Wifi logt steeds vanzelf uit T50 Zyxel

  • 12 September 2023
  • 21 reacties
  • 267 Bekeken

sinds enkele weken logt mijn wifi verbinding herhaaldelijk uit, soms enkele keren binnen 5 minuten. Zowel op mijn telefoon (android) als op mijn tablet (ios). Het kan soms ook wel een uur probleemloos functioneren. Om weer verbinding te maken moet ik steeds opnieuw inloggen.

Ik heb een zyxel T50 modem mat glasvezelverbinding. Ik heb de media converter en modem al gereset zonder succes. Ik heb contact gehad met de klantenservice, deze gaven als oplossing om de snelheid te verhogen van het netwerk. Ik heb nu 100/100 wat altijd ruim voldoende is geweest. Volgens de klantenservice is het aantal apparaten die verbonden zijn met het netwerk (bekabeld en wifi) te hoog. Ik heb de problemen sinds kort en er zijn geen apparaten sinds die tijd bij gekomen. Ik heb ook een paar apparaten afgekoppeld waaronder een camera en energiemeter zonder succes. Het probleem blijft zich voordoen. Ik wil ook niet zomaar een ander abonnement nemen en kan mij ook niet voorstellen dat hiermee het probleem verholpen zou zijn. De mevrouw van de klantenservice had ook geen technische kennis en kon haar advies dan ook niet onderbouwen. Wie kan mij helpen?

Tommie van Odido 7 maanden geleden

Hey @Fritsken, welkom op onze Community!

We willen natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van een stabiel wifi netwerk. We willen je daarom vragen om het modem te voorzien van een harde factory reset, dit doe je zo: 

       

       Reset Zyxel T-50

  1. Druk met een tandenstoker of paperclip de factory reset in (naast de powerknop aan de linkerkant van de achterkant). Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje, uitgaan.
  2. Laat de factory reset na tien seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden
  3. Check of het modem weer verbinding heeft, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en het wachtwoord waarmee je kunt inloggen op het modem.

 

Daarnaast willen we je vragen om dit topic door te nemen om je wifi te verbeteren: 

 

 

Valt de verbinding hierna nog steeds weg? Trek dan nog een keer aan de bel, dan gaan we dit verder voor je onderzoeken!

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Fritsken, welkom op onze Community!

We willen natuurlijk dat je ongestoord kunt genieten van een stabiel wifi netwerk. We willen je daarom vragen om het modem te voorzien van een harde factory reset, dit doe je zo: 

       

       Reset Zyxel T-50

  1. Druk met een tandenstoker of paperclip de factory reset in (naast de powerknop aan de linkerkant van de achterkant). Houd deze ingedrukt totdat alle lampjes, behalve het powerlampje, uitgaan.
  2. Laat de factory reset na tien seconden weer los. Alle instellingen van het modem zijn nu hersteld naar de fabriekswaarden
  3. Check of het modem weer verbinding heeft, dit kan drie minuten duren. Op de sticker op het modem staan de username en het wachtwoord waarmee je kunt inloggen op het modem.

 

Daarnaast willen we je vragen om dit topic door te nemen om je wifi te verbeteren: 

 

 

Valt de verbinding hierna nog steeds weg? Trek dan nog een keer aan de bel, dan gaan we dit verder voor je onderzoeken!

Dag Tommie, ik heb de modem gereset en alles opnieuw ingesteld. Daarna is het een paar weken wel beter gegaan maar niet zoals het in het verleden was. De verbinding werd niet meer verbroken echter de data snelheid zowel up als down varieert erg. Soms 100 maar meestal minder, soms maar 10 Mbit/s. Vanaf gisteren valt ook de verbinding weer weg zoals voorheen. Soms wel enkele keren per minuut. Ik hoop dat het snel opgelost wordt, er is niet meer mee te werken zo. Film kijken via de chromecast lukt ook niet meer. 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Fritsken, bedankt voor je reactie.

Ik heb zojuist een lijnmeting gedaan en hier ziet alles er goed uit. Ik ben toch wel nieuwschierig naar de snelheid die je behaald. Zou je een volledige speedtest voor mij kunnen uitvoeren? Dan kan ik een onderzoek starten!

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast bedankt.

 

 

 hierbij de gevraagde screenshots

 

 

 

 

ik heb de speedtest uitgevoerd zodra de verbinding weggevallen is. De momenten wanneer ik wel verbinding heb is de snelheid via de bekabelde speedtest wel oké. De verbinding valt soms 2 of 3 uur niet uit en dan soms wel een een half uur lang achter elkaar tot wel 5 keer per minuut . Met enkele seconden is de verbinding ook weer terug . Wanner ik de speedtest  via wifi uitvoer is de snelheid zeer wisselend tot soms maar enkele MB's/s. Ik heb de indruk dat het modem problemen geeft. Graag een passende oplossing. Alvast bedankt

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Fritsken, bedankt voor je screenshots. Ik heb besloten om een nieuw modem op te sturen. Je ontvangt hier zo een bericht van en als hij verstuurd is kun je de zending volgen in Mijn Odido. Kan je mij na de installatie een terugkoppeling geven? 

Dag Tommie, dit zal ik doen.

Alvast bedankt.

Dag @Tommie van Odido , 

 

ik heb de modem vorige week geïnstalleerd. Het ziet er vooralsnog goed uit. Tot op heden heb ik nog geen problemen ondervonden. Dank voor de hulp.
Zal ik vervangen apparatuur retour sturen?

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Fritsken, dat is goed nieuw! Je oude apparatuur mag inderdaad weer retour.

Dag @Tommie van Odido ,

 

ik heb de apparatuur teruggestuurd. 
De klachten die ik met internet had zijn met het nieuwe modem in het begin een tijdje vrijwel weggeweest. Helaas beginnen de klachten weer te verergeren. Een paar keer per dag kan spontaan de wifi wegvallen en heeft het verbonden apparaat geen verbinding meer. Het wifi netwerk staat wel tussen de beschikbare netwerken maar het apparaat geeft dan een “connection failed” error. Dit probleem doet zich dan voor op meerdere apparaten, telefoons en tablets met android en ios. Meestal herstelt het zich vanzelf na ca.10 seconden of wanneer het te lang duurt maak ik de verbinding handmatig. Wat kan de oorzaak hiervan zijn? Ik begin er langzamerhand genoeg van te krijgen, ben er al geruime tijd mee bezig. 

 

Groeten Freddie Obbink

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Fritsken 

Werkt het bekabeld internet nu wel goed en is het alleen de WiFi?

Heb je nog iets aan netwerkapparatuur aangesloten achter de router? Welke Zyxel heb je nu ontvangen?

Goedendag @Waqqas ,  

 

bekabeld internet tot op heden wel goed. Ik heb dat echter niet langdurig getest.
Modem is een zyxel T-50 modem.

Wat versta je onder netwerkapparatuur. Ik heb thuis wel apparaten zoals een Sonos luidspreker en een paar smart lampen en schakelaars welke met het netwerk verbonden zijn. Dit is echter het laatste jaar niet uitgebreid en in het verleden heb ik nooit problemen gehad. 
 

Groeten Freddie Obbink 

Reputatie 7
Badge +15

@Fritsken 

Ik bedoel een switch, versterker of een 2de router bijvoorbeeld.

Goedendag @Waqqas ,

 

Er zit wel een Tp-link TL-SG1008D achter die de netwerkverbinding naar mijn printer, computer en tv keuken verdeelt. Deze zit er al vanaf het begin tussen en ik heb er nooit problemen mee gehad.
 

Het vreemde is dat het soms een hele dag prima kan gaan en dan plotseling kan het wel een uur continue problemen geven. Ik krijg dan meerdere malen achter elkaar de melding “niet verbonden met internet”. Het apparaat, de telefoon of tablet of chromecast  logt dan na een tijdje automatisch weer in waarna het internet meestal binnen een minuut opnieuw wegvalt. Wanneer het internet is weggevallen en het automatisch inloggen te lang duurt en ik dit handmatig doe krijg ik altijd weer direct een goede verbinding. Soms duurt dit alles een paar minuten maar soms ook wel een uur. De tv’s in de kamer en keuken werken prima. Hopelijk heb jij een oplossing. 
 

Groeten Freddie

Reputatie 7
Badge +15

@Fritsken 

Zou je deze switch tijdelijk eens kunnen verwijderen en dan kijken of de WiFi nog steeds wegvalt of niet?

@Waqqas zal ik doen. Zal hierover bericht doen. 

Goedendag @Waqqas,

 

ik heb de switch tijdelijk verwijderd. Ik heb alle bekabelde aansluitingen op de modem er zelfs uit gehad zodat alleen de wifi overbleef echter de problemen blijven zich voordoen.  Het kan wel een paar dagen goed gaan voordat de klachten zich voordoen.

Ik heb de indruk dat de klachten zijn ontstaan nadat T-mobile is over gegaan naar Odido. Ik heb gelezen dat er veel mensen zijn met soortgelijke klachten sinds de overname. Het lijkt mij dan ook dat het bij jullie bekend moet zijn wat de oorzaak hiervan is

Graag meer duidelijkheid hierover en graag een passende oplossing. 

Groeten Freddie

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Fritsken, ik heb een blik geworpen op jouw verbinding en het lijkt erop dat je een erg slechte dekking hebt en de 2,4 GHz frequentie overbelast wordt. Waar heb je het modem staan? Dit is namelijk vaak op te lossen door een wifipunt aan te schaffen! 

Dag @Waqqas,

 

mijn modem staat in de kamer, daar heeft hij altijd gestaan en zonder problemen gefunctioneerd. Ook in kamer, 2 meter van mijn modem verwijderd heb ik dezelfde problemen. Ik kan mij dan ook niet voorstellen dat een extra wifi punt dit probleem oplost. Het wifisterkte symbool op de telefoon of tablet staat ook op maximaal in de buurt van het modem. hieronder een  screenshot van een wifi analyzer, wellicht heb je hier iets aan.  Odido_75 is ons netwerk.  Ik kan wel eens kijken of ik een tijdgrafiek kan maken van de netwerksterkte. Is daar ook een goede tool voor? 

 

Reputatie 7
Badge +3

Heb je de router vastgezet op een kanaal, of staat hij op automatisch?

Mensen zijn nogal snel geneigd om voor een eigen kanaal te kiezen op een ‘vrije’ plek, maar wat er dan gebeurt is dat ze elkaars verkeer in de zijbanden gaat ‘storen’. Het enig wat er gebeurt is dus, dat netwerken ‘door elkaar’ gaan praten en jouw signaal dus niet is te ‘verstaan’.

Wat ik ook kan helpen, maar dan wel impact heeft op de snelheid, is de bandbreedte aanpassen. Meestal heb je keuze tussen 20 - 40 - 80MHz en soms zelfs 160MHz, waarbij breder niet altijd beter is als keuze.

Dus als hij niet op automatisch staat, zet hem dan eens op automatisch. En als de bandbreedte op 80MHz staat, verklein deze eens.

Weet niet op welke afstand je dit plaatje hebt gemaakt, maar maak een paar snapshots op verschillende plekken in je woning om het verschil in beeld te krijgen.

Dag @Pieter_B ,

 

dit zijn mijn instellingen: 

Draadloos

Houd dezelfde instellingen voor 2.4G en 5G draadloze netwerken

Configuratie van draadloos netwerk

Band

2.4GHz5GHz

Draadloos

Kanaal  Automatisch

Bandbreedte 20/40 MHz

Max. clients  32

 

Vandaag is het werkelijk dramatisch. Vanaf 14.00 geen fatsoenlijke verbinding gehad. Internetverbinding valt vaak geheel weg, en regelmatig dat de verbinding niet wegvalt maar geen internet mogelijk is (wifi symbool met een uitroepteken!)  Hieronder een aantal screenshots:

 


Keuken 10 meter vanaf het modem








 

Boven 10 meter vanaf het modem







 

 

                                                    Kamer 2 meter vanaf het modem

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ziet er allemaal niet echt beroerd uit als je het mij vraagt, overal heeft jouw signaal wel zo’n beetje de ‘overhand’ … al is dat geen garantie.

Wat we nog kunnen proberen om van de automatische keuze, over te gaan op een handmatig gekozen kanaal. Waarbij we dan wel voor de meer ‘standaard’ kanalen gaan kiezen, dus 1 of 6 en met een bandbreedte van max 20MHz.

Voordeel van 20MHz is, dat jouw overall signaal sterker gaat worden. Hoe breder je bandbreedte, hoe meer het vermogen zich ‘verdeelt’ over die grtotere bandbreedte. Dus als je een zo klein mogelijke bandbreedte neemt, je min of meer een consentratie krijgt van het beschikbare vermogen.

Dus stel voor om;

  1. Handmatig kanaal kiezen enwel zo dat je altijd ‘boven’ de rest uit kan komen
  2. Bandbreedte op 20MHz max

Lees ook dat het probleem met de Wifi zich pas sinds kort voordoet, wat erop zou kunnen wijzen dat er iets bij is gekomen in je omgeving dat nu invloed heeftr op de kwaliteit van jouw Wifi.

Reageer