Wel verbinding met netwerk maar geen verbinding met internet

  • 23 February 2024
  • 11 reacties
  • 360 Bekeken

Sinds eind december 2023 heb ik een overstap gemaakt naar Odido.

De 2e week van januari was er geen verbinding…… ##$$!!

  • Geen internet verbinding
  • Geen TV verbinding
  • Geen telefoonverbinding

Helpdesk gebeld, en het antwoord was dat er een monteur zou moeten komen, en dat dit langer dan 3 dagen ging duren…. Hij zou een melding maken dat een monteur of de organisatie erachter.

Ik begrijp niet dat de helpdesk geen betere testmethode heeft, en heb zeker geen begrip voor het antwoord van de helpdesk. 

Wellicht begrijp je mijn onrust, tegenwoordig kun je eigenlijk niet meer zonder internetverbinding. 
Omdat ik zelf denk dat er geen monteur afgestuurd dient te worden, ben ik verder gaan testen en uitproberen.

Ik had natuurlijk alles al een keer uitgezet (Glasvezelmodem en Zyxel router)
Dit had niet geholpen.

Ik wilde mijn telefoondata gebruiken als hotspot, en wilde de WIFI van de TV hierop laten inloggen.
Per ongeluk stelde ik de WIFI van ODIDO Internet en TV in, en warempel er was weer TV.

 

De verbinding heeft ongeveer 2 weken stand gehouden. En toen weer hetzelfde probleem.
Met geen mogelijkheid kon je een WIFI verbinding maken, terwijl de SSID wel in de lucht hangt!
Harde reset uitgevoerd (reset knopje ingedrukt houden totdat Zyxel opnieuw opstart) Dit heeft geholpen. Een internetverbinding maken was niet mogelijk!!

Maar er viel me iets op. 
Op de PC heb ik een UTP netwerkverbinding en een WIFI verbinding.
Het viel me op dat je maar 1 goede verbinding kon opzetten.
Of de WIFI die een 1Gb verdinding had, Of een bekabelde verbinding die een 1 Gb verbinding had.
Maar het viel me ook op dat als je de WIFI dan uitzet en alleen een bekabelde verbinding actief maakt, dan is de snelheid 10x tot 20x zo traag!

De enige oplossing is dan de router te resetten.

Ik denk dat het komt omdat de Zyxel niet goed functioneert, en niet goed de IP adressen vrijgeeft.

Natuurlijk heb ik een poging gedaan om in de inmiddels vele telefoontjes met de helpdesk, maar ik dring niet echt door bij de 1e lijns helpdesk.

Tevens moet ik nog steeds het telefoontje ontvangen dat er een monteur een afspraak zou maken.
(Persoonlijk wil ik weten wat deze dan komt doen, want ik moet er voor vrij nemen, en wil niet met een kluitje in het riet gestuurd worden.

 

Kan iemand mij helpen met de storingen die om de haverklap naar voren komen!

Wat een debacle, ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met deze problemen.


 

Tommie van Odido 2 maanden geleden

Hey @Commodoortje, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor een topic gestart bent. Ik ben er voor je ingedoken en heb je netwerk en wifinetwerk goed onderzocht, echter ziet dit er allemaal heel goed uit. Nu ben ik toch wel benieuwd naar wat er precies speelt. Gaat het specifiek om je wifinetwerk of ervaar je dit ook bekabeld? Je geeft aan dat je bekabelde snelheid te laag is, zou je een bekabelde speedtest voor mij willen uitvoeren zonder extra randapparatuur aangesloten op het modem. Graag voor de tijd een powerflip uitvoeren, ik zie dat het ONT 30 dagen online is. Dit zorgt voor een verse start.

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Commodoortje, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor een topic gestart bent. Ik ben er voor je ingedoken en heb je netwerk en wifinetwerk goed onderzocht, echter ziet dit er allemaal heel goed uit. Nu ben ik toch wel benieuwd naar wat er precies speelt. Gaat het specifiek om je wifinetwerk of ervaar je dit ook bekabeld? Je geeft aan dat je bekabelde snelheid te laag is, zou je een bekabelde speedtest voor mij willen uitvoeren zonder extra randapparatuur aangesloten op het modem. Graag voor de tijd een powerflip uitvoeren, ik zie dat het ONT 30 dagen online is. Dit zorgt voor een verse start.

Powerflip

  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Ik heb een Intel NUC RNUC13ANHi in het netwerk, waar ik hoofdzakelijk op werk. (Buiten de telefoons, tablets en TV natuurlijk)

 

Ik kan geen ethernetkabel + WIFI tegelijk aanzetten, dan beginnen de problemen. Het lijkt alsof de router geen IP adressen uitgeeft Oid. 

Daarna, als weer een internetverbinding is, dan kan het zijn dat het 100Mb/s is ipv 1000.
Het is ook vice versa.

 

Gek genoeg kan ik de duim er niet opleggen waar het probleem vandaan komt.

 

Powerflip wil helpen als er geheel geen verbinding meer mogelijk is.

 

Ik heb de ethernet verbinding maar uitgeschakeld, om problemen te voorkomen, maar het zou niet moeten!

 

Reputatie 6
Badge +2

@Commodoortje Kun je wel alleen een bekabelde test doen? Zo ja, wil je dit dan met mij delen in dit topic? Ik kijk dan gelijk met je mee!

Ik kan morgen rond 16:30 een bekabelde test doen.
Hopelijk kun jij dan ook.

 

Ik heb maandag avond al even geprobeerd.

  1. Wifi adapter uitgeschakeld.
  2. 15 sec gewacht.
  3. Ehternet verbinding ingeschakeld
  4. 15 sec. duurde het ongeveer om een ip adres en een internet verbinding te krijgen.
  1. Speedtest uitgevoerd.
  2. Beeld van TV ging stilstaan tijdens de download! Dit is niet normaal, en duidt op conflicten in IP adres??

Op zich is onderstaand resultaat beter dan andere keren (100 down om 100 up)
Bij uit- en inschakelen van de Zyxel router heb je snellere verbinding.
Soms gebeurt het dat je helemaal geen internet verbinding verkrijgt, terwijl wel verbonden is met netwerk. (icoontje rechts onderin taakbalk wereldbolletje met streep erdoor, en browser geeft geen data)

  1. Speedtest Ethernet.

 

      8. WIFI adapter ingeschakeld (15 sec. gewacht op internet verbinding)

 

 

  1. Speedtest WIFI

 

  1. Beide netwerkadapters ingeschakeld. (deze verbinding lijkt op dit moment ideaal qua snelheid. (De Ethernet verbinding is actief, en de WIFI passief)
    Overigens is dit geen garantie, het kan zijn dat bij inschakeling van beide adapters er helemaal geen verbinding tot stand komt!

 

 

 

 

  1. Beide adapters uitgeschakeld, en weer ingeschakeld. Te beginnen bij de WIFI adapter, daarna 15 sec gewacht en daarna Ethernet verbinding ook ingeschakeld
    Je ziet dat beide adapters actief zijn (in tegenstelling tot punt 10 waar 1 netwerkadapter passief bleef!)

 

 

 

  1. De speedtest uitgevoerd, en de WIFI verzend en ontvangt geen data, de ethernetverbinding doet dit alleen, en optimaal. (ook dit is geen garantie overigens, bij testen uit het verleden)
     

 

 

Ik heb deze uitgebreide tests vastgelegd om meer duidelijkheid te krijgen in wanneer het één en ander zich voordoet.
Als ik het mag beoordelen, komt het door de Zyxel die verkeert routeert met IP adressen, maar ik ben geen pro.

 

Hopelijk komen we een stap verder.

 

Morgen ben ik beschikbaar vanaf 16:30

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Commodoortje, dat is inderdaad wel vreemd. Het lijkt er wel op dat je de juiste snelheid binnen krijgt. Ik heb je voor de zekerheid op de lijst gezet zodat de firmware geupgraded wordt. Dit gebeurt in de loop van de tijd met alle modems, nu alleen wat sneller. Zou je in de tussentijd nog een powerflip willen uitvoeren? Thanks. 

Hey Tommie,

Ik ga binnenkort de powerflip uitvoeren (even geschikt moment zoeken)

 

Kun je antwoord geven op onderstaande (eerder) vermelde bevindingen?

  1. Beeld van TV ging stilstaan tijdens de download! Dit is niet normaal, en duidt op conflicten in IP adres??

Als ik het mag beoordelen, komt het door de Zyxel die verkeert routeert met IP adressen, maar ik ben geen pro.

 

Zojuist PC aangezet, na ongeveer 3 minuten een speedtest verricht.

  1. Waarom is de downloadsnelheid zo wisselvallig?

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Wat voor download was het @Commodoortje?

Zou je toevallig de speedtest.net app willen downloaden op je computer zoals aangegeven in de handleiding? Die is wat meer accuraat dan onze website.

 

Hey @Commodoortje, dat is inderdaad wel vreemd. Het lijkt er wel op dat je de juiste snelheid binnen krijgt. Ik heb je voor de zekerheid op de lijst gezet zodat de firmware geupgraded wordt. Dit gebeurt in de loop van de tijd met alle modems, nu alleen wat sneller. Zou je in de tussentijd nog een powerflip willen uitvoeren? Thanks. 

 

Wanneer zal deze firmware update beschikbaar zijn?
Dien ik deze zelf te installeren?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Commodoortje 

Dit zal waarschijnlijk morgen gebeuren, de firmware wordt automatisch geüpgraded en je zult merken dat de modem gaat herstarten. Dit kan enkele minuten duren.

Reputatie 7
Badge +5

Hi @Commodoortje, de update is al een poos geleden naar je modem gepushed. Je kunt voor de zekerheid het modem nog eens herstarten. Check anders de laatste vraag van Tommie, zodat we dit verder kunnen oppakken!

Reageer