device zelf kunt aangeven wat je voorkeur heeft. Dus ieder zijn eigen SSID, waardoor de selectie duidelijker is.

Op mijn mobile devices heb ik alleen een login voor 5G met auto connect enabled, maar ook 2.4G is enable maar zonder auto connect enabled. Hierdoor kiest hij altijd voor 5G en kan ikzelf beslissen of ik overstap op 2.4G.

Hou er ook rekening mee, 2.4G is een lagere ‘snelheid’ maar draagt verder. Dat is bij 5G andersom, kortere afstand maar wel hogere ‘snelheid’.

Bij je TV kan het zijn dat de RSSI (dBm) beter is als die van 5G, waardoor de algoritme kiest voor 2.4G i.p.v. 5G … ook al begon je met 5G.

De algoritme voor het kiezen van 2.4G of 5G kan negatief uitwerken, zeker als je beide SSID’s gelijk hebt staan.

Zou er mee beginnen om 2.4G en 5G te scheiden, zodat je per device zelf kunt aangeven wat je voorkeur heeft. Dus ieder zijn eigen SSID, waardoor de selectie duidelijker is.

Op mijn mobile devices heb ik alleen een login voor 5G met auto connect enabled, maar ook 2.4G is enable maar zonder auto connect enabled. Hierdoor kiest hij altijd voor 5G en kan ikzelf beslissen of ik overstap op 2.4G.

Hou er ook rekening mee, 2.4G is een lagere ‘snelheid’ maar draagt verder. Dat is bij 5G andersom, kortere afstand maar wel hogere ‘snelheid’.

Bij je TV kan het zijn dat de RSSI (dBm) beter is als die van 5G, waardoor de algoritme kiest voor 2.4G i.p.v. 5G … ook al begon je met 5G.

Ha Pieter_B,

Het '’splitsing'’ is ook wat Odido aanraad. Heb dit gedaan maar dan krijg je inderdaad dat apparaten niet automatisch terug schakelen op het snelste netwerk. Dus in mijn ogen is dit geen oplossing maar een workaround. Volgens mij hangt er bij Odido ook een poster aan de muur en een tegeltje op het toilet met:'’ Een dag niet gesplitst is een dag niet geleefd'’. Want werkelijke waar iedereen die ik de afgelopen dagen heb gesproken wilt dit doen. En geloof mij, ik heb nu in totaal 4 uur met support gebeld de afgelopen 4 dagen…..

Op het modem heb ik ook in gelogd er hier schijn je bij verbindingen al je apparaten moeten kunnen zien in welke mate deze zijn verbonden (LAN of Wifi). Nou, hier klopt ook echt helemaal niks van. Zo is mijn auto bv ook middels LAN verbonden?

Gemakshalve is het zo dat ik bij mijn vorige provider dit probleem helemaal niet had. Dus dat maakt het erg vervelend. Heb in de tussentijd maar weer mijn '’oude'’ netgear nighthawk ex8000 aangesloten (zowel 2,4 en 5G) en hierop werkt de google TV  perfect. Vreemd toch….?

Is er nou echt geen doelmatige en structurele oplossing voor dit probleem?

1.Is een gastnetwerk op 5G misschien een oplossing, mits dit niet ten koste gaat van de snelheid en andere zaken?

2.Waarom kan ik mijn apparaat gewoon niet toewijzen aan het 5G netwerk op de modem? Kan ik bv een IP toewijzen? enz enz.

Hoor het graag.

Hi @Jappie010, ik wil je allereest van harte welkom heten op de Community! 🎉

Op dit moment staat de bandsteering aan in het modem, waardoor de 2.4 GHz frequentie en de 5 GHz frequentie tegelijk worden uitgezonden. Elk toestel “kiest” dan zelf voor de frequentie waar hij het beste verbinding mee kan maken. Je kan eenvoudig de bandsteering uitzetten in de instellingen van het modem. Zo worden er twee verschillende netwerken uitgezonden en kan je per toestel kiezen met welke frequentie je verbinding wil maken. Je kan inloggen in je modem door in je browser te gaan naar 192.168.1.1 en hier in te loggen met de gegevens die achterop jouw modem staan. Laat je het me weten als het gelukt is? 

Alsjeblieft, stop met het geven van slecht advies. Splitsen is geen oplossing, maar een manier om het ene probleem op te lossen en vervolgens meerdere te creëren. Zie mijn post hierop mbt de toelichting. Zou er niet wat anders gefaciliteerd kunnen worden vanuit Odido om dit '’gewoon'’ goed op te lossen. Want mijn vorige netwerk leverancier (ZIGGO) werkte alles gewoon perfect zonder te splitsen. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Jappie010, een gastnetwerk is geen optie. Die heeft te veel restricties. Ik heb eens Wifi 6 en het gastnetwerk voor je uitgeschakeld, ook heb ik WPA-3 op WPA-2 gezet, kan je eens kijken of dit verandering biedt? 

Het kan zijn dat andere apparaten het niet leuk vinden dat WPA-3 op 2 gezet is. Dan dien je het netwerk volledig te vergeten en opnieuw te verbinding en het werkt weer.

Hey @Jappie010, een gastnetwerk is geen optie. Die heeft te veel restricties. Ik heb eens Wifi 6 en het gastnetwerk voor je uitgeschakeld, ook heb ik WPA-3 op WPA-2 gezet, kan je eens kijken of dit verandering biedt? 

Het kan zijn dat andere apparaten het niet leuk vinden dat WPA-3 op 2 gezet is. Dan dien je het netwerk volledig te vergeten en opnieuw te verbinding en het werkt weer.

@Tommie van Odido dit heeft allemaal niet gewerkt. Gastnetwerk heb ik gisteren op alleen 5G gezet en hiermee de Google tv laten verbinden. Snelheid was aanzienlijk verbeterd. Maar via de netgear nighthawk modem wordt er sneller gestreamerd en geen happeringen. Dat modem doet overigens '’maar'’ max 500 mbit. Op de 5G van Odido, blijft hij happeren, maar wel minder dan voorheen. Echter vervolgens heb ik dan weer het probleem met mijn laadpaal die alleen WPA2 accepteert niet verbonden krijg. Wat vreemd is want met de vorige provider lukte dat wel WPA2 + WPA3 aan op het modem.  

@Pieter_B 

Ha Pieter_B,

Het '’splitsing'’ is ook wat Odido aanraad. Heb dit gedaan maar dan krijg je inderdaad dat apparaten niet automatisch terug schakelen op het snelste netwerk. Dus in mijn ogen is dit geen oplossing maar een workaround. Volgens mij hangt er bij Odido ook een poster aan de muur en een tegeltje op het toilet met:'’ Een dag niet gesplitst is een dag niet geleefd'’. Want werkelijke waar iedereen die ik de afgelopen dagen heb gesproken wilt dit doen. En geloof mij, ik heb nu in totaal 4 uur met support gebeld de afgelopen 4 dagen…..

Op het modem heb ik ook in gelogd er hier schijn je bij verbindingen al je apparaten moeten kunnen zien in welke mate deze zijn verbonden (LAN of Wifi). Nou, hier klopt ook echt helemaal niks van. Zo is mijn auto bv ook middels LAN verbonden?

Gemakshalve is het zo dat ik bij mijn vorige provider dit probleem helemaal niet had. Dus dat maakt het erg vervelend. Heb in de tussentijd maar weer mijn '’oude'’ netgear nighthawk ex8000 aangesloten (zowel 2,4 en 5G) en hierop werkt de google TV  perfect. Vreemd toch….?

Is er nou echt geen doelmatige en structurele oplossing voor dit probleem?

1.Is een gastnetwerk op 5G misschien een oplossing, mits dit niet ten koste gaat van de snelheid en andere zaken?

2.Waarom kan ik mijn apparaat gewoon niet toewijzen aan het 5G netwerk op de modem? Kan ik bv een IP toewijzen? enz enz.

Hoor het graag.

Reputatie 7
Badge +3

@Jappie010 zoals je al kunt zien aan mijn onderschrift, heb ik hier geen devices in het netwerk die van Odido zijn. Dit komt omdat ik graag netwerken van de voordeur tot het dak in eigen beheer wil hebben, waarbij ik dus alles zelf ‘up to date’ kan houden en/of kan optimaliseren.

Ook mijn ervaringen uit het verleden met consumenten Zyxel devices met ‘eigen’ FW, heeft mij mede doen besluiten om die te vervangen door mijn eigen keuze Unifi.

Voordeel is daarbij ook, andere glasprovider .. andere WAN VLAN instellen in de pfSense router/firewall en klaar is Pieter_B.

Begrijp dat dit een investering vergt, maar alles beter dan consumenten routers in bochten te wringen die ze niet goed kunnen.

Bij veel mensen werk het prima of goed genoeg, die willen plug & play en dat is ook vaak zo. Maar zodra je buiten de ‘comfort zone’ gaat van de consumenten router, ja .. dan merk je pas de beperkingen.

Voor de rest over mogelijkheden binnen de Zyxel, daar moet ik helaas je tekort doen. Heb hier wel een T50 liggen, maar is dus ‘verouderd’ en dus daar zul je dus moeten leunen op community gebruikers met eenzelfde device / setup die jij hebt.

Reageer