wifi 2.4 geen internet en op 5ghz wel

  • 7 August 2023
  • 12 reacties
  • 565 Bekeken

Beste allemaal,

 

thuis heb ik mijn wifi gesplitst in 2.4ghz en 5 ghz. 

Voorheen (paar jaar geleden) was dit niet en werkte het stabiel (bij mijn weten)

Ik heb een aantal wifi apparaten die enkel werken op het 2.4ghz bereik. Gekoppeld en het werkt.

De laatste maanden werkte het internet thuis niet vlekkeloos en gingen apparaten offline en daarna weer online. 

Lang verhaal kort: wifi gesplitst in 2.4ghz en 5 ghz. Nu wil ik een wifi stekker koppelen maar dit werkt niet. De stekker werkt enkel op 2.4ghz. Nu krijg ik mijn telefoon niet op het 2.4ghz netwerk. Ik krijg geen toegang. 

Telefoon is een xiaomi. Samsung tablet geprobeerd. Werkt ook niet. Enkel op 5ghz. Google pixel telefoon geprobeerd. Werkt ook niet. Enkel op 5ghz. Huawei telefoon geprobeerd. Werkt ook niet. Enkel op 5ghz.

 

Kan iemand mij vertellen wat het probleem is? Ik heb een Zyxel vm50 modem. 

Modem is al meermaals gereset.

 

p.s. Ik heb een test opgezet met een gastennetwerk. Ook gesplitst in 2.4 ghz en 5 ghz. En hier kan ik wel op 2.4 ghz inloggen en koppelen.

Tommie van Odido 8 maanden geleden

Hey @freggel2, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik kijk graag met je mee alleen kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Kan je je klantnummer toevoegen aan je profiel? Deze kun je vinden in My T-Mobile → Mijn Gegevens → Bovenaan de pagina staat, Jouw klantnummer: ABC12345.

 

Heb je al geprobeerd om WPA3 op WPA2 te zetten? Dit kan vaak ook nog helpen voor je apparaten. (Mits dit mogelijk is met je modem)

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @freggel2 

Zou je de Zyxel eens kunnen voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achterop de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld, vervolgens de banden splitsen met andere namen en wachtwoorden en dan opnieuw alles verbinden?

Hallo @freggel2 

Zou je de Zyxel eens kunnen voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achterop de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld, vervolgens de banden splitsen met andere namen en wachtwoorden en dan opnieuw alles verbinden?

Dit is al (meermaals) gedaan @Waqqas . 

Het bied helaas geen resultaat.

Reputatie 7
Badge +15

@freggel2 

Je geeft aan dat het voorheen zonder te splitsen wel goed werkte, als je ze na een reset niet splits werkt alles dan wel? Als er dan een oplossing is kan je ze weer splitsen.

@freggel2

Je geeft aan dat het voorheen zonder te splitsen wel goed werkte, als je ze na een reset niet splits werkt alles dan wel? Als er dan een oplossing is kan je ze weer splitsen.

Inderdaad @Waqqas , paar jaar geleden werkte het wel. Uiteindelijk na wat "vage” problemen kwam ik erachter dat het niet goed meer werkte. Doordat mijn apparaten (waaronder, amazon alexa die offline ging, shelly switches die niet meer reageerden, tablets die offline gingen en weer online) geen verbinding kregen met het netwerk, en na enige tijd wel. 

Vervolgens lange gesprekken gevoerd met t-mobile, telefonisch.

Ik heb een ander glasvezelkastje gekregen maar dit verhielp het probleem niet.

 

Wanneer ik de SSID's samenvoeg krijg ik weer dezelfde “problemen” slechts het 5ghz wordt gepakt door een aantal apparaten. 

De apparaten die enkel 2.4ghz ondersteunen krijg ik simpelweg niet meer in mijn netwerk. Ook niet bij een gesplitste.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @freggel2, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik kijk graag met je mee alleen kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Kan je je klantnummer toevoegen aan je profiel? Deze kun je vinden in My T-Mobile → Mijn Gegevens → Bovenaan de pagina staat, Jouw klantnummer: ABC12345.

 

Heb je al geprobeerd om WPA3 op WPA2 te zetten? Dit kan vaak ook nog helpen voor je apparaten. (Mits dit mogelijk is met je modem)

Hey @freggel2, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik kijk graag met je mee alleen kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Kan je je klantnummer toevoegen aan je profiel? Deze kun je vinden in My T-Mobile → Mijn Gegevens → Bovenaan de pagina staat, Jouw klantnummer: ABC12345.

 

Heb je al geprobeerd om WPA3 op WPA2 te zetten? Dit kan vaak ook nog helpen voor je apparaten. (Mits dit mogelijk is met je modem)

Hallo @Tommie 

als het goed is is mijn klantnummer toegevoegd aan mijn profiel.

Dank voor je hulp.

 

Ik zal straks kijken of het mogelijk is om de WPA te veranderen.

Hey @freggel2, goed dat je hiervoor aan de bel trekt.

Ik kijk graag met je mee alleen kan ik geen abonnement vinden op dit e-mailadres. Kan je je klantnummer toevoegen aan je profiel? Deze kun je vinden in My T-Mobile → Mijn Gegevens → Bovenaan de pagina staat, Jouw klantnummer: ABC12345.

 

Heb je al geprobeerd om WPA3 op WPA2 te zetten? Dit kan vaak ook nog helpen voor je apparaten. (Mits dit mogelijk is met je modem)

@Tommie en dat was het dan? Ik heb mijn klantnummer toegevoegd en toen bleef het oorverdovend stil. Geen oplossing kunnen vinden?

 

Inmiddels heb ik alweer een paar keer gebeld met T-mobile maar tot op heden geen oplossing. Steeds maar weer de band share aanzetten, dan weer uitzetten, modem resetten, terug naar fabrieksinstellingen. Ik zit vast in een lus. 

 

Wat kan het probleem zijn. Geen 2.4ghz wel 5ghz. Apparaten die alleen 2.4ghz ondersteunen krijg ik dus niet meer op mijn netwerk. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @freggel2, ik weet niet waarom maar ik denk dat jouw topic niet goed binnen is gekomen bij ons. Excuses hiervoor.

Ik ben direct voor je gaan kijken en heb een lijnmeting gedaan. Ik zie dat er veel (26) apparaten verbonden zijn met je 2.4 GHz frequentie. Daarnaast zie ik dat je een eigen router/switch aangesloten hebt. Zou je voor mij het modem een factory reset kunnen geven, je eigen apparatuur volledig loskoppelen en daarna proberen verbinding te maken met de 2.4 GHz? Als je bandsteering aanzet, kunnen je apparaten dan ook geen verbinding maken met het netwerk?

Hey @freggel2, ik weet niet waarom maar ik denk dat jouw topic niet goed binnen is gekomen bij ons. Excuses hiervoor.

Ik ben direct voor je gaan kijken en heb een lijnmeting gedaan. Ik zie dat er veel (26) apparaten verbonden zijn met je 2.4 GHz frequentie. Daarnaast zie ik dat je een eigen router/switch aangesloten hebt. Zou je voor mij het modem een factory reset kunnen geven, je eigen apparatuur volledig loskoppelen en daarna proberen verbinding te maken met de 2.4 GHz? Als je bandsteering aanzet, kunnen je apparaten dan ook geen verbinding maken met het netwerk?

😃 Dank je voor je antwoord.

 

Ik heb de modem van T-mobile in gebruik.  

Dat er zoveel apparaten zijn aangesloten heeft in het verleden altijd goed gewerkt.

De andere modem die ik heb aangesloten is DHCP van uitgeschakeld. Deze heeft de afgelopen maand uitgestaan. Probleem bleef bestaan.

 

Ik heb vorige week een andere modem ontvangen van T-mobile. Ook hier blijft het probleem bestaan.

 

Modem fabrieksinstellingen zetten? Dat is met het oude modem en de huidige modem al tientallen keren gedaan. (zoals beschreven in mijn vorige post)

Bandsteering aanzetten (of uitzetten) is ook al meerdere keren gedaan. Mijn apparaten blijven dan maar verbinding zoeken met het netwerk. Zijn ze eindelijk verbonden verliezen ze na verloop van tijd de verbinding weer en gaan ze weer zoeken naar het netwerk.

 

Eigen apparatuur loskoppelen is ook al meerdere keren gedaan en bied ook geen oplossing. 

 

Ik kom niet verder dan deze standaard “oplossingen” ook telefonisch wordt dit keer op keer gedaan.

Reputatie 7
Badge +9

@freggel2, bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb @Sven-TMT gevraagd om hier een blik op te werpen. Hij kan meer zien/aanpassen dan ik dat kan. Hopelijk kan hij de oplossing vinden. Lukt het daarna nog niet dan moeten we andere opties gaan bekijken!

Reputatie 7
Badge +4

Hi @freggel2 , 

Voor de zekerheid dat het goed begrijp. Je kan geen enkel apparaat verbinden met de 2.4G Wifi en wel op de 5G? 

Krijg je een foutmelding als je probeert te verbinden met je telefoon op de 2.4G. Of kan je wel verbinden maar is geen internet. Als ik nu namelijk zie ik onder andere shelly switches, ESP modules en Google Home devices aangesloten op de 2.4G. Sommige al bijna voor een week lang. 

Kan je een mac adres van een device delen die je niet kan verbinden. Mag in een PB naar mij of @Tommie als je dat liever hebt :) 

Hi @freggel2 , 

Voor de zekerheid dat het goed begrijp. Je kan geen enkel apparaat verbinden met de 2.4G Wifi en wel op de 5G? 

Krijg je een foutmelding als je probeert te verbinden met je telefoon op de 2.4G. Of kan je wel verbinden maar is geen internet. Als ik nu namelijk zie ik onder andere shelly switches, ESP modules en Google Home devices aangesloten op de 2.4G. Sommige al bijna voor een week lang. 

Kan je een mac adres van een device delen die je niet kan verbinden. Mag in een PB naar mij of @Tommie als je dat liever hebt :) 

Hallo @Sven-TMT ,

 

Klopt, de apparaten die nu verbonden zijn op het 2.4ghz heb ik in het begin toe kunnen voegen aan mijn netwerk. (het begin is ongeveer een kleine 2 jaar geleden)

Echter de laatste paar maanden is mijn wifi "dom” aan het doen. Ikzelf luister internetradio via mijn Alexa devices. Het viel mij op dat de radio af en toe uitviel. Geen idee waarom maar het gebeurde. En vervolgens gingen mijn shelly appparaten (shelly = wifi module voor o.a. rolluiken) offline en even later weer online. Toen merkte ik op dat er iets niet in orde was met mijn wifi.

 

Wanneer ik een wifi stekker wil toevoegen gaat dit niet. Die kan alleen communiceren met het 2.4ghz netwerk. Mijn telefoon krijg ik niet op het 2.4ghz netwerk. Via een applicatie moet ik de stekker toevoegen aan mijn netwerk.

 

Wanneer ik mijn modem in bandsharing zet (2.4 en 5 ghz tezamen uitzenden) krijg ik steeds wifi verbindingsproblemen met een aantal apparaten.

Zet ik de modem in aparte wifi uitzendmodus (wifinaam en wifinaam_5G) krijg ik geen problemen. Alles wat in het verleden toegevoegd was in mijn netwerk (toen nog wel in bandshare) blijft het gelukkig doen.

Op het moment dat ik een van de huidige apparaten moet resetten krijg ik ze niet meer toegevoegd op mijn wifi.

 

Wil ik mijn telefoon verbinden (huawei 12T Pro) krijg ik de melding te zien: verbonden geen internet.

Reageer